Log ind

Ekstrembiler rammer muren

  • Ekstrembiler rammer muren
  • Ekstrembiler rammer muren

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Efter flere år med uafbrudt fremgang og nye salgsrekorder gik Rolls-Royce og Bentley tilbage i 2015, hvor Kina mistede pusten. Men niveauet er stadig højt

Annonce

Den vestlige finanskrise er gledet ubemærket hen over Rolls-Royce og Bentley, der de seneste fem år har fundet nye markeder overalt i verden og er gået fra den salgsrekord til den anden. Salget toppede i 2014 med salg på henholdsvis 4063 og 11.020 håndbyggede biler.

Men i fjor sluttede festen, hvor mærkerne gik tilbage til henholdsvis 3785 og 10.100 biler. Det skyldes, at det store kinesiske marked har tabt pusten. Her er økonomien gået ned i gear, mens myndighederne har sat ind mod både benzinslugere, ekstravagance og korruption, og det smitter af på biler i superluksusklassen. Det har betydet, at Rolls-Royce alene er gået 54 pct. tilbage her, mens Bentley-salget er faldet med 37 pct.

Stadig højt niveau

Over en kam er niveauet dog stadig højt. 2015 er det næstbedste år for Rolls-Royce nogensinde, mens Bentley stadig ligger over de magiske 10.000 biler.

Det er især markeder som USA, de asiatiske lande omkring Stillehavet samt Mellemøsten, hvor der er fremgang, som redder de to brands. Her er der også forventninger til de kommende år. Således har Rolls-Royce mange forudbestillinger på den nye Dawn Drophead Coupé, der lander i løbet 2016. Det er en cabriolet, som i højere grad appellerer til yngre kunder, der selv vil køre bilen fremfor at have chauffør. Det er en udvikling, som blev sat i gang med Ghost og Wraith, som også har været med til at holde dampen oppe for mærket med gudinden Spirit of Ecstasy i fronten.

Nye modeller

Hos Bentley er det den nye Bentayga suv, som fabrikken sætter sin lid til i 2016, mens nye modeller som den hurtige Continental GT V8 Coupé og Cabriolet samt Flying Spur V8 har været med til at drive væksten.

De klassiske kæmpelimousiner som Rolls-Royce Phantom og Bentley Flying Spur, der især i Kina er solgt til velhavere, som ynder chauffør, er stadig hjørnesten hos fabrikkerne. Men modeller, som appellerer til at have ejeren selv bag rattet, har været drivkraften i de senere års vækst.

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere