Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:

Artiklen er hentet i arkivet

Indimellem går det helt galt, når nye biler døbes, og man ender i retten

Men det er for ingenting at regne i forhold til bilbranchen, hvor navngivning af biler kan være en særdeles vanskelig proces. Ikke mindst, hvis man er så uheldig at vælge en betegnelse, som en anden fabrikant hævder at have rettighederne til. Senest er det sket for fabrikken Ssangyong, hvor Tivoli nu har nedlagt forbud mod, at mærket kalder sin nye crossover for Tivoli, men der er også en lang række andre eksempler.

Det skete for eksempel for Audi i forbindelse med den første Q7, hvor Nissan mente at have eneret til Q i forbindelse med bilnavne til luksusmærket Infiniti, der til daglig bruger det store Q som forbogstav til bilerne. Den sag vandt tyskerne dog, og de havde tidligere vundet en sag mod Renault, der ville kalde en 4x4-version af Renault Espace for Espace Quadra. Retten gav Audi ret i, at navnet Quadra lå for tæt på Quattro.

Man skal ikke bladre længe i bilhistoriebøgerne for at finde eksempler på bilfabrikker, der er blevet tvunget til at ændre en bil navn i sidste øjeblik.

Fiat måtte skifte navn

Et eksempel er fra i Italien, hvor Fiat i første omgang havde døbt deres nye baby Gingo. Det kunne Renault ikke lide og truede med en retssag. Årsag: Gingo mindede for meget om Twingo, der er navnet på Renaults mindste familiemedlem. Fiat fandt derfor på at genbruge Panda-navnet til den nye minibil og måtte skrotte hele samlingen af brochurer og pr-materiale. Den italienske folkevogns afløser kom i stedet til at hedde Panda.

En af verdens bedst sælgende biler er Ford Focus. Men det navn var nær aldrig blevet betegnelsen for afløseren til Escort. I Tyskland findes nemlig et stort magasinblad, der hedder Focus, og de var ikke vilde med tanken om at skulle dele navn med en familiebil. Alligevel enedes parterne om, at Ford fik lov til at bruge navnet mod at overføre et ukendt millionbeløb til Læger Uden Grænser. Og det tyske magasin fik en masse omtale ud af miseren.

Dyr Touran

Audi har også tidligere været indblandet i navnestridigheder. Det var over for Volvo, der i midten af 1990'erne planlagde, at S40 og V40 skulle havde heddet S4 og F4. Men det modsatte Audi sig, fordi man mente, at det lå for tæt på betegnelsen S, som fabrikken bruger til sportsmodellerne.

VW har også brændt sig alvorligt på dårlig navneresearch. Det skete, da modellen Touran blev sendt på markedet for nogle år siden. Den tyrkiske indehaver af et autoværksted i Hamburg ved navn Tu-ran følte sig krænket, og som erstatning måtte VW hoste op med tre nye biler og et kontantbeløb, der efter sigende løb op i millioner.

Mere om emnet

Se alle
Den må ikke hedde Tivoli

Den må ikke hedde Tivoli

Når bilen døbes

Fra forsiden

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70