Log ind

De små bider ikke altid på krogen

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Hvilke små biler er godkendt til at køre med trailer?

Den gamle Mazda Demio har fulgt dem i 14 år. Det er med andre ord ikke for tidligt at skifte ud, som Børge Kristoffersen fra Martofte formulerer det. Behovet for at køre er dog ikke lige så stort, som det har været. Derfor er Børge Kristoffersen og hans kone gået i gang med at undersøge markedet for mikro- og minibiler. Først kiggede de på Nissan Micra, så den nye Hyundai i10. Men ingen af dem opfylder ægteparrets behov.

Læserne spørger

Har du et spørgsmål om biler eller biludstyr, som du gerne vil have svar på.

Eller har du bare en god ide til en artikel om biler, så send en mail til mand@fyens.dk.

Så kan det være, det er dit spørgsmål, vi går på jagt efter at finde svar på, ligesom det i dag er tilfældet med Børge Kristoffersen fra Martofte, der sendte denne mail til redaktionen:

"Jeg læser med stor interesse alt om minibiler i Man:d og håber, at I får tid til at undersøge, hvilke minibiler der kan monteres med anhængertræk."

- Vi bor fast i vores sommerhus og er derfor på lossepladsen med traileren i hvert fald en gang om ugen. Vi har brug for en lille bil, hvor vi kan montere anhængertræk, fortæller Børge Kristoffersen.

Hvilke mikro- og minibiler er overhovedet godkendt til anhængertræk? Det spørgsmål sendte Børge Kristoffersen til Man:d, da de små biler, han og konen havde udset sig, ikke kan klare kravet om anhængertræk.

Godkendt

Fiat Panda (må trække 400 kilo uden og 800 kilo med bremser).

Kia Picanto (må trække 400 kilo uden og 700 kilo med bremser).

Dacia Sandero (må trække 550 kilo uden og 1100 kilo med bremser).

Kilde: Dansk Anhængertræk, Autohuset Vestergaard, Terminalen Bilcenter Fyn Od. S, Karvil Biler, FDM og bilfabrikanternes hjemmesider

Svaret er ligetil - for nogle af mini- og mikrobilerne. For eksempel er Fiat Panda, Kia Picanto og Dacia Sandero godkendt fra bilproducenternes side til at køre med træklast, mens Ford Ka, Chevrolet Spark og Renault Twingo ikke må udstyres med anhængertræk. Og så er der de biler, som er godkendt, alt efter hvem man spørger.

Ikke noget forkert

Seniortekniker Jørgen Jørgensen fra FDM kalder det den mudrede zone. Den zone, hvor bilerne ikke er godkendt til at køre med træklast fra producentens side, men senere er blevet det med en af dispensation fra Trafikstyrelsen.

Det gælder for eksempel de gamle udgaver af Citroën C1, Toyota Aygo og Peugeot 107, som ifølge fabrikkerne ikke er konstrueret til at køre med træk, men alligevel har fået godkendt et såkaldt GWD-træk, efter at det er blevet testet på TÜV-instituttet i Tyskland.

Hos FDM gør man medlemmerne opmærksomme på, at det er muligt at montere anhængertræk på de tre modeller, men at det er imod producentens gode vilje.

- Der er ikke noget forkert i at køre med anhængertræk, når der ligger en godkendelse, som holder sig inden for de gældende regler. Men man skal være klar over, at man principielt kan løbe ind i et garantimæssigt problem, hvis bilproducenten kan bevise, at en fejl på bilen kan henføres til, at man for eksempel har kørt med 500 kilo på et anhængertræk, som producenten ikke godkender, siger seniortekniker Jørgen Jørgensen.

For de nye udgaver af Citroën C1, Toyota Aygo og den der nu hedder Peugeot 108 er sagen dog en anden. Trillingerne fra i år er ikke godkendt til anhængertræk af bilproducenten og har heller ikke fået dispensation fra Trafikstyrelsen.

Dispensation til trekløver

Skoda Citigo, Seat Mii og VW Up er også en del af de mikrobiler, der befinder sig i den mudrede zone. Trekløveret er ikke godkendt til at køre med anhængertræk fra fabrikken af, men Trafikstyrelsen har givet dispensation til, at de alligevel må køre med op til 750 kilo i træklast med bremser, efter en tysk producent har udviklet, testet og fået godkendt et anhængertræk.

Søs Righolt Ilum, der er pressechef for Volkswagen, kalder det for "vildt", at Trafikstyrelsen har givet en dispensation, som kan sende mikroernes totalvægt op på over 2000 kilo.

- Vi har et dokument, som vores kunder skal underskrive, hvis de vil have trailer bagpå. De skriver under på, at de forstår, at det kan have alvorlige konsekvenser for bilen, og at anhængertrækket ikke er testet i trafikale situationer, fortæller Søs Righolt Ilum og understreger, at det ikke handler om, at Volkswagen fraskriver sig et ansvar fra bilen, men om at gøre kunderne opmærksomme på, at det kan have konsekvenser at køre med anhængertræk.

Volkswagen råder generelt sine kunder til kun at bruge et eventuelt træk på Skoda Citigo, Seat Mii og VW Up til en cykelanhænger eller let bagage.

Jørgen Jørgensen fra FDM opfordrer alle småbil-ejere til at tænke sig om en ekstra gang, ligegyldigt om man har model, der er godkendt til træklast fra fabrikken eller med en dispensation fra Trafikstyrelsen.

- Man skal være opmærksom på, at der ikke er særligt meget gods i de helt små biler, og at der ikke er meget at skrue et anhængertræk i. Bilerne er konstrueret spinkelt, siger seniorrådgiveren og tilføjer:

- Man kan hurtigt komme til at køre med overvægt, hvis man skal hente grus eller fliser i byggemarkedet. Man skal være knivskarp på vægten - især når man kører i mikrobiler.

Så langt er Børge Kristoffersen og hans kone ikke endnu. De kigger stadig på en mikro- eller minibil, som er godkendt til anhængertræk og dermed kan klare den ugentlige tur til lossepladsen med haveaffald.

Har du et spørgsmål om biler eller en god ide til en artikel. Send en mail til mand@fyens.dk

  • Journalistpraktikant

    Af:

Mere om emnet

Se alle

Læserne spørger

Godkendt

Ikke godkendt

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere