Log ind
BREAKING NEWS
- Bortvist: Odense Kommune sender medarbejder hjem på grund af embedsmisbrug

De sociale medier har talt: Han vinder Eurovision 2017

  • De sociale medier har talt: Han vinder Eurovision 2017
    1 / 3
    Italiens Francesco Gabbani (th.) har flest følgere på sociale medier. Men er det nok til at vinde på lørdag? Foto: AFP/Sergei Supinsky/Scanpix
  • De sociale medier har talt: Han vinder Eurovision 2017
    2 / 3
    Grækenlands Demy (i midten) ville blive nummer to ved Eurovision 2017, hvis man talte følgere på sociale medier. Foto: Gleb Garanich/Reuters/Scanpix
  • De sociale medier har talt: Han vinder Eurovision 2017
    3 / 3
    Moldovas Sunstroke Project er slet ikke med på listen over artister med flest følgere. Men vi spår dem en stor finale med bensjæt, brudepiger og den episke saxofonist Sergey Stepanov (tv.) Foto: Sergei Supinsky/AFP/Scanpix

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Ingen over og ingen ved siden af manden med gorillaen. Hvis brugerne af Facebook, Twitter og Instagram skulle kåre en vinder af Eurovision Song Contest 2017.

Så du semifinalen i det europæiske melodigrandprix i tirsdags? Så fik du måske et glimt af vinderen. Han hedder Francesco Gabbani og stiller op for Italien.

Og så tænker du måske: Nu rabler det for jer derinde på Bagsiden. Den italienske flødebolle sang da hverken lige så godt som Portugals Salvador Sobral, var lige så eksotisk som Armeniens Artsvik eller bare i nærheden af at have samme charme og udstråling som Bagsidedrengenes favorit: Sunstroke Project fra Moldova.

Men hvis man tæller sammen, hvem af deltagerne, der er mest populær på de sociale medier, er der ingen tvivl.

I en klasse for sig

Det hævder - med et glimt i øjet - netfirmaet CupoNation, som til daglig lever af at formidle rabatkoder og tilbud, men som op til den store musikkonkurrence har sendt redaktionen en sammentælling af de 42 grandprix-deltageres popularitet på de sociale medier. Og her er Francesco Gabbani i en klasse for sig med 639.249 følgere fordelt med 294.849 på Facebook, 305.000 på Instagram og 39.400 på Twitter.

Det er mere end dobbelt så meget som Hollands tre søstre, Amy, Lusa og Shelly Vol på andenpladsen med 237.548 følgere. Nummer tre er Grækenlands Demy med 230.238 følgere.

Vores egen australske deltager, Anja Nissen, har en 11. plads med sølle 67.802 følgere på de tre sociale tjenester.

Den episke saxfyr

Her på Bagsiden siger vi bare: Jajajaja. Det kan godt være. Men vores favorit, Sunstroke Project fra Moldova, har ikke alene de bedste benspjæt og den mest entusiastiske forsanger. Moldova har også et hemmeligt våben i saxofonisten Sergey Stepanov.

Gruppen deltog også ved finalen i 2010, og den uforglemmelige sekvens, hvor han udførte det nærmeste man i den bedste sendetid kan komme på et stående samleje med en saxofon, har siden givet ham tilnavnet "Epic Sax Guy".

Klippet med Epic Sax Guy har på Youtube været vist intet mindre end - hold godt fast - 26 millioner gange. Og han er med på lørdag, fordi Moldova kom videre fra semifinalen.

Så når man nu ikke må stemme på sit eget lands deltager, ved vi godt, hvem vi stemmer på.

Læs hele oversigten over Eurovision-deltagere på de sociale medier her.

  • fyens.dk

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere