Log ind

Ikke forblændet: Audis nye techno-hit

  • Ikke forblændet: Audis nye techno-hit
  • Ikke forblændet: Audis nye techno-hit
  • Ikke forblændet: Audis nye techno-hit
  • Ikke forblændet: Audis nye techno-hit

Artiklen er mere end 30 dage gammel

A4 er blevet et symbol på højde med Iphone, men selv med mange dieselheste formår den ikke at skinne igennem.

Annonce

Audi er en sjov størrelse i disse år. Det tyske mærke har om nogen formået at omfavne vores moderne verden, hvor alt handler om image. Som en af tidens andre giganter - Apple - har Audi køberne i sin hule hånd.

Tror du mig ikke, så smut ind på en handelsskole og spørg pigerne, hvilken bil de helst ville eje. De fleste ved formentlig lige så lidt om biler, som de kender til forskellen på Android-styresystemet og Apples seneste IOS-styresystem, men jeg kan garantere dig, at de alle har en Iphone 5 eller 6 liggende, og de ville stensikkert vælge en sort Audi A4.

Overraskende nok finder vi først Audi på en 39. plads på Forbes' liste over verdens mest værdifulde brands, meget langt fra førstepladsen, som selvfølgelig tilhører Apple.

Imellem de to finder vi både Toyota, BMW og Mercedes, men det skal nok mere ses som et udtryk for, at Audi ikke er så udbredt på det amerikanske marked som herhjemme.

For kigger vi på bilsalget herhjemme, så overgik Audi både Mercedes og BMW i 2015 - og føringen skal de nok udbygge i år med den nye A4. Det er en bil, som alle kender, og den sender instinktivt et signal: Jeg er moderne, og jeg har styr på mit liv.

Den nye A4 er en elegant og spændstig vogn at kigge på. Den gnistrende sorte lakering og de markante LED-forlygter får næsten modellen til at minde om en nyfortolkning af Darth Vaders maske.

Fremragende kabine

Design er altid en smagssag, men personligt synes jeg, at A4 slipper ret godt fra det nye design. Det technofile går igen i kabinen, som domineres af det nye "virtual cockpit" - en 12,3 tommer skærm, der gør det ud for et traditionel instrumenthus.

Her kan du vælge, om du vil have klassiske store visere, eller om du bare vil have et gigantisk kort, der viser vej. Det fungerer fremragende, specielt med testbilens head-up display, fordi du har alle informationer, hvor de er nødvendige.

Audi har altid været kendt for at lave fremragende kabiner, og A4 skuffer ikke. Kvaliteten fra det børstede aluminium, gummiet på oversiden af instrumentbordet og den generelle samlekvalitet er eminent. Du skal dog ikke have klaustrofobiske tendenser, for kabinen er kompakt og nærmest cockpit-agtig med en høj kardantunnel, der omkranser føreren.

Pladsen på bagsædet er ikke direkte klaustrofobisk, men der er ikke meget plads til granvoksne mænd. Jeg er 185 cm og kan sagtens sidde ordentligt uden at støde hovedet mod loftet, men der er ikke for meget plads til benene, og bagsædet er meget lodret, hvilket kan være trættende på længere ture.

I løbet af testugen endte jeg med et indtryk af, at A4 ikke er så glad for praktisk arbejde. Bagagerummet sluger ganske vist 505 liter, som er et par liter mere end konkurrenterne BMW 3-serie og Mercedes C-klasse, men sæderne kan ikke foldes helt fladt, og det er upraktisk, når man eksempelvis skal transportere to gipsplader - hvis man har behov for den slags.

Bedst på de lange stræk

Testbilen er en Avant Sport med 272 hk fra den 3-liters V6-diesel, men det skal vise sig, at det er mere af navn end natur, for selv om A4 både er kvik, og det letgående styretøj giver et indtryk af en styrevillig bil, så er det ikke nogen sjov bil.

S-Line er en del af udstyret, som sænker bilen 20 mm, og både på motorvej og i sving ligger den stabilt, men når den presses, føles styretøjet syntetisk, og dynamisk er den lige så flad som en Iphone uden strøm.

De lange stræk er der, hvor A4 befinder sig bedst. Her kan man udnytte Audis velfungerende "Active Lane Assist", som aktivt holder bilen inden for dens egen vejbane ved at styre på rattet.

Det er en af de mere velfungerende systemer, som virker næsten umærkeligt.

Motoren arbejder sublimt sammen med den otte-trins automatgearkasse, faktisk i en grad, så man glemmer, hvad der gemmer sig under hjelmen. Lyden af den sekscylindrede motor dukker aldrig rigtigt frem, og det er en skam, for det er V6'eren, der skulle distancere denne A4 fra resten af flokken.

Motoren er så anonym, at det kun er det ekstra skub i ryggen og en større regning på tanken, der viser, at du ikke kører den toliters diesel. Træls, når man tager de små 180.000 kroner i merpris i betragtning.

Smart og lækker, men ...

Samlet set formår A4 ikke at forblænde mig med alle sine techno-trick, og selv den muskuløse motor, som burde tale til neandertaleren i os alle, formår ikke at få blodet til at pumpe.

Lige som Iphonen er den både smart, lækker og gør mange ting nemmere, men at den fortjener et næsten kult-agtigt følge, forstår jeg ikke, og så er det jo værd at bemærke, at A4 fås med trådløs ladning af mobiltelefonen - bare ikke til Iphone.

  • fyens.dk

Mere om emnet

Se alle

Audi A4 Avant Sport 3,0 TDI

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere