Log ind

Hybridbilerne stiger på firmaklassen

  • Hybridbilerne stiger på firmaklassen
    1 / 4
    Passat GTE, der kan klare op til 50 km på ren strøm, kan lades op i stikkontakten og har en systemydelse på 218 hk. Foto: VW
  • Hybridbilerne stiger på firmaklassen
    2 / 4
    Mercedes C350e var en af de første plug-in-hybridmodeller i en større bølge. Foto: Jens Høy
  • Hybridbilerne stiger på firmaklassen
    3 / 4
    BMW 330 har en systemydelse på 252 hk, hvor benzinmotor og elmotor yder 184 og 88 hk. Beskatningen er ikke klar endnu. Foto: BMW
  • Hybridbilerne stiger på firmaklassen
    4 / 4
    VW Golf GTE med GTI-præstationer, der kom i fjor, er en af de hidtil mest solgte plug-in-hybrider med 180 stk. personbiler i fjor. Foto: Thomas Hjortshøj

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Annonce

Nye plug-in-hybridmodeller som VW Passat GTE og BMW 320E følger Mercedes 350e

Der er kommet nye og spændende varer på hylderne for især landets firmabilister, som nu kan vælge mellem flere plug-in-hybridbiler, der kan lades op i stikkontakten og typisk køre et halvt hundrede kilometer, før en benzinmotor tager over. Herefter supplerer el- og benzinmotorerne hinanden, så bilen kan få et energiboost eller strække dråberne længere.

VW lancerer nu en ny Passat GTE, mens BMW er klar med en 330E. De har systemydelser på 218 og 252 hk for benzin- og elmotor. Modellerne følger Mercedes 350e, som blev lanceret i fjor sammen med blandt andre Golf GTE og Audi A3 e-tron.

Med en beskatningsværdi fra 434.000 kr. for en Passat GTE sedan placerer denne sig i samme luftlag som en tilsvarende benzindrevet med 220 hk benzinmotor og automatgear, uden at man dog helt kan sammenligne udstyrsniveauerne.

Hos BMW tror pressechef Mette Lolholm, at der er et marked for teknologien.

- Vi forventer, at der er stor interesse og tror, at der vil blive større og større efterspørgsel efter netop denne teknologi. Samtidig er prisen på et rimeligt niveau, siger hun.

Hos Nordania Leasing, som er et af landets største leasingselskaber, vurderer man dog ikke, at det store gennembrud for plug- in-hybridbiler kommer lige nu.

- De er stadig dyrere end tilsvarende benzinbiler, og derfor tror vi ikke, at de nye modeller flytter så meget nu. Langt de fleste kigger først og fremmest på beskatningsværdien. Men modellerne viser, at der er en udvikling i gang, siger Kasper Andersen, seniorsalgschef hos Nordania Leasing.

- Folk, som kører så få kilometer om året, at de kan nøjes med at køre delvist på el, kan få en benzinbil billigere, mens dem, der kører mere, har mere fornuft i at vælge en dieselbil, vurderer han.

Firmaet har indtil videre erfaring med leasing af Mercedes 350e og Golf GTE.

Det er primært de teknikinteresserede, som er gået efter udstrålingen i de kombinerede el- og benzinbiler og det ekstra boost, som motorerne kan give.

Flere benzinbiler

De seneste år er der kommet en lang række nye benzinmotorer på markedet, som kunne være alternativer til diesel, der ellers dominerer firmabilmarkedet. Der er en lille bevægelse hen mod flere benzinbiler. Men firmabilisterne holder dog foreløbig mest fast i dieselbilerne, som giver den bedste samlede økonomi.

Det afhænger dog også af, hvordan bilimportørerne prissætter modellerne. Hos VW kan det typisk betale sig at skifte fra benzin til diesel, hvis du kører mere end 35.000 km om året, mens det for en BMW 3-serie er et langt lavere tal, fordi BMW har mere konkurrencedygtige priser på dieselmodellerne, siger Kasper Andersen.

Brændstofforbruget på plug-in-hybrider er typisk opgivet efter en speciel EU-norm, som for eksempel i Passaten er 62,5 km/l. Du kan ikke bruge de tal i det daglige. Mens tal for benzin- og dieselbiler måske ligger 30 pct. under EU-normen, handler det for plug-in-hybrider om kørestilen, forklarer Søren W. Rasmussen, bilteknisk redaktør på FDM's blad, Motor.

- Der er stor forskel på, om du kører på el det meste af tiden eller på motorvej. Hvis det første er tilfældet, kan du nærme dig normtallet, mens du lander på et helt andet forbrug, hvis du udelukkende kører med benzinmotoren, siger han.

En tommelfingerregel er dog, at det laveste forbrug typisk ligger en smule over det, som en benzinmotor typisk forbruger, fordi batteriet, som bl.a. oplades under opbremsning, hjælper til. Det betyder, at en bil, som ville køre 16,5 km/l, måske lander på 18,0 km/l. Som udgangspunkt holder Nordania Leasing sig til de officielle tal. Og firmaerne beregner så selv, hvor langt på literen deres ansatte kan forvente at køre, bl.a. ud fra kørselsmønsteret.

Hvis man skal have fuld effekt af en plug-in-hybrid, er det dog en god idé at have en mere effektiv lader hjemme i garagen, og den beskattes man af. Det mindsker interessen.

Af Jens Overgaard, jo@fyens.dk

Mere om emnet

Se alle

Nyt bilmærke

Plug-in- hybridbiler

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere