Log ind

Alderen trykker i Audis luksusmini

  • Alderen trykker i Audis luksusmini
    1 / 4
    Kabinen er et stykke gedigen funktionalitet. Men på infotainmentsiden halter A1 bagefter, og farveskærm med navigation er kostbar.
  • Alderen trykker i Audis luksusmini
    2 / 4
    Den femdørs Sportback giver en vis funktionalitet og lidt mere plads på det minimalistiske bagsæde end den tredørs, der ikke sælges mere.
  • Alderen trykker i Audis luksusmini
    3 / 4
    Audi A1 er stadig en af de sjoveste og mest medrivende biler at køre i miniklassen. Den nye grundmotor matcher bilen fint, men den fås ikke med basalt sikkerhedsudstyr som automatisk nødbremse. Fotos: Jens Overgaard
  • Alderen trykker i Audis luksusmini
    4 / 4
    Den nye trecylindrede motor er pakket godt ind. Den er især kvik i bytrafik, men passer generelt godt til bilen.

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Den nye trecylindrede 1,0-liters motor på 95 hk matcher Audi A1. Men alderen trykker

Annonce

Køreegenskaber så skarpe som en ragekniv og en kabine så intim som en brusekabine tilsat Audis klassiske soliditet og udstråling.

Det har fra starten været varemærket for A1, som efter et facelift debuterer med den første trecylindrede motor hos mærket.

Motoren klarer opgaven og holder den lille lommeluksusbil viril. Men det nærmest minimalistiske facelift betyder, at modellen med dåbsattest fra 2010 begynder at virke bedaget.

Kendt motor

Den 1,0-liters TFSI-motor er hentet fra VW-koncernens hylder, hvor den også er lanceret i bl.a. søstermodellen VW Polo, der starter godt 50.000 kr. under de 223.347 kr., som er grundprisen for testbilen, en femdørs A1 Sportback 1,0 TFSI med 95 hk, der på papiret klarer hele 23,8 km/l.

Basismotoren erstatter den firecylindrede 1,2-liters motor på 86 hk, og den klarer opgaven uden at falde igennem.

Teknikerne har efterhånden fået pakket de trebenede motorer så godt ind, at forne tiders resonans og motorpludren stort set er fraværende. Især når maskineri og transmission er omsluttet af tykke tæpper som i A1.

Momentet på de 160 Nm hentes fra 1500 Nm og topper frem til de 3500 af slagsen. Det giver fint med overs kud til at følge bytrafikken, mens du også kan klare de fleste overhalinger sikkert på motorvejen. Med fuldt læs om bord skal du dog arbejde med gearene, og så koster det på den optimerede brændstoføkonomi. Men det gælder også de nye små motorer fra Ford og Opel.

Faceliftet med småjusteringer for og agter samt nye farver og trim rokker ikke ved den klippefaste udstråling og soliditet i kabinen, hvor alt sidder, som det skal. På den anden side begynder interiøret at virke lidt tungt, mens udstyrs- og infotainmentdelen halter. En pakke med en ordentlig integreret farveskærm og navigation koster 50.000 kr., mens du ikke kan bruge Apple Carplay.

Bilen kan slet ikke fås med automatisk nødbremse som Polo og ikke med full LED-forlygter. Grundudstyret er dog o.k. med fartpilot og klimaanlæg,uden at være prangende.

Medrivende

Jeg har altid været fan af A1'erens direkte og medrivende køreegenskaber, som nærmer sig Mini - uden at være på linje. Men de små mål, som gør, at den opleves smal over skuldrene, efterlader også en klaustrofobisk oplevelse i kabinen. Her har importøren taget konsekvensen og fjernet den minimalistiske tredørs version, så den lidt større Sportback med de praktiske bagdøre beholdes.

Det giver mere anvendelighed, selv om bagagerummet kun er 270 liter. Du kan dog nemt bruge mange tusinde kroner på den styling, som gør de ferske grundmodeller fede. Det kræver en A1'er ...

Om bilen

Pris: 223.347 kr. plus levering

Forbrug: 23,8 km/l

CO2 pr. km: 97 gram

Grøn ejerafgift: 310 kr. halvårligt

Motor: Trecylindret benzinmotor på 1,0 liter

Ydelse: 95 hk

Moment: 160 Nm/1500 omdr.

Topfart: 186 km/t.

0-100 km/t: 11,1 sek.

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere