Log ind

GTI til folket

  • GTI til folket
    1 / 5
    xxx
  • GTI til folket
    2 / 5
    En flabet udstødning i en flabet bil.
  • GTI til folket
    3 / 5
    Cupraen er veludstyret med sportssæder, læderrat og trykfølsom skærm. Men der er skåret ind til benet for at kunne lancere en billig, sjov bil, så kvaliteten indendørs imponerer ikke.
  • GTI til folket
    4 / 5
    Cupraen er veludstyret med sportssæder, læderrat og trykfølsom skærm. Men der er skåret ind til benet for at kunne lancere en billig, sjov bil, så kvaliteten indendørs imponerer ikke.
  • GTI til folket
    5 / 5
    Seat Ibiza Cupra er ikke den mest velkørende bil i sin klasse - men den er helt sikkert den billigste. Til prisen får du en fed og uforfalsket folkesportsvogn.

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Fræk. Seat Ibiza Cupra er en egoistbil - en folkesportsvogn, hvor prisen er lav, og morskaben er høj

Annonce

- Hvad er nyt?

Seat har faceliftet GTI-udgaven af Ibiza - der i det spanske automobilunivers hedder Cupra. De har i den grad valgt at gå køreentusiasternes ærinde. Væk er den 1,4-liters TSI turbomotor og den hurtigtskiftende, men lettere apatiske syv-trins DSG-gearkasse. I stedet har man valgt en 1,8-liters TSI turbomotor med 192 hk, koblet til en seks-trins manuel gearkasse. Samtidig får du nu en justerbar undervogn med som standard. Altsammen i jagten på en mere rendyrket entusiastbil.

Seat Ibiza Cupra SC 1,8 TSI

Pris: 215.120 kr. (Testbil 228.180 kr.).

Sikkerhed Euro NCAP: Fem stjerner (2011).

Mål (L/B/H): 404/169/142 cm.

Køreklarvægt: 1250 kg.

Bagagerumsvolumen: 292 liter.

Motor: R4, turbo på 1792 cm3.

Ydelse: 192 hk v. 4300 o/min.

Moment: 320 Nm v. 1450 o/min.

0-100 km/t: 6,7 sekunder.

Topfart: 235 km/t.

Forbrug: 16,1 km/l.

CO2-udledning: 139 g/km.

Årligt ejerafgift: 2280 kr.

Garanti (mek/lak/rust): 2/3/12 år.

- Hvad fungerer?

På papiret har Cupra kun fået 12 hk ekstra, men med de ekstra 400 kubik vokser momentet med 70 Nm, og det er i virkeligheden det, du har brug for for at hive dig ud af kurverne. De maksimale 320 Nm er til stede fra lave 1450 o/min og helt til 4200 o/min, hvilket betyder, at Cupra er enormt letkørt på landevejen, for i princippet behøver du faktisk ikke andet end fjerde gear - men det er selvfølgelig kedeligt. De maksimale 192 hk er til stede fra 4300 o/min til 6200 o/min, så der er en stor belønning ved at jage motoren op i omdrejninger, for den trækker både hårdere, og du får en sprød, sportslig lyd.

Det er overraskende, hvor meget sjov Seat egentlig har fået pakket ind i den lille bil. Den er ikke så stram som sine konkurrenter, og selv med støddæmperne sat i sport krænger den stadig. Men på en sognevej en ensom lørdag morgen er den bare hylende morsom. Forhjulstrækket assisteres af et elektronisk spærredifferentiale, som hjælper med at tøjle det store moment i svingene, og undervognen er sat lystigt op, så du kan mærke, at du bliver nødt til at arbejde for holde bilen på vejen. Den klarer ikke alt for dig, og det er netop her, det bliver sjovt. Det allerbedste ved Ibiza Cupra er dog prisen, men mere om det senere.

- Hvad fungerer ikke?

Det tredørs format gør, at der ikke er meget plads til voksne mennesker på bagsædet, hverken til hoved, ben eller til skuldre, hvis der sidder to personer. Og selv om modellen er veludstyret med sportssæder, læderrat, bluetooth og fem tommer trykfølsom skærm, så imponerer kvaliteten ikke. Plastikken virker klejn og billigere end konkurrenterne, så hvis du er på jagt efter en luksuriøs GTI, findes der bedre - men naturligvis også dyrere - alternativer.

- Er den pengene værd?

Seat Ibiza Cupra er en egoistbil til entusiasterne, som kan finde på at tage den lange vej hjem, blot for at køre over et krøllet stykke landevej. Det kan godt være, at kabinen ikke imponerer på plads og kvalitet, men se det som om, at du så bedre kan koncentrere dig om vejen.

Seat har skåret ind til benet med Cupra, og det betyder, at modellen blæser alle konkurrenter af banen, når det kommer til prisen. Cupra starter ved 214.900 kr., og til den pris er den ikke bare underholdende, den er faktisk det tætteste, vi kommer på en folkesportsvogn - et prædikat, som passede på ur-GTI'er som Golf GTI og Peugeot 205. Så velkommen tilbage til GTI'ens rødder med en rå, hurtig og billig Seat Cupra.

Mere om emnet

Se alle

Seat Ibiza Cupra SC 1,8 TSI

Seat Ibiza Cupra SC 1,8 TSI

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere