Log ind

Bor i campingvogn: Det er lunt herinde

• Bor i campingvogn: Det er lunt herinde

Artiklen er mere end 30 dage gammel

... mens det er koldt derude. Susan og Erhard Andersen bor i campingvogn året rundt.

De fleste ville nok betakke sig, hvis det kommer til camping i minusgrader. Susan og Erhard Andersen er i gang med deres anden vinter på Kongshøj Strand Camping i nærheden af Nyborg. De frygter ikke at sne inde, og de hygger sig i det opvarmede fortelt.

Der står flere telte på plads 110. Et af dem rummer Erhards høvlebænk og et lager af petroleum til varmeovnen i forteltet. Det andet huser Susans køkken med rigtige køkkenelementer, køle- og fryseskab og et gaskomfur.

- Når først jeg har tændt for gasovnen, er der varmt på ingen tid. Vi skal jo have nybagt franskbrød, fortæller hun.

Parret Susan og Erhard Andersen har et hus i Tarup, men det har de nu på andet år lejet ud. De ville gerne sælge det, men de afventer, at boligmarkedet arter sig lidt bedre. Imens bor de i deres Detleff campingvogn, og her har de også fejret jul og nytår.

- Til jul fik vi både and, flæskesteg og medister, og til nytår havde Bent, der ejer pladsen, købt rigeligt med fyrværkeri, fortæller de, mens de sidder ved bordet i forteltet.

Foran dem står et stort udvalg af godter, en rød termokande med kaffe og to bærbare computere. I en lomme på forteltet hænger en router, der viser fire streger. Til gengæld kniber det lidt med forbindelsen til mobiltelefonerne.

- Ja, der er ikke så god en forbindelse, siger manden i forteltet.

Ni andre vogne på pladsen er beboede. For flere beboere er opholdet her også et stop på vejen til en ny permanent bolig.

Campingforelskelse

Faktisk ligger Susans bror og familie også på pladsen, samt hendes to kusiner, og det var her, hun mødte Erhard for 24 år siden.

- Ja, det er rigtigt. Men jeg var mere til motorcykel, så i mange år kørte vi rundt på dem. Så købte vi en autocamper, og nu er vi tilbage på pladsen med den her campingvogn, fortæller Erhard Andersen.

Forteltet er isoleret på sider og loft, og der er fast bund med isolering. Vognen bruger de stort set kun til opmagasinering og til at sove i.

- Vi laver ikke mad i vognen, og når vi har børnebørnene på besøg, ryger vi heller ikke i forteltet, siger Susan Andersen.

De er begge iført bukser og bluser i fleece. Dem har Susan selv lavet, og de er smmen med lange badekåber blevet et hit blandt campisterne på pladsen, så Susan må af og til i gang med symaskinen.

Parret havde før to hunde, som de gik ture med, men de er nu døde.

I den nærliggende by Frørup er der et motionscenter, som de to campister har meldt sig ind i.

- Man går jo og bliver lidt slatten, så vi skal til at træne tre gange om ugen om morgenen, siger Erhardt.

Stille og roligt

Sammenholdet med de andre campister er godt, og hvis én skal ud at handle, så spørger man lige, om der er andre, der skal have noget med.

- Vi gør tingene stille og roligt. Før havde jeg syv forskellige job, men så kom jeg til skade og fik førtidspension, fortæller Susan Andersen, der blandt andet har bestyret Hjemmeværnsgården i Kerteminde, hvor Hjemmeværnet holder kurser og øvelser.

Hendes mand har kørt lastbil for Rynkeby og med frosne rundstykker i Norge.

Da Man:d er på besøg, har det endnu ikke sneet, men temperaturen ligger og leger med frysepunktet, og der står en sneskovl klar, for vejrudsigten lover frost og sne.

- De andre har fortalt, at de kun har oplevet én gang, hvor de ikke kunne komme herfra på grund af sne, siger han.

Men hvad er charmen ved camping i frostgrader?

- Prøv at kigge ud. Vi er tæt på naturen, og der er et rigt fugleliv herude. Når vi har været inde i byens larm og kommer tilbage, så siger vi begge to, "sikken en fred", siger Erhard Andersen.

Mere om emnet

Se alle

Åbent om vinteren

Campingtip

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere