Log ind

BS - BILTEST - UGE 1 - FIAT BRAVO /JENSOVERGAARD:

  • BS - BILTEST - UGE 1 - FIAT BRAVO /JENSOVERGAARD:
    1 / 4
    DB-BS: BILTEST/FIAT BRAVO (Charme, selvtillid og laekkert haar) Billedtekst: Det klaeder ...8
  • BS - BILTEST - UGE 1 - FIAT BRAVO /JENSOVERGAARD:
    2 / 4
    DB-BS: BILTEST/FIAT BRAVO (Charme, selvtillid og laekkert haar) Billedtekst: Fiat ...
  • BS - BILTEST - UGE 1 - FIAT BRAVO /JENSOVERGAARD:
    3 / 4
    DB-BS: BILTEST/FIAT BRAVO (Charme, selvtillid og laekkert haar) Billedtekst: Indenfor ...
  • BS - BILTEST - UGE 1 - FIAT BRAVO /JENSOVERGAARD:
    4 / 4
    DB-BS: BILTEST/FIAT BRAVO (Charme, selvtillid og laekkert haar) Billedtekst: Haekken ...8

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Den nye Fiat Bravo er helt sig selv. Men ikke uden primadonnanykker
Annonce
Af Jens Overgaard

n »Bella«. Smag lige på ordet. Det dækker nemlig meget andet end navnet på radiofabrikken fra tv-serien »Krøniken«.

'Det er ikke tilfældigt, at den italienske betegnelse for »smuk« er brugt så meget. De kan nemlig noget med lækkert design, vore sydlige medeuropæere.

Den nye Fiat Bravo er ingen undtagelse. Efter en årrække med den anonyme Stilo-model, vil Fiat nu igen være fremme i modeskoene, når vi snakker mellemklassen.

Men er det kun facade eller er der mere under lakken?

Vi har over et par uger kørt to modeller fra hver ende af skalaen, nemlig den 90 hestes 1,4 i grundversionen Active og den 150 hestes TJet 150 Dynamic Evo 2 med hele udstyrspakken.

Og indtrykket er klart. Fiat har med sin nye Bravo søsat en bil, der helt klart har sin berettigelse et pænt stykke oppe ad salgslisterne. Men der er også skønhedsfejl.

På vejen ligger Bravo solidt og komfortabelt med en styring, som er direkte og på kanten af det sportslige, uden at der dog går GTI i sagerne.

Og det er netop en af de ting, som adskiller Bravo fra oplagte konkurrenter som Kia Ceed og Peugeot 308.

Den ikke alene ser mere adræt ud, den er også mere letkørt.

Italiensk tenor

Til gengæld sker det ikke uden gener bag rattet. Her repræsenterer det Dario-svulstige instrumentbord nok kækt design og en finish, som bortset fra enkelt knirkelyde, virker overbevisende og lækker at røre ved - men samtidig opleves det næsten omklamrende.

Der er heller ikke dømt superliga, når vi taler om sæderne - som man ikke altid sidder i, men ovenpå - deb linde vinkler og speedometeret, der er svært at aflæse.

Til gengæld er pladsen foran for så vidt ok - og det samme på bagsæderne. Men oplevelsen af at være lukket lidt inde går igen her, hvor dørkarmene slutter højt oppe. Lidt en skam, for Fiat Bravo har nemlig stort set samme akselafstand som en af hovedfjenderne, Peugeot 308, og er faktisk fem centimeter længere.

Det mærkes på bagagerummet, der med sine 400 regulære liter er i den pæne ende, og gaber op som en italiensk tenor, når klapvognen eller læsset af tilbuds-pasta fra Bilka skal ombord.

På vejen er den mindste 1,4'er med 90 heste for så vidt kvik nok, og parret med et letløbende gearskifte.

Der er dog ingen tvivl om, at næste model i rækken, den 120 hestes og mere gelinde-trækkende TJet-turbo, er den rigtige motor til bilen for de fleste.

Set i lyset af de fornuftige priser, som Fiat disker op med på den nye Bravo, ville undertegnede dog også overveje at gå det sidste stykke og nappe den 150 hestes version, som vi testede.

Den motor er bare smooth som fløjlsbløde norditalienske vine og trækker hele vejen op fra lave omdrejninger.

Fiat-specialitet

Udstyrsmæssigt er der, hvad der skal være i grundversionen 1,4 Active til 183.470 kroner, bortset fra aircondition, som koster 11.000 kroner.

Derfor er der sund fornuft i at ofre de godt 30.000 kroner mere for den 120 hestes TJet 120 Dynamic Evo1, som ikke alene fuldender bilen, men også omfatter aircondition og radio med MP3-afspiller.

Vores Tjet 150 Dynamic Evo 2 til 258.474 kroner har yderligere detaljer som bi-zone klimaanlæg, drejelys og fartpilot. Ifølge importøren vælger de fleste dog med 150 hestes motoren den lidt dyrere og »Sport«version.

Sammenholdt med topkarakteren på fem stjerner i Euro NCAP-testen, praktiske Fiat-specialiteter som city-funktionen, der gør servostyringen lettere i byen, og en charme, som gør at man kan tilgive det meste, gør Fiat Bravo til et stærkt kort i en bilklasse, hvor de fleste kan være med.

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere