Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:

Artiklen er hentet i arkivet

? Vores nye Mazda blev på en vendeplads konfronteret med noget byggeaffald, hvilket medførte flere mindre afskrabninger af "belægningen", der ligger uden på selve frontpartiets underste del, som ikke er metal. Jeg formoder, det er glasfiber.

Det er ret træls, fordi den glasfiber, der ligger bag belægningens plasticfolie er sort, og bilens farve er sparkling silver metallic (24E).

Jeg har i den forbindelse følgende spørgsmål til bilbrevkassen:

Findes der noget, som kan genskabe "hulrummet" fra de afskrabte belægninger, inden man maler, så overfladen bliver plan?

Hvilken malingsmetode er bedst at benytte til disse cirka to-tre mm aflange afskrabninger? Jeg har hørt om lakstift og spray.

K. Wagner

! Hullerne spartler du ud med en polyesterspartelmasse fra for eksempel Harald Nyborg. Deres produkt findes i to kg dåser og er det billigste, jeg kender. Det hedder Presto.

Autolak-firmaer som Du Pont og andre har tilsvarende spartelmasser, og de er sikkert mindst lige så gode. De fås hos autolak-firmaer, malerforretninger og biludstyrsforretninger.

Der er tale om to-komponent spartelmasse til mindre og middelstore reparationer.

Du sliber kofangeren let med groft slibepapir og renser overfladen med en klud og lidt acetone. Derefter blandes spartelmassen med den røde hærder efter anvisningen på dåsen på en træ- eller papplade. Herefter spartler du omhyggeligt ujævnhederne i kofangeren ud.

Du kan kun arbejde med spartelmassen i tre-fem minutter, reparationen er færdighærdet efter en halv time. Herefter kan du slibe overfladen med slibepapir og eventuelt slibemaskine. Er der stadig ujævnheder, gentages reparationen, indtil overfladen er helt perfekt.

Til sidst afdækker du reparationen med papir og tape og spraymaler med originallakken. Spraymaling giver efter mine erfaringer det bedste resultat.

Du kan sagtens opnå et acceptabelt resultat med originalfarven på spraydåse - men perfekt og usynligt bliver reparationen af lakken kun, hvis du overlader arbejdet til en professionel autolakerer.

Lars Stokbro

Fra forsiden

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70