Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:

Gavner
karburatorsprit
i blyfri benzin?

Annonce:

Rejser billigt til Alanya

Vi tilbyder de billigste priser. Se alle vores tilbud her!

Gavner karburatorsprit i blyfri benzin?
Tegning: Gert Ejton

Artiklen er hentet i arkivet

? Jeg har et par spørgsmål om karburatorsprit. Tidligere kom jeg spritten i benzinen. For eksempel kørte min gamle VW Golf fra 1979 på blyholdig benzin med karburatorsprit tilsat. Og da jeg overtog den fra min far, kørte jeg på blyfri, men fortsatte med at give den en sjat karburatorsprit, til jeg skiftede den ud i 1992.

Da jeg i 1992 købte en ny Fiat Punto, holdt jeg op med at bruge karburatorspritten - hvorfor ved jeg ikke, men jeg er nok blevet frarådet det i sin tid.

Jeg har haft to Toyota Corolla fra nye og har heller ikke brugt det her.

Jeg har en firtakts Yamaha-motor til min båd. I båden har jeg en 100 liters tank, som jeg kommer en halv liter karburatorsprit i to gange om året.

Jeg bruger cirka 1200 liter blyfri benzin om året. At bruge karburatorsprit til båden er jeg blevet tilrådet af Marineservice i Kerteminde.

Jeg kører nu dieselbil og bruger ikke karburatorsprit.

Mine spørgsmål er:

Kommer der ikke kondens i tankene nu?

Er blyfri benzin bedre til at få vand med i forbrændingen?

Hvorfor tilrådes det at bruge karburatorbenzin i min bådmotor? Skal der bruges noget i en dieselbil? Og hvilket produkt?

Tak for en god brevkasse. Det er ikke alt, jeg har brug for at vide, heldigvis, men jeg læser det alligevel.

Bjarke Lohmann

! Karburatorsprit tjener to formål:

1: Spritten binder kondensvand i benzintanken, så vandet brændes af sammen med benzin og spritten, når bilen kører. Du undgår altså vand, som kan få motoren til at gå i stå. Vand i benzinen kan også sætte sig i benzinfiltret og fryse til is, så der dannes en prop, hvorefter motoren går i stå.

2: Selv små vandpartikler i benzinen kan danne dråber i karburatoren, og disse dråber kan ved nedkøling i karburatoren danne is eller kondensere benzinen, så den sætter sig som væske i indsugningsmanifolden i stedet for at forstøve og blive suges ind i cylindrene. Resultat: Motoren hakker, vil ikke tage gas, og går måske i stå, så den ikke kan starte igen. Her binder spritten igen vanddråberne, ligesom frysepunktet nedsættes. Risikoen for forfrysninger og en død motor nedsættes altså.

Din gamle Golf havde sugemotor med karburator. Derfor havde den brug for karburatorsprit - uanset om du kørte på blyholdig eller blyfri benzin. Dine nyere biler har indsprøjtningsmotor, og der er ingen risiko for isdannelse og kondensering af benzinen, fordi benzinen ikke nedkøles i denne motortype.

Af samme grund bruges der ikke karburatorsprit i en diesel - motoren har ingen karburator. Motoren er forsynet med brændstoffilter og vandudskiller, og det klarer problemet med eventuelt kondensvand fra tanken. Endelig tilsættes dieselolie stoffer hos olieselskaberne om vinteren for at sikre ordentlig motorgang ved lave temperaturer.

Ved sejlads med påhængsmotor og lignende sker der helt naturligt en voldsom nedkøling af motor og benzin, ligesom motoren arbejder i ekstremt fugtige omgivelser. Derfor risikerer du motorstop eller motorvrøvl om vinteren, hvis du ikke bruger karburatorsprit. Den liter, som du bruger årligt, redder nok ikke alverden, så du har nok også en indsprøjtningsmotor i båden. Karburatorspritten har så til formål at rense tanken for kondensvand.

Nogle mener i øvrigt, at karburatorsprit kan skade pakninger, membraner og forårsage tæring og øget slitage på metaldele i motorens indre. Andre mener, at disse negative ting er minimale i forhold til at kunne sejle sikkert med en virksom motor.

Lars Stokbro

Fra forsiden

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70