Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:
Grænseoverskridende Tesla Nu kan du oplade en elbil undervejs hele vejen ned gennem Europa. Vi ser, om en Tesla S P85D kan stå distancen fra Aarhus til Hamburg tur/retur

Grænseoverskridende Tesla Nu kan du oplade
en elbil undervejs hele vejen ned gennem
Europa. Vi ser, om en Tesla S P85D kan stå
distancen fra Aarhus til Hamburg tur/retur

Annonce:

Sommer ’16 – Kæmpe bestil-tidligt-rabat

Bestil nu – og spar op til kr 1.500!

Så er målet nået. Vores Tesla S efter 340 km foran den klassiske vintage tankstation Grosstankstelle Brandshof ved Hamburg (som ikke er en ladestation). Den er genopbygget i sin originale 1950?er-stil, hvor nyt møder gammelt.

Artiklen er hentet i arkivet

"Må jeg ikke lige prøve de nye sæder, der er i Tesla S P85D?"

Den entusiastiske belgiske Tesla S-ejer, vi møder ved superladestanderen i Rødekro på vej hjem fra en tur Aarhus-Hamburg t/r kendetegner meget godt de folk, vi møder ved ladestanderne på turen: De er dedikerede.

Med Teslas nye netværk af superladere kan du køre fra Nordnorge til Barcelona uden at frygte at køre tom.

Det skal prøves, og selvfølgelig i den nye firehjulstrukne topmodel med 700 hk, en superacceleration 0-100 km/t. på 3,3 sekunder og en teoretisk rækkevidde på 480 km. Pris med ekstraudstyr: cirka 1.000.000. kr.

Så det er med forventning, vi henter den fuldt opladede bil ved Teslas forhandler i Aarhus. Med en afstand på 340 km til Hamburg er det dog sandsynligt, vi skal ind og tanke undervejs.

Modsat de fleste andre elbiler på markedet er Teslas batterier ret sejlivede, men motorvejskørsel og en afstikker undervejs tærer dog lidt på kræfterne. Så vi beslutter os for en slattankning ved sidste ladestander før grænsen, nemlig i Rødekro, og så en stor tankning i Busdorf i Slesvig, som skulle kunne få den hele vejen til Hamburg.

Motorvejslokomotiv

Ved Rødekro efter 200 km reel kørsel har vi strøm til 128 km tilbage i tanken. Ifølge Tesla er ladehastigheden i gennemsnit på 700 km pr. time ... vi kunne dog aldrig aflæse mere end 500 km - hverken her eller ved de andre superladere. Den lader dog hurtigere, jo mindre strøm der er på batteriet. Det var dog også tilstrækkeligt til, at vi efter en halv time trygt kunne rulle over den dansk-tyske grænse.

Her frister "Insane-knappen" og frakobling af en spare-indstilling, så alle 900 Nm slippes løs. Det gør, at vi med det samme føler os som autobahn-herrer i vores Audi A8-store motorvejslokomotiv, der æder BMW'er 5-serier og Mercedes E-klasser på stribe. På strækningerne med fri hastighed smutter vi let op på 200 km/t. og glider flydende gennem landskabet i vores californiske højhastighedstog - tag den, tyskere!

Men ak. Det koster også på kontoen. Nær ladestanderen i Busdorf 50 km nede i Tyskland er det sunket pænt i eltanken. Ifølge Tesla er rækkevidden 300 km ved dansk motorvejsfart, mens den falder til halve fra 110 km/t. til 160 km/t. Det holder godt stik. Vi sætter en time af i Busdorf for at få strøm til at fortsætte til det centrale Hamburg og en af de to superladestationer nær millionbyen.

Undervejs kan vi nyde den sportsvognsagtige og præcise køreoplevelse i den store bil, der lydløst og uden vind- eller rumlestøj ruller gennem landskabet. De store 21 tommer hjul (ekstraudstyr) har dog en pris: Affjedringen er hård som et vaskebræt.

Selv om bilen kan sættes op i et hav af indstillinger, kan den automatiske luftaffjedring, der hæver eller sænker bilen ved bestemte hastigheder, dog ikke manuelt veksles mellem hårdhed i en sport-, almindelig- og komfort-indstilling. Bilens størrelse på godt fem meter, den lange akselafstand på cirka tre meter og de nye skålformede sæder gør dog oplevelsen mere tålelig. Firehjulstrækket, hvor kræfterne er fordelt med en elmotor på 224 hk på forhjulene og en ditto med 476 hk på baghjulene, giver et fast og sikkert vejgreb ved overhalinger med høj fart.

På nettet hele tiden

På turen kan vi glæde os over Teslas filosofi om at gøre bilen til en gadget, der fungerer nærmest intuitivt. TFT-displayet, som erstatter almindelige ure i instrumenthuset, giver klar besked med skarp grafik, mens den store 17 tommer-skærm med konstant internet-opkobling holder os orienteret med mulighed for Google-søgning.

Men det er også en stor skude med en bredde på næsten 2,2 meter, som kræver gefühl. I det centrale Hamburg skal tungen holdes lige i munden i de smalle betongyder i et underjordisk parkeringsanlæg. Her kan vi dog glæde os over det gennemtænkte system, hvor en måler viser afstanden til forhindringer i præcise antal cm.

Vi forsætter ud af byen til den klassiske vintage-tankstation Grosstankstelle Brandshof, der er genopbygget i sin originale 1950'er-stil, og derfra videre til superladestationen i forstaden Harburg. Her er beskedne fire standere, og den ligger ret øde nær et hotel ved en skov.

Her er ikke meget at foretage sig i den time, vi lader op. Og den ret minimalistiske stander illustrerer, at der er niveauforskel. Ifølge Teslas hjemmeside kan toilettet på det nærliggende hotel bruges. Et kig ind i skoven viser, at den tilsyneladende er et yndet toilet. Netop den svingende kvalitet af faciliteter ved ladestanderne kommenteres også af nogle af de Tesla-ejere, vi møder.

Den belgiske ejer har kørt strækningen fra hjemlandet og til Danmark mange gange. Han har en baghjulstrukket model og samme oplevelse af forbruget som os.

Ned i tempo

- Hvis jeg trykker hårdt på speederen, ligger jeg typisk på 275 km mellem hver opladning, mens jeg har kunnet komme helt op på 375 km ved at køre pænt på motorvejen. Men det er svært at lade være med at træde på speederen, når man har alle de hk, smiler belgieren, der typisk holder ind, så han kan have en times pause.

- Det passer godt med at holde pause på en time og så lade bilen helt op. Børnene skal jo alligevel røre sig. Det er afstressende at køre på den måde, hvor man ved, det tager den tid, det tager, siger han.

Vi kan nikke genkendende. Da rækkevidden er pænt stor, oplever vi ikke det samme stress som ved elbiler med mindre rækkevidde, og det var helt rart med pauser.

På den anden side giver ladestops mere spildtid. I Hamburg bruger vi 45 minutter på at komme gennem forstaden Harburg og til standeren, hvor vi oplader i over en time, altså i alt to timer mere end i en benzin eller dieselbil, bare på denne stander.

Sammenlagt løb vores tid til opladning og kørsel efter superladere op i fem timer. Men med bedre planlægning, lettere speederfod og et hotel eller p-plads med lademulighed, kan det gøres mere optimalt. Noget, som er endnu vigtigere ved en lang tur gennem Europa.

Fordelen er, at du kan nøjes med kortere pauser og lade de minutter, som er nødvendige for at komme videre. Det er altså ikke uoverkommeligt at køre på grænseoverskridende langfart i en Tesla elbil. På bundlinjen står en bil, som består prøven. Men der er enkelte kompromiser.

Mere om emnet

Se alle

Tesla P85D

Tesla på langfart

Tesla på langfart

Fra forsiden

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70