Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:
Højbenet Maserati

Højbenet
Maserati

Annonce:

Afbudsrejser med All Inclusive

Spar op til 50 % lige nu med All Inclusive!

Den nye Levante har tydelige træk til fælles med resten af Maserati-programmet. Men den er også helt sin egen. Fotos: Maserati

Artiklen er hentet i arkivet

Premiere: Levante er skræddersyet til at tage kampen op mod Porsche Cayenne

Vi skal ikke mange år tilbage, før rigtige Porsche-entusiaster korsede sig ved tanken om en suv fra Stuttgart. Men den store Cayenne endte med at redde mærket og er i dag en integreret del af Porsche-programmet.

Suv-bølgen har nemlig fået rigtig godt fat, også i den eksklusive ende af skalaen, hvor Maserati nu efter lang tids forberedelse viser den nye Levante. Den skal skaffe flere kunder i butikken uden at gå på kompromis med den tunge motorbestykning og de skarpe køreegenskaber, som det italienske søstermærke til Ferrari er kendt for.

En 100 procent Maserati

Fans af mærkets helt egen profil behøver dog ikke at være skuffede, for det er "en 100 procents Maserati", lyder det beroligende fra Maserati-boss Harald Wester.

De designmæssige strøg læner sig da også op af mærkets elegante design-dna, hvor selv den karakteristiske trefork stråler klart i den store front, selv om nogle formenlig vil finde bilen oppustet.

Den store luksus-suv henter undervogn og dermed firehjulstræk fra Jeep, som også er i Fiat-familien. Motoriseringen lander ifølge den internationale motorpresse på 3,0-liters V6- og 3,8-liters V8-benzinmotorer, der yder op mod 500 hk, mens der angiveligt bliver tre V6-dieselmotorer, der leverer mellem 247 og 345 hk. Det rækker til præstationer, som hedder 0-100 km/t. på 5,2 sekunder for topmodellen.

Alle modeller får ottetrins automatgear og "intelligent Q4-firehjulstræk." Her kan de ombordværende glæde sig over en elektronisk styret luftaffjedring, der kan indstilles i flere højder, alt efter kørselsprogram.

Indvendig er der lagt op til luksus i topklasse med masser af læder og ædeltræ i mærkets kendte stil.

Mange om buddet

Den nye model kommer til at bide skeer med en lang række konkurrenter i den helt dyre klasse. Det drejer sig blandt andet om den nye Bentley Bentayga og en kommende suv fra Lamborghini. Men også den nye Jaguar F-Pace og en koncernsøstermodel fra Alfa Romeo, som ventes næste år, presser på nedefra.

Ovenfra er der tryk fra en almægtig kommende Rolls-Royce-suv, mens Mercedes pønser på en über-suv, som skal svæve over GLS-klassen. Og så er der selvfølgelig klassikere som Porsche Cayenne og Range Rover Sport.

Den nye Levante bygges på Maseratis Mirafiori i Torino. Det vises på det kommende motorshow i Genève og lanceres i foråret.

Danske priser kendes ikke. I forvejen omfatter programmet modeller som Quattroporte, Ghibli, Granturismo og Grancabrio.

Fra forsiden

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70