Log ind

Fiat i en tidslomme: Spritnye, sjældne gamle biler

  • Fiat i en tidslomme: Spritnye, sjældne gamle biler
    1 / 11
    Den røde og blå Fiat 127 fra 1981 har kørt en halv snes kilometer og står, som da de forlod fabrikken. Selve udstillingshallerne i Kolding er som taget ud af en tidslomme og oser også af 70'er stemning.
  • Fiat i en tidslomme: Spritnye, sjældne gamle biler
    2 / 11
    Den er god nok. Speedometret viser 11 kilometer og sæderne er stadig pakket ind i det beskyttende plastic-overtræk, Fiat 127'erne fik fra fabrikken.
  • Fiat i en tidslomme: Spritnye, sjældne gamle biler
    3 / 11
    Audi 60'en fra 1960 er af en sjælden årgang, hvor motoren var udviklet af VW, Auto Union og Mercedes i fællesskab. I baggrunden ses en Fiat 132 og en sjælden Fiat 1300 bagest.
  • Fiat i en tidslomme: Spritnye, sjældne gamle biler
    4 / 11
    Gevinst. Den flotte Fiat 600 fra 1959 har kun gået 77.000 kilometer. Det er en "præmiebil", som en glad borger vandt i sin tid, og derefter kun kørte i hvert år til sommer. Bagest ses en gennemrenoveret Autobianchi Bianchina fra 1960.
  • Fiat i en tidslomme: Spritnye, sjældne gamle biler
    5 / 11
    Denne Fiat 500 er formentlig den ældste i Danmark. Den blev fortoldet i september 1957. Ved siden af ses en Fiat 1100 fra 1963.
  • Fiat i en tidslomme: Spritnye, sjældne gamle biler
    6 / 11
    Fa. Jens Sørensen handlede også med Nimbus-motorcykler. Og kælderen er fyldt med de gamle maskiner.
  • Fiat i en tidslomme: Spritnye, sjældne gamle biler
    7 / 11
    Citroen GS Special og Volvo Amazon var helt almindelige i gadebilledet, før verden gik af lave.
  • Fiat i en tidslomme: Spritnye, sjældne gamle biler
    8 / 11
    Talbot 1307, og Simca 1307 GLS, som ikke er på billedet, var store i 70'erne. I dag er de rustet op. Men i Kolding findes de.
  • Fiat i en tidslomme: Spritnye, sjældne gamle biler
    9 / 11
    Tidens tand. Morris 1100, som også findes i en Marina-version, dominerede de danske veje i 1960'erne. De mange år på lager har sat sit præg.
  • Fiat i en tidslomme: Spritnye, sjældne gamle biler
    10 / 11
    En Datsun 100A fra starten af 70'erne og den ældre Auto Union står side om side med andre rariteter som en stribe Fiat 500.
  • Fiat i en tidslomme: Spritnye, sjældne gamle biler
    11 / 11
    På stribe. Også de nyere Fiater fylder godt i de store udstillingshaller. (Fiat tidslomme 28)

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Spritnye Fiat fra 1980'erne med få kilometer på tælleren og flere hundrede danske hverdagsbiler fra de sidste 40 år har i flere årtier samlet støv i en dansk bilforretning

Den tomatrøde Fiat 127 årgang 1981 skinner os indbydende i møde. Og jo, den er god nok. Med sine 11 kilometer på tælleren er der tale om en ny bil, selv om den har 27 år på bagen.

Ved siden af stråler en orange Ritmo 65L fra cirka samme årgang, som har 13 kilometer under hjulene, mens en hvid Uno 60 fra 1987, der har gået små 13.000 kilometer, kigger frem længere henne i hallen.

Det er som om tiden har stået stille, når man træder ind ad døren hos Iveco-forhandleren Fa. Jens Sørensen i Kolding. Og det stopper slet ikke her, tværtimod. De store lager- og udstillingshaller rummer nemlig en bilskat på over 200 hverdagsbiler fra de seneste fire årtier, hvor mange med kilometer fra 30.000 til 100.000 kilometer på tælleren står, som da bilforhandler Jens Sørensen tog dem ind i bytte. Men de er mærket af tidens tand, støv og fugt. Andre - især perlerne i samlingen, som for eksempel en Fiat 600 fra 1959, som har kørt 77.000 kilometer, eller en Autobianchi Bianchina fra 1960 - er mere klargjort.

Her kan du også synke ned i de bløde sæder fra en Citroën GS Special fra 1978, høre lyden fra de tynde dørplader på en Simca 1307 GLS, som nok blev årets bil i 1976, men siden rustede bort mellem hænderne på ejerne, eller hvad med at klappe Datsun Cherry, som var et almindeligt syn på gader og stræder sidst i 70'erne?

Danmarks ældste

Og så er der selvfølgelig alle Fiaterne, hvor hele nummerrækken er her, især samlingen af 500-modellerne op gennem 60'erne dominerer. De "helt nye" er der godt en håndfuld tilbage af, efter at Jens Sørensens søn, Kjeld Sørensen, som driver forretningen i dag, lige så stille er begyndt at sælge ud.

Men hvordan kunne det komme så vidt? Tja, i løbet af 1970'erne fik den driftige Jens Sørensen mere og mere travlt med Iveco-lastbilerne, og da han i starten af 80'erne måtte vælge mellem Fiat-personbilerne og lastvognene, faldt valget på det sidste.

Det betød, at personvognsafdelingen langsomt blev sat på standby. Umiddelbart ville det være oplagt at realisere varelageret, men det blev udskudt af Jens Sørensen.

- Han havde alt for travlt med at sælge lastbiler, konstaterer Kjeld Sørensen, som ikke mener, at hans far bevidst gik efter at opbygge en samling. Men det er en kendsgerning, at bilerne fik lov til at stå urørte, mens årerne gik, og lastbilsalget kom i omdrejninger. Især fordi, der kun var Jens Sørensen som sælger.

Dengang man var Des

Helt præcis hvor mange biler der er, kan Kjeld Sørensen ikke sige.

- Vi har ikke talt dem, konstaterer han.

Umiddelbart ser lokalerne ud som dengang. Og hvis det ikke var for det tykke lag støv, kræver det ikke meget fantasi for at drømme tilbage i en svunden tid, hvor man var Des, tv'et var sort/hvid og Jolly Cola var den mest solgte af slagsen. Og de står her, alle bilerne, som et monument over den svundne tid.

Kjeld Sørensen understreger, at der gemmer sig overraskelser under støvet.

- Giv dem en gang vask, så sker der underværker. Vi har haft flere, hvor lakken står med en dybde, du ikke ser på nye biler i dag, smiler han.

Og de to Fiat 127'er i front ser da også usædvanligt friske ud i gløden.

Mange i lokalerne er perler. For eksempel den sjældne Fiat 500, der formentlig er Danmarks ældste. Den er fortoldet i september 1957 som en af de første overhovedet, eller en eftertragtet sag som Fiat 1300 fra 1960'erne.

Efter at det tyske blad Auto Bild for nylig har skrevet om bilerne under titlen " Der vergessene Autohaus" - "Det glemte bilhus", er det væltet ind med entusiastiske tyskere. En del bliver dog overraskede, når de ser bilernes stand.

- Mange regner med, at de bare kan hælde benzin på og køre. Men mange af bilerne skal restaureres, siger Kjeld Sørensen.

Priserne afspejler standen. Men typisk ligger de mellem godt 1000 kroner og de 42.500 kroner, som de to Fiat 127'er med en halv snes tusinde kilometer på tælleren koster. Her er den ene solgt, mens anden er tæt på.

Der er dog ingen facitliste.

- Det er jo liebhaveri. Folk har orienteret sig, men det er tit svært at få dem til at spille ud med, hvad de vil give, smiler han.

Motor fra tre fabrikker

For eksempel har han lige solgt en Audi 60 fra 1969, som er ret speciel.

- Den er fra en årgang, hvor Audi lige har overtaget Auto Union, som først udviklede modellen. Det betyder, at den er udstyret med en firecylindret motor, hvor både VW, Auto Union og Mercedes har været inde over udviklingen, fortæller han om bilen, der gik for 25.000 kroner.

En anden raritet er Jens Sørensens egen "hverdagsbil" - en Lancia Beta 1800 fra 1974 med kun 16.000 kilometer på tælleren, som nu er solgt til en tysker.

Han har mange sjove oplevelser med de gamle biler. Og på den måde har firmaet også solgt den samme bil til en mand godt 41 år efter, at han havde købt den første gang.

Alle bilernes papirer opbevares nemlig i store arkivskabe. Og Kjeld Sørensen tjekkede lige en lille Fiat 500 varevogn med rødt indtræk, hvor han kunne se navnet på en af de tidligere ejere, som var mekaniker og i dag er autotaksator. Kjeld Sørensen ringede op. Og der blev tavshed i den anden ende af røret, da manden hørte at hans bil skam stadig eksisterede. Den har han i dag fået tilbage i varetægt.

Og sådan går historien nogle gange i ring.

  • Fyens Stiftstidende

Mere om emnet

Se alle
Fire årtiers hverdagsbiler

Fire årtiers hverdagsbiler

De fleste af de gamle er væk

De fleste af de gamle er væk

Top 10 1978

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere