Log ind

Healer de firehjulede: Peter har aldrig mistet en patient

  • Healer de firehjulede: Peter har aldrig mistet en patient
    PJ Auto, Bred.
  • Healer de firehjulede: Peter har aldrig mistet en patient
    PJ Auto, Bred.

Artiklen er mere end 30 dage gammel

I flere end 25 år har Peter Hansen healet sine firehjulede venner for problemer, andre mekanikere måtte give fortabt over.

Annonce

I vinteren 1979 købte 24-årige Peter Hansen det gamle mejeri i Bred. I en årrække havde der været autoværksted, men det havde været lukket i et par år.

Der var hundekoldt, da han slog dørene op for de første kunder. Han havde kun en værktøjskasse og en brændende passion for biler at basere sin virksomheds fundament på.

- Jeg havde en klassisk fold-ud-værktøjskasse, mekanikergraven og to lysstofrør, men jeg kunne alligevel reparere alle biler. I dag kræver det udstyr til flere millioner at finde fejlene på nye biler. Det er helt tosset, hvad man skal investere, fordi forskellige mærker ikke har samme testudstyr eller værktøj. Når man som jeg insisterer på at kunne reparere alt, er det er dyr fornøjelse, siger Peter Hansen.

Efter 25 år kan man roligt konkludere, at den ene værktøjskasse har ynglet. Der er ikke en hylde eller en bordplade i hele værkstedet, der ikke bugner af uundværlige remedier.

- Jeg har en del værktøj, som måske kun bliver brugt hvert tredje år. Eller hvert tiende år, hvis det er helt specielt. Hvis jeg skiller mig af med det, står jeg helt sikkert og mangler det en dag, konstaterer Peter Hansen.

Han guider rundt mellem hylder fyldt med pærer i alverdens størrelser, fagbøger om biler gennem et helt århundrede og kæmpestabler med specialværktøj til dyseudtræk, justeringer af remme og montering af airbags.

I kælderen tårner hjulkapsler sig op sammen med alskens reservedele, som Peter Hansen køber op i store mængder. To gigantiske kommoder har skufferne fyldt med møtrikker og reservedele til britiske biler fra 1950’erne. Peter Hansen ved præcist, hvor hver eneste stump befinder sig.

- Jeg vil vove den påstand, at hvis du fjerner noget herfra, kan jeg se, at det mangler. Det virker måske uoverskueligt, men jeg ved, hvor hver eneste ledning, clips eller fatning befinder sig. Hvis du synes, her er mange reservedele, skal du besøge mit lager i en lade i Fangel, lokker Peter Hansen muntert.

Alle patienter har overlevet

Hans fascination for og evnen til at reparere sportsvogne og ældre biler blev hurtigt kendt. Først på Fyn, og senere i resten af landet. I den ene fløj af værkstedet står en fiks Mercedes Benz anno 1964 fra Strandvejen i København, der skal gøres forårsklar, og ved siden af holder en seks meter lang Dodge fra Aarhus.

- Jeg har ikke brugt mange kroner på reklamer gennem årene. Det har været meget mund til mund-reklame, og når kunderne kører fra den anden ende af landet, gør vi et eller andet rigtigt. Måske handler det om, at jeg aldrig giver op, før jeg har løst problemet. Det handler om vinderinstinkt og determination, fortæller Peter Hansen.

Han nævner flere eksempler på reparationer, hvor han har fået arbejdsløn for seks-syv timer, men har brugt en hel arbejdsuge.

- Når alle andre mekanikere giver op, kommer kunderne her. Gennem 25 år har jeg ikke oplevet en eneste gang, at jeg ikke kunne løse et problem og redde en af mine ”patienter”. Nogle gange kører jeg rundt med alt muligt udstyr i en bil for at finde ud af, hvad problemet er. Jeg kan tydeligt se, at de forbipasserende tænker, at jeg er åndssvag. Men sådan er det sgu. Hvis man ikke er lidt skør, finder man heller ikke på uventede løsninger. Jeg plejer at sige, at jeg kan reparere alt fra knappenåle til flyvemaskiner, siger Peter Hansen.

Han har samme tilgang til sit fag, som til at køre gokart. Han vil vinde. At han har vundet en del gange, skal man blot se rundt på kontoret for at få bekræftet. Der står mere end 200 pokaler, som han og sønnerne Jonas, 21, og Michael, 33, har vundet.

- Det er kun de små, der står her. Jeg lyver ikke, hvis jeg siger, vi har tre gange så mange. Jeg måtte desværre selv stoppe for syv år siden, da det er hårdere for kroppen, end man lige tror. En gokart kører fra 0 til 100 kilometer i timen på tre sekunder, og det rykker altså noget i kroppen. Man er sateme øm dagen efter, siger Peter Hansen.

Fantastiske Toyota

På en lift på værkstedet svæver en nyere bil. Den har ikke kørt 80.000 kilometer endnu, men skal allerede have skiftet en antiforurenings-ventil.

- Jeg er virkelig træt af nyere biler, hvor man kan skifte en masse dyre dele ud, uden at det nogensinde bliver godt. Man kan sagtens få dem til at køre igen, men de kører ikke langt, inden der er noget galt. Tag de klassiske Toyotaer fra 1980’erne, de skulle have skiftet olie og tjekket bremser hvert 10. år. Så tog de snildt 200.000 kilometer mere, siger Peter Hansen.

Han mener, problemet med nye biler er, at de er lavet af dårlige materialer, og ikke er skabt til det danske klima.

- Hvis man kun skulle bruge bilerne i sin lune dagligstue, ville de holde i mange år. Men vores fugtige, kølige vejr dur ikke, og det smadrer stik, ledninger og alverdens andet lort. En bil, der tilsyneladende er billig og kører langt på literen, ender med at koste en formue. Tag en VW Touran. Det er den værste gang lort på fire hjul. Man kunne lige så godt grave et hul i jorden og smide pengene deri. Den bil må du love mig, du aldrig køber, beordrer Peter Hansen.

Drømme tager tid

Den 60-årige mekaniker har selv købt dusinvis af biler, og en bunke af dem er placeret rundt om værkstedet. Favoritten er en fræk orangerød BMW model 635 fra 1981.

- Hvis jeg solgte den bil til dig, kunne du komme hver 100.000 kilometer og få skiftet olie og tjekket bremser. Så kører du snildt over en million kilometer. Det er der 100 procent sikkert ingen biler, der er produceret de seneste 10 år, der kommer i nærheden af. Altså alene fælgene er af så gennemført kvalitet, at de ikke er tæret efter 34 år. Jeg sætter enorm stor pris på kvalitet og godt håndværk, derfor har jeg også et 30 år gammelt B&O-anlæg derhjemme. Det funker bare, konstaterer Peter Hansen, mens han viser en 148 hestes MG TC-motor fra 1946, som han hygger sig med for tiden.

Man kan se begejstringen i hans øjne, når han lader hænderne løbe hen over den røde lakering. Samme nostalgiske blik får han, da der spørges ind til en plakat på væggen med Morris Marina 1100- og 1300-modeller.
De var i høj kurs, da Peter Hansen blev udlært.

- Dem har jeg repareret tusindvis af. Det var 1960’ernes pendant til nutidens små Peugeot-modeller. Derfor var det naturligt at købe et par stykker, der måske nok er lidt rustede, men ikke har kørt så langt. De skal fikses og shines op lige som Jaguaren, BMW’en og alle de andre biler. Jeg har mange drømme, men heldigvis har vi så mange kunder, at det er svært at finde tid til at nusse med mine egne biler, siger Peter Hansen.

Han har aldrig haft arbejdsuger på 37 timer. Snarere 60 timer. Det kræver en familie, der har forståelse for, at arbejde og fritidsinteresse smelter sammen.

- Jeg møder halv syv og er typisk hjemme ved 18-tiden. Jeg siger aldrig nej til en god snak om biler, og så glemmer man nemt tiden. Jeg har heldigvis fuld opbakning fra konen. Altså den nye kone, siger Peter Hansen og ler.

Mere om emnet

Se alle
Våde skud i fugtig kælder: Vandskader sender forening i knæ

Våde skud i fugtig kælder: Vandskader sender forening i knæ

Kroppen som lærred: Få et varigt minde på Tylle Kro

Kroppen som lærred: Få et varigt minde på Tylle Kro

Behøver ikke alkohol: Evigglade mariehøns i Sneglehuset

Behøver ikke alkohol: Evigglade mariehøns i Sneglehuset

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere