Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:
Golf sidder på tronen for hybrid

Golf sidder
på tronen
for hybrid

Annonce:

Rejs billigt til Menorca

Oplev den smukke ø. Se alle vores tilbud her!

De kølige isblå forlygter signalerer, at der ligger en elmotor om bord. Hybridbilen VW Golf GTE, og elbilen med rækkeviddeforlænger, BMW i3 REX, har også en benzindrevet af slagsen, som spiller sammen med den elektriske. De er dog vidt forskellige. Foto: Christian Schacht

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Elbilen med rækkeviddeforlænger, BMW i3 REX, og opladningshybriden, Golf GTE, er på samme tid meget forskellige og meget ens. Folkevognen er den mest helstøbte, men BMW'ens elmotor er mere brugbar

Det er en af de evige dueller, når vi snakker mobiltelefoner. Den dyst kan overføres på miljøvenlige biler, hvor BMW i3 REX og VW Golf GTE er de nyeste og mest komplette på markedet. Forskellen er bare, at mens Apples iPhone historisk har hentet roser for både dristigt design og god brugervenlighed på samme tid, skiller BMW'en her sig ud på designsiden, mens den mere traditionelt designede Folkevogn henter point på brugervenligheden for hybridbilerne, hvor en elmotor spiller sammen med en benzindrevet.

Set under én hat er VW Golf GTE den mest fuldendte hybrid; den er komfortabel, kraftfuld og letbetjent som enhver anden Golf uden kompromiser - og så er den teoretiske samlede rækkevidde på benzin og el hele 939 km. På ren el er den teoretiske rækkevidde dog kun 50 km, mens BMW'en på papiret byder på op mod 130-190 km på lydløs el, før den benzindrevne rækkeviddeforlænger springer i gang. Og så er Golfen med en pris på 426.000 kr. godt 77.000 kr. dyrere end BMW i3 REX, der starter ved 349.000 kr.

Til de penge får du i BMW'en en letvægtskonstruktion, der ikke ligner noget andet på markedet. Den boltrer sig som en elektrisk ål i vandet inden for bygrænsen, som er dens rette element, men er mindre komfortabel på motorvejen.

To filosofier

Lad os krybe under huden på de to biler, der er så forskellige som nat og dag. Mens i3 altid drives frem af en elmotor på 170 hk, der ligger over baghjulene og kan lades op af en benzindrevet generator, når batteriet er tomt, kommer Golfen frem med en kombination af benzin- og elmotor. Her ligger den 1,4- liters TSI-benzinmotor på 150 hk over de trækkende forhjul, mens elmotoren over bagakslen yder 104 hk. Så Golfen kan både køre på ren el, på ren benzin, eller få et boost af elmotoren - især med den sportslige GTE-knap trykket ind.

BMW i3Rex er en videreudvikling af den rent elektriske i3, som på mål er en halv klasse under Golf, men er udhulet godt. Den aparte letvægtskonstruktion gør, at du sidder højt og med et godt udsyn, mens de lyse træpaneler og det slidstærke sædebetræk i testbilen giver indtryk af skandinaviske designermøbler. Det hele i et miks med rustikke materialer.

På bagsædet sidder du regulært, men som på en bænk. Og adgangen gennem de bagudvendte "selvmordsdøre", som kræver en åben fordør, for at kunne komme på bagsædet, er en dum og irriterende designergimmick.

Med sit største batteri og kraftigste elmotor henter i3 point i byen som den hurtigste. Her slår Golfens benzinmotor dog hurtigt også til og giver den mere skud, så begge er hurtige i lyskrydsdueller.

De teoretiske rækkevidder på 130-190 km i BMW'en og 50 km i Golfen kommer hurtigt til kort. i3'eren er den mest sejlivede, der et langt stykke hen ad vejen holder det lovede, så længe du kører pænt, mens Golfen nærmest slubrer strøm som en studerende til sommerfestival, så snart du accelererer med let fod. I praksis landede vi på 120 km og 30 km.

BMW'en har den højeste motorvejsfart på ren el, nemlig 150 km/t. mod Golfens 130 km/t. Men allerede inden for motorvejsgrænserne synker det i begges batterier.

Da BMW'ens batteri er tømt, tager generatormotoren over og begynder at producere strøm, og bilen går ned i kadence. Glem alt om hurtige overhalinger eller at få bilen over 110-120 km/t., i Eco-spare- funktionen er vi endda nede på 90 km/t.

Den tocylindrede generatormotor larmer som et lille tærskeværk med en vedvarende brummen under bagsædet. Det er dog til at leve med. Affjedringen er komfortabel, men slet ikke på niveau med Golfen, og så er den høje i3 sidevindsfølsom.

Bag rattet i BMW har du her udsigt til et nærmest minimalistisk og teknisk display, mens Golfen bare ligner en Golf med runde viserure og et centralt display, hvor bilen kan sættes op til almindelig- eller sparekørsel - og med gearvælgeren i forskellige gear for motorbremsen. Her fungerer tingene mere intuitivt.

Hjemmebane i byen

Med sin minimale venderadius er den stilrene i3 dog langt mere på hjemmebane i storbyjunglen, hvor signalværdien også er stærkere end hos rivalen fra Wolfsburg, der på afstand ligner enhver anden Golf.

VW'en opleves som en "rigtig" bil. Det gælder især på komfortsiden. Du sidder godt i sportssæderne med de GTI-inspirerede Clark-tern, mens bagsæderne føles som sofastykker over for i3, og så er Golfen langt mere nuanceret i sin affjedring, der suger huller blødt.

Den bil kan sagtens klare en tur til Gardasøen, mens den mere rustikke i3 mest gør sig inden for landets grænser, før benzintanken på kun ni liter bliver tør i halsen. På motorvejen ligger Golfen da også klippefast, og selv om batteripakken på et kvart ton gør den tungere at danse med og tager bagagerums-plads, ødelægger det ikke køreglæden. Med 272 liter i Golfen og 260 liter i i3 har begge begrænset bagageplads, men tilstrækkelig til kufferter.

Opladningen af begge biler foregår let enten hjemme i garagen eller ved ladestandere. BMW kan lades via en superlader. De kan begge gemme på strømmen, hvis du slår benzinmotoren til på motorvejen, mens Golfen også kan lade undervejs ved hjælp af benzinmotoren. Det koster forholdsvis meget benzin.

GTI i ærmet

På papiret har i3 et langt lavere forbrug, især på grund af den længere elektriske rækkevidde. Det skal sættes op mod den ringere praktikalitet. Og så har Golf en trumf i ærmet med GTE-knappen, hvor motoren får mere power og federe lyd, så du et langt stykke hen ad vejen kan følge en GTI.

På bundlinjen er Golf GTE vores valg som en hybrid, du på alle punkter kan bruge som en helt normal bil. Ulempen er den korte rækkevidde på strøm, som ødelægger noget af idéen med at køre hybrid. Selv om det handler om kørestil, må VW på banen med et større batteri.

BMW i3 Rex er et alternativ til dig, der alligevel ville have købt en elbil. Rækkeviddeforlængeren giver en helt anden funktionalitet. Samtidig er i3'eren med sin længste rækkevidde på ren el, der forlænges med extenderen, den eneste elbil, som reelt kan bruges til en helt dag med bykørsel, ud over den dyre Tesla. Og hvis du alligevel kun regner med at køre mindre ture indenlands, er i3 et cool statement over tidens trends.

Af Jens Overgaard, jo@fyens.dk

Mere om emnet

Se alle

BMW i3 REX

VW Golf GTE

BMW i3 REX

Fra forsiden

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70