Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:
Grøn Karma bliver til brutal benzinsluger

Grøn Karma
bliver til
brutal
benzinsluger

Annonce:

Rigtig billige afbudsrejser

Vi tilbyder de billigste priser. Spar op til 60 % lige nu!

Den 1,3 meter høje supersedan af en Fisker Karma er genopstået som muskelsvulmende V8?er og hedder nu VFL Destino. Foto: VFL

Artiklen er hentet i arkivet

Danske Henrik Fiskers Karma plug-in-bil genopstår, men med V8-motor fra Chevrolet Corvette

En ny og radikal fortolkning af Fisker Karma har haft sin debut på den store biludstilling i Detroit.

Henrik Fisker (Ja, den Henrik Fisker) er blevet partner i et lille bilfirma, VFL, i Californien, der har købt rettighederne til platform og design, og dermed genopstår plug-in-hybriden som en muskelbil med V8-motor.

I første omgang blev Fisker Karma kendt som den kun 1,3 meter høje sportssedan med de fine miljøambitioner, men en lang række mere eller mindre uheldige omstændigheder tvang i første omgang Fisker ud af hans eget firma, som derefter endte med at lukke helt.

I dag ejes plug-in-teknologien af et kinesisk firma, der også har barslet med produktion af den oprindelige Karma, men indtil videre er det altså Fisker selv, der har taget teten, omend med et noget andet produkt, der i øvrigt også er omdøbt til VFL Destino.

Han har givet designet et lille facelift, så bilen fremstår helt up to date, og der er banket buler i motorhjelmen for at skabe plads til V8' eren. Men det er den nye teknik, der er mest interessant: Maskineriet stammer fra en Corvette ZR 1 og er på 6,2 liter med 638 hk. Den skulle kunne køre godt 300 km/t, og når 100 km/t. på cirka fire sekunder.

Prisen bliver 229.000 dollar eller det dobbelte af, hvad en Karma med plug-in-teknologi kostede i sin tid.

Dermed er Destino klar til at konkurrere med nogle af de dyreste supersedaner og coupeer i verden. Det kan godt gå hen og blive en stor udfordring, for en Bentley Continental GT koster 200.000 dollar på de kanter.

Skulle der være danske kunder til en Destino, lander prisen på cirka fire mio. kr.

Under alle omstændigheder starter produktionen først senere i år, og der tales om en volumen på 100 biler om året. Firmaet skulle angiveligt også overveje andre motorer. Det bliver næppe avanceret plug-in-teknologi, måske snarere lidt mindre motoriseringer.

Med i ejerkredsen hos VFL er Bob Lutz, tidligere General Motors-chef, og Lutz er ikke mr. hvem-som-helst. Glem, at den tidligere jagerpilot forlængst har passeret de 80 og egentlig burde nyde sit otium i Floridas sol. Han er kendt som the car guy og som manden, der reddede Chrysler i midten af 1980'erne, og han kan stadig ikke lade være med at blive ved med at bygge biler.

Den tredje medejer i virksomheden er fabrikanten Gilbert Villarreal. Firmanavnet er taget fra det første bogstav i de tre herrers efternavne.

VFL Automotive havde også premiere på en anden sportsvogn i Detroit, nemlig Force 1, som vi tidligere har beskrevet. Den er baseret på Dodge Viper, men forsynet med eget karrosseri, tegnet af Fisker, og avanceret computerstyret undervogn. Den vil blive solgt for 258.500 dollar, men så får man også en 8,4-liters V10-motor og 745 hk med i købet.

Fra forsiden

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70