Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:
50 år med tændstikbiler

50 år med
tændstikbiler

Annonce:

Velkommen til vores verden af fantastiske smykker og ure!

Skovgaard Guldsmed & Urmager

Tre-hjuler. "Mekanisk hest med anhænger" er nummer 10 i serien og én af de tidlige Matchbox-modeller. 

Artiklen er hentet i arkivet

FORSINKET JUBILÆUM: De små Matchbox-modelbiler er både for samlere og legebørn
En af verdens mest berømte modelbiler, Matchbox, fejrer 50 års jubilæum i år. Firmaet bag, den amerikanske legetøjsgigant Mattel, fejrer det selvfølgelig med pomp og pragt. Festen fortsætter hele året, og glansnummeret bliver en særlig minde-serie på 50 biler, der hver især repræsenterer én af de amerikanske delstater.

Her er det, at inkarnerede Matchbox-fans begynder at ryste overbærende på hovedet af de letsindige amerikanere. For det kan godt være, at Mattel fejrer alle raske drenge og en del pigers yndlingslegetøj i år. Men det er fem år for sent - og Matchbox er under ingen omstændigheder en amerikansk opfindelse.

- Nej, nej, griner Jens Steensgaard. Med et par hundrede Matchbox-modeller i kælderen, er den århusianske lærer og modelbil-entusiast én af dem, der kender den rigtige historie bag modelbilerne:

- Matchbox blev grundlagt i juni 1947 af to englændere, Leslie Smith og Rodney Smith. Trods det fælles efternavn, var de ikke i familie, men blot barndomsvenner. Efter at begge havde gjort tjeneste i Royal Navy under anden verdenskrig, lagde de i 1947 600 pund i en fælles pulje og dannede firmaet Lesney Products. Navnet var en sammentrækning af fornavnene Leslie og Rodney. Vennerne drømte om at starte en ingeniørvirksomhed, men kom så på idéen med at lave legetøj af trykstøbt metal. Den første model - en vejtromle - blev solgt i London i 1948, fortæller Jens Steensgaard.

Tysk indpakning

Herefter gik det langsomt fremad for Lesney.

Forhandlerne var ikke synderligt begejstrede for vejtromlen og de andre begyndermodeller - en cementmixer, bulldozer og traktor. Men de slog an hos publikum: Børn og deres forældre.

Fra 1950 til 1952 gik produktionen næsten i stå. På grund af Korea-krigen begrænsede den engelske regering brugen af metal. Man frygtede, at krigen kunne udvikle sig, og så kunne man ikke bruge metaller på at fremstille legetøj. Derfor lykkedes det kun Lesney at lave én ny model i perioden - en legetøjselefant.

Fra 1953 kom der atter gang i foretagendet. Lesneys sortiment var efterhånden nået op på 13 forskellige modeller, der blandt andet blev solgt i supermarkedskæden Woolworth.

På det tidspunkt fremstillede Lesney ikke bare legetøjsbiler, men også mekaniske dyr. Firmaet besluttede sig dog for at satse hele butikken på modelbiler. Jack O'Dell, en anerkendt specialist i metalstøbning, der løseligt havde været tilknyttet Lesney fra begyndelsen i 1947, begyndte at designe ganske små modeller, der kunne ligge i en tændstikæske. Matchbox-navnet var født.

Med Lesneys fornyede fokus på produktion af modelbiler, ønskede fabrikken at uddelegere arbejdet med at indpakke og distribuere legetøjsbilerne. Løsningen blev et samarbejde med tyskeren Moses Kohnstam, hvis pakkefirma Moko allerede leverede samme service for andre legetøjsfabrikanter. Moko indtrådte som ligeværdig partner i Lesney. Herefter blev modelbilerne distribueret i gule, tændstikæskelignende papkasser til forhandlere i hele verden under navnet "Matchbox" series - A Moko Lesney Company.

Kvalitet til lavpris

- Det geniale var, at Lesney og Kohnstam indførte et nummersystem. Man ville med tiden nå op på i alt 75 numre og lavede simpelthen et salgsdisplay med plads til 75 biler. Det var et stærkt koncept. Idéen med at sælge legetøj i tændstikæsker blev ikke opfundet af Lesney, men det bliver den ikke mindre god af, siger Jens Steensgaard.

- Men iøvrigt var Matchbox præget af typisk engelsk mangel på system. For eksempel blev modellerne ikke lavet i samme størrelsesforhold. Størrelsen blev bestemt af æsken. Senere gjorde Lesney æskerne større for at få plads til større biler. Sådan var der altid flydende overgange i 75-systemet.

Modelbilerne fejlede til gengæld ikke noget.

- Matchbox var topkvalitet fra starten. Det var noget af det første legetøj, der ikke var lavet af bly og tin, men sprøjtestøbt metal. Det var meget avanceret i begyndelsen af 50erne. Modellerne var fantastisk detaljerede og alligevel solide nok til at blive leget med. For eksempel havde bilerne tykke, gennemgående aksler og hjul af metal. Man skulle simpelthen øve vold på dem, hvis man skulle vride et hjul af, fortæller Jens Steensgaard.

Ifølge ham var der to grunde til Matchbox' enorme udbredelse:

- Op gennem 60erne bliver små modelbiler mere populære, fordi folk begynder at bo i lejligheder. Så er det praktisk, at ungernes legetøj ikke fylder for meget. Samtidig var Matchbox relativt billige. I 1964 kostede en Matchbox-bil to kroner og 25 øre. Det svarede meget godt til lommepengene. Tilsvarende Tekno-modeller kostede en mindre formue - næsten 10 kroner.

Sov i timen

I slutningen af 60erne fik Matchbox for første gang konkurrence, da amerikanske Mattel introducerede deres "Hot Wheels" serie. Som Matchbox var der tale om små, naturtro modelbiler, men med større og særdeles letløbende plastichjul.

Lesney sov i timen, og Matchbox-salget raslede ned. Først i 1969 var firmaet klar med modsvaret - de såkaldte Superfast-modeller, der ikke længere kom i "tændstikæsker", men i en klar plastiklomme på et stykke pap.

- Der stod jeg af, siger Jens Steensgaard.

- Bilerne fejlede ikke noget, men med Superfast-serien forsvinder Lesney-navnet. Matchbox mister sin uskyld. Det bliver big business.

Men ikke god business. Da Jack O'Dell forlader firmaet i 1973, har det travlt med alt muligt andet end modelbiler. Dukker og plastiksamlesæt, for eksempel. I 1980 forsøger Lesney at starte en produktion af modelbiler i fjernøsten sammen med konkurrenten Universal Toys. Eventyret mislykkes, pengene fosser ud af "tændstikæsken" og efter en lang periode med økonomiske problemer, erklæres Lesney Products konkurs i 1982. Universal Toys opkøber firmaet, men opsluges fem år senere af legetøjsgiganten Tyco, der i 1997 igen overtages af verdens største legetøjsfirma, Mattel.

Sjældent meget værd

- Dét, der gør Matchbox spændende for samlere er, at man kan købe de modeller, man legede med som knægt for billige penge. De koster helt ned til en krone på kræmmermarkeder. Der er så mange af dem, at de aldrig bliver rigtigt dyre. Alle kan være med, og det gør Matchbox-biler til et charmerende samlerobjekt, mener Jens Steensgaard.

Samme mening har én af de professionelle samlere: Niels Høyer-Nielsen fra butikken SamlerBørsen i Århus fortæller:

- Matchbox-biler er søde, sjove og pæne - og visse af dem er forbavsende modeltro. Alligevel er vi mere i legetøjs- end modelafdelingen. Derfor er det kun få Matchbox-modeller, der har en nævneværdig samlerværdi. I bedste fald er de pæne eksemplarer mellem 25 og - i sjældne tilfælde - op til et par hundrede kroner værd, lyder hans vurdering.

Faktisk kan en gammel, velbevaret æske være mere interessant for samlere end indholdet. Nogle af de første modelserier var så små, at visse æsker blev fremstillet i uhyre små serier. I intakt stand er de væsentligt mere end 200 kroner værd. Så måske var det alligevel værd at kigge i de støvede gamle legetøjskasser oppe på loftet... Om ikke andet for at fejre Matchbox's fødselsdag. Husk bare, at der ikke skal 50 lys i kagen, som amerikanerne påstår, men 55.

Fra forsiden

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70