Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:
Høj nuttethedsfaktor

Høj nuttethedsfaktor

Annonce:

Tag på Nolde Safari – Emil Nolde, marskens maler

Vi tester den faceliftede Fiat 500, der har fået peppet fronten op med nye lygter og luftindtag. Mere vigtigt er det, at ingeniørerne har lukket munden lidt på den tocylindrede benzinmotor med turbo, så den nu er en kvik og ganske behagelig kraftkilde. Fotos: Christian Schacht

Artiklen er hentet i arkivet

Faceliftet Fiat 500 med tocylindret turbomotor og 80 hk byder på masser af køreglæde

Der er herrebiler, og der er kvindebiler, selv om man selvfølgelig bør være varsom, før man udnævner dem til det ene eller andet.

Men en Fiat 500 ... Den er da indbegrebet af en tøsebil eller?

Uanset hvad, får den stadigvæk pigerne til at klaske hænderne sammen af begejstring. Mænd er heller ikke uimodtagelige.

Jeg har netop testet den faceliftede 500 i en uge og blev næsten forelsket i testbilen med 80 hk twinair-motor, godt med power og et drejningsmoment, så de fleste andre små biler bliver sat af i lyskrydsene. Selvfølgelig krydret med et helt specielt soundtrack fra den tocylindrede maskine.

Sprød tøffen

Den lille bils varemærke er nemlig en sprød tøffen, så uimodståelig, at den hurtigt går i blodet og bliver stærkt vanedannende.

Ikke alene har du med soundtracket en knivskarp fornemmelse af, hvor i omdrejningsfeltet motoren befinder sig, men den lille slider på bare 875 ccm er også snurrig som en hveps og giver et imponerende drejningsmoment for en lille vogn. Det gør det sjovt at lægge fra land i bytrafikken, og det samme gør sig overraskende også gældende på motor-vejen, hvor maskinen bare knokler af sted.

Samtidig har Fiat-ingeniørerne formået at lukke munden en smule på maskineriet og fjerne en del af resonansen, der prægede forgængeren, så lyden faktisk aldrig bliver generende, og den afvæbnende prutten passer godt til bilernes svar på en nuttet hundehvalp.

Det mærkes også på motorvejen, hvor det nu er til at holde ud at køre længere ture. Hvis du skal op i nærheden af de på papiret flotte forbrugstal, der tilsiger op til 26,3 km/l, kræver det dog, at du trykker bilens Eco-knap ind, og så forsvinder den sportslige kørestil, fordi kræfterne drosles markant ned. Et mere realistisk bud, hvis man også udnytter bilens kræfter, er omkring 18 km/l.

Testbilen er en 500 Twinair med det omfattende Lounge-udstyr, men tilsat en speciel rød farve, tonede ruder og 16 tommer fælge, der får den til at se lidt frækkere ud.

Cool instrumentering

Her i lounge-modellen har Fiat erstattet de analoge ure med et digitalt TFT-display, og udover at se smart ud giver det f.eks. mulighed for at have navigations-informationer i samme display som speedometeret. Testbilen har endvidere en lille berøringsfølsom farveskærm, der øger anvendeligheden og ser smart ud.

Testbilen koster 167.210 kr. plus levering og det ekstraudstyr, man nu vælger, men langt de fleste 500'ere bliver privatleaset, os så koster det 7500 kr. i førstegangsydelse og ellers 2295 kr. hver måned i tre år.

Men selvfølgelig er Fiat 500 ikke uden ulemper. Tag nu pladsen, der lige nøjagtig rummer fire personer. Det er ret besværligt at komme om på bagsædet, og bagagerummet har naturligvis også bevaret sit ret minimale format. Affjedringen er heller ikke helt god. Bilen har det svært med ujævnheder, som ofte resulterer i hoppende kørsel.

Til gengæld trækker den høje siddeposition op og er med til at give fornemmelsen af den lille 500 som en næsten perfekt bybil, uagtet, at den også kan følge med på motorvejen.

Men det er i byerne, at den lille charmetrold især føler sig hjemme.

Fra forsiden

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70