Log ind

Bankesensoren skal snydes

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Annonce
? Jeg er selv den lykkelige ejer af en Galant 2,0i fra 1991. I artiklen om en Mitsubishi Galant, der ikke vil tage gas, opfordrede du til at skifte tændrør og tændkabler.

Normalt vil det være o.k. at skifte de ting, men en Galant er ikke helt normal

Hvis der er fejl på motorstyringen, skal "Check Engine"-lampen lyse, før værkstedet kan måle noget med en motortester.

Nu kommer det sjove: Der sidder en bankesensor i topstykket bagest på motoren mellem indsugningen. Dens funktion er at justere tændingstidspunktet under belastning, og det fungerer sikkert også fint, når bilen er ny, men når bilen har kørt et antal tusind kilometer, giver det så mange rystelser, at sensoren ikke kan finde ud af det.

Det kan blive så slemt, at Galant'en med en 1,8'er næsten ikke kan trække sig selv i gang.

Jeg har hørt, at en GTI-model var nede på 90 heste, men kom op på de fulde 146, da bankesensoren var fjernet.

Man kan demontere sensoren ved at skrue den ud og placere den i et stykke patentbånd eller lignende i motorrummet. Den skal nemlig have stel, ellers tænder den "Check Engine"-lampen.

Sensoren er nem at kende, hvis man kigger ned bag motoren. Den sidder mellem indsprøjtningen, som en lille fed ottekantet klods med en ledning, der går op til et stik ved siden af ventildækslet

Hans Kristian Jepsen, 20 år

! Flere andre ejere af Mitsubishi Galant med 1,8 liters motor har gjort samme erfaringer som Hans Kristian Jepsen. Bankesensoren kan ved slidte motorer give fejlinformationer, så tændingen stilles forkert. Derved forsvinder accelerationsevnen og trækkraften.

En bilejer har oplevet, at ventiltikken var årsag til, at den fintmærkende sensor gav forkerte signaler. Ved justering af ventilerne forsvandt ventillyden, dermed målte sensoren korrekt igen, og så var motoren godt kørende igen.

Hvis motoren er godt slidt, kan ventiltikken ikke undgås, og rystelser fra en ældre Galant kan formentlig også give så store fejlmålinger, at afmontering af bankesensoren kan være vejen til at genskabe en rimelig motorgang.

Bankesensorens formål er at registrere tændingsbanken. Når sensoren registrerer bankelyde, ændres tændingstidspunktet lidt for at forebygge tændingsbanken. Men hvis bankesensoren bliver snydt af andre motorlyde og -vibrationer, er det en billig løsning af flytte bankesenoren til et andet roligt sted i motorrummet. Bevar både stikforbindelsen og en stelforbindelse via montering på en metalplade eller i et spændebånd, der skrues godt fast til motorrummets metalplader. Lars Stokbro

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere