Log ind

Bilen klikker i stedet for at starte

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Annonce
Toyota Carinaen kører ellers altid perfekt, men nu vil den slet ikke starte. Når jeg drejer startnøglen, klikker det bare fra motoren. Motoren drejer slet ikke rundt. Min nabo siger, at det bare er batteriet, som er dødt og skal skiftes. Men der er masser af lys på lygterne. Hvad kan der være galt? Hanne G

Hvis der er masser af blus på lamperne, og f.eks. blæsermotoren i varmeapparatet kører frisk rundt, så mangler bilen ikke strøm. Og når du siger, at motoren ikke drejer rundt, så går jeg ud fra, at startermotoren simpelthen ikke drejer motoren rundt.

Det kan der være flere grunde til:

1. Måske har startermotoren sat sig fast, så den bare skal have et par slag med en hammer.

2. Startermotoren kan være slidt op eller kortsluttet. Men når du kan høre klik-lyden, så virker startrelæet i hvert fald.

3. Der kommer ikke strøm til startermotoren, fordi en el-forbindelse er defekte. Der går en spinkel ledning, som står startrelæet til, når nøglen drejer, og den virker. Men der går også et kraftigt kabel, der skal lede den kraftige strøm fra batteriet til starteren, så denne kan dreje hele den tunge motor med kompression rundt, så motoren starter.

Så du eller den hjælpsommer nabo eller en mekaniker gør:

1. Giver starteren et gok med en hammer - uden at kortslutte ledninger og lignende i motorrummet. Prøv at dreje nøglen nu, og se om startermotoren drejer rundt.

2. Venter med at skifte startermotoren, indtil du har prøvet 3.

3. Tjekker det cirka 5 mm tykke kabel, som går til startermotoren. Det skal være skruet afsindigt godt fast. Kabeløjet eller kablet må ikke være irret eller halvt knækket.

Stelforbindelsen får starteren gennem motorblokken, så du skal også tjekke den kraftige kabelforbindelse mellem motorblok og karrosseri.

Fastskruningen til karrosseriet må heller ikke være bøjet, halvt knækket eller næsten vibreret over. Kablet består af en masse små kobbertråde - og de skal alle være hele og ubrudte.

Er pluskablet ved starteren eller stelkablet ikke i orden, skal de skiftes, så starteren får nok strømstyrke til at dreje motoren rundt.

Og først hvis punkt 1 og 3 ikke giver resultat, tager du den sure 2’er: Skruer startermotoren af og får en autoelektriker til at måle den igennem - hvorefter han konstaterer, at der skal en ny eller en ombytningsstarter til.

Lars Stokbro

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere