Log ind

Manden med den sjældne mikrobus

  • Manden med den sjældne mikrobus
    1 / 9
    Skoda 1203 er blevet produceret i næsten 70.000 eksemplarer. Hans Erik Hansens model er dog den eneste, der kører rundt i Danmark, så vidt vides.
  • Manden med den sjældne mikrobus
    2 / 9
    Skoda 1203 er blevet produceret i næsten 70.000 eksemplarer. Hans Erik Hansens model er dog den eneste, der kører rundt i Danmark, så vidt vides. Foto Yilmaz Polat
  • Manden med den sjældne mikrobus
    3 / 9
    Skoda 1203 er blevet produceret i næsten 70.000 eksemplarer. Hans Erik Hansens model er dog den eneste, der kører rundt i Danmark, så vidt vides.
  • Manden med den sjældne mikrobus
    4 / 9
    Det er med at bede til Skodaguderne om, at der ikke bliver bøvl med motoren i Hans Erik Hansens mikrobus. Motoren er nemlig placeret mellem fører- og passagersædet, hvilket gør det til lidt af en opgave at få fingrene ned i maskinrummet.
  • Manden med den sjældne mikrobus
    5 / 9
    Mikrobussen har plads til otto personer. Interiøret er originalt på nær stoffet på sæderne, som er blevet ombetrukket.
  • Manden med den sjældne mikrobus
    6 / 9
    Instrumentbrættet i Skoda 1203 er ikke ligefrem er overflødighedshorn af teknologisk innovation. Men det er en del af charmen ved at sidde i den gamle mikrobus fra Tjekkiet.
  • Manden med den sjældne mikrobus
    7 / 9
    ...men Hans Erik Hansen fandt en af dem, der var. Her giver han hånd på handlen med bilforhandleren Roman Jirou?. Efter alt at dømme to glade mænd. Og så gik turen ellers mod Danmark igen... Privatfoto
  • Manden med den sjældne mikrobus
    8 / 9
    Sådan så det ud på ved bilforretningen Ocelot i det nordlige Tjekkiet i april 2013. Det var ikke alle biler, der var klar til at komme på vejene... Privatfoto
  • Manden med den sjældne mikrobus
    9 / 9
    ...turen gik, som den skulle, lige indtil en høj og uidentificerbar lyd satte ind i Tyskland. Den forsvandt heldigvis kort før Hamburg, og siden har der ikke været problemer med den turkise kasse. Her er 1203?eren netop nået frem til Hans Erik Hansen og hans kones hjem i Glamsbjerg. Stadig med tjekkiske nummerplader, som det ses på billedet. Privatfoto

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Spørgsmål: Hvad er en Skoda-ejers største drøm?

Svar: At få en fartbøde.

Spørgsmål: Hvordan fordobler man værdien af en brugt Skoda?

Svar: Man fylder benzintanken op.

Spørgsmål: Hvordan finder du nemmest originale reservedele til din Skoda?

Svar: Ved at følge efter en anden Skoda. Før eller senere skal den nok tabe de dele, du har brug for.

Blå bog

Hans Erik Hansen, 63 år, er en af kræfterne bag Skoda Museum Danmark på Krengerup Gods i Glamsbjerg.

Han har ejet adskillige Skodaer gennem tiden. I dag kører han i en Skoda Octavia fra 2011, mens den finere den af samlingen tæller len Skoda Felicia fra 1962 og en Skoda 1201 fra 1956.

Han har brugt sit arbejdsliv i landbruget, men er i dag på efterløn.

Læs mere på www.skoda-felicia-62.dk.

Jo, Hans Erik Hansen fra Glamsbjerg kender som så mange andre bilnørder de fleste af de mere eller mindre vellykkede vittigheder om det tjekkiske bilmærke, men han er sko' da ligeglad, for nu at blive i det platte univers.

Faktisk så ligeglad og pjattet med netop det mærke, at han for snart tre år siden kørte hele vejen til den lille by Janské Lázne i den nordlige del af Tjekkiet for at købe en Skoda mikrobus - også kendt som 1203 - til små 30.000 danske kroner. Ikke ligefrem fordi han stod og manglede den model, men fordi muligheden bød sig, hvis han selv skal sige det.

Skoda 1203

Årgang: 1979

Motor: 4-cylindret rækkemotor

Slagvolumen: 1433 ccm.

Motorydelse: 57 hk

Topfart: 110 km/t.

Forbrug: 10 l/100 km.

Produktionstal: 69.727 stk.

Men, helt ærligt, hvorfor dog bruge tid og penge på den slags, når man kan få så meget andet?

- Fordi den er sjov. Og fordi den er den eneste af sin slags på plader i Danmark. Jeg har hørt, at der måske også kører en rundt i Jylland, men det er kun et rygte. Og så er det jo en Skoda, siger Hans Erik Hansen, da han tager imod på Skoda Museum i en lade på Krengerup Gods ved Glamsbjerg. Et museum, han som inkarneret Skoda-mand selvfølgelig også er en af kræfterne bag. Det er her, den holder, det turkisfarvede levn fra fortiden. Den eneste af bilerne på Skoda-museet, som må køre på denne tid af året. Men det var lige før, den aldrig var kommet hertil. Faktisk var handlen lige ved at gå i vasken. Det vender vi tilbage til ...

Bidt af en gal Skoda

Hans Erik Hansens interesse opstod ved lidt af en tilfældighed. Mere præcist engang i 1990'erne, da hans brugte Citroën AX rustede op efter halvandet års ejerskab og hans lokale bilforhandler efterfølgende anbefalede ham at prøve en Skoda. Som sagt så gjort, og siden har Hans Erik Hansen ikke kørt i andet.

Skoda er ganske enkelt en fremragende bil, hvis man spørger entusiasten fra Glamsbjerg. Men det er nu ikke den altafgørende grund til hans valg af biler. Det handler lige så meget om det fællesskab, som følger med det at være en del af skodaklubben. Her deltager Hans Erik Hansen og hans kone i diverse træf, ligesom de prøver at komme af sted på en skodatur til udlandet en gang om året. Gerne til Slovakiet eller Tjekket.

- Jeg er bidt af en gal Skoda, men for mig handler det lige så meget om det kammeratskab, som det giver at dele interessen for det samme bilmærke, siger Hans Erik Hansen.

Det var på den årlige Skodatur til udlandet i 2012, han første gang hørte om mikrobussen. Et par norske deltagere, som også var med til det internationale træf i Tjekkiet, havde besøgt et lille firma, som havde 1203'ere stående. Noget, de talte begejstret om.

Hans Erik Hansen, hans kone og et par venner tog også derud og fandt en bilforretning bag et nedlagt landbrug. Her holdt langt de fleste biler som skrot, men indimellem var der nogle 1203'ere i fin stand. Lige til at køre i.

Det viste sig, at forretningen, der går under navnet Ocelot, havde købt rettighederne til at producere 1203'ere fra Skoda med lidt modificeringer hist og pist.

Ejeren af stedet, en mand ved navn Roman Jirous, var dog ikke synderligt interesseret i at sælge noget som helst til sådan en flok danske skodatosser, husker Hans Erik Hansen.

Den svære handel

Sandheden er, at Hans Erik Hansen heller ikke var klar til at smide penge efter en gammel minibus fra Tjekkiet. Men det blev han senere på året, da han havde tænkt på det turkisfarvede transportmiddel til otte personer længe nok. Ind til tasterne for at maile til ejeren.

- Det var svært med kommunikationen. Vi prøvede både på engelsk og tysk, men Roman gjorde sig kun på tjekkisk. Og den slags dur Google Translate ikke til, siger Hans Erik Hansen.

I stedet tog han kontakt til en bekendt i Tjekkiet, som endte med at fungere som oversætter i forhandlingen. Mails røg frem og tilbage mellem Glamsbjerg og Janské Lázne, og efter et stykke tid blev de enige om en pris på små 30.000 kroner. En udmærket pris, når Hans Erik Hansen kigger på, hvad 1203'ere går for i dag. Med aftalen i hånden kørte Hans Erik Hansen, hans kone og et par Skodavenner til Tjekkiet 1. april 2013. Til deres overraskelse var ejeren af bilforretningen en smule afvisende, da de nåede frem.

Hvorfor havde sådan en flok rige danskere ikke en trailer med til at køre mikrobussen hjem på, lød brokkeriet fra tjekken.

"Fordi vi vil køre hjem i den til Danmark," lød Hans Erik Hansens svar.

Men det var Skodaen slet ikke klar til, fik de at vide. Og snart var der både den ene og anden grund til, den ikke kunne komme af sted.

Så trådte Skoda-vennernes tjekkiske kontakt til og talte med store bogstaver, som Hans Erik Hansen formulerer det. Og vupti, så var bilen lige pludselig klar til at rulle til Danmark. Køreklar og med papirerne i orden.

Den cirka 1200 kilometer lange tur hjem, der gik over Dresden med en enkelt overnatning, gik som planlagt. I hvert fald lige indtil de nåede et stykke op i Tyskland, og en underlig lyd satte i gang fra bagakslen.

"Kommer vi overhovedet hjem med den," tænkte Hans Erik Hansen for sig selv.

Lyden forsvandt før Hamburg, og siden har der ikke været nævneværdige problemer med den opsigtsvækkende 1203'er.

I dag lever den videre på Skodamuseet på Krengerup Gods, og i sommermånederne bruger Hans Erik Hansen den gerne, når han kører af sted med børnebørnene på en forlænget weekend. Langt de fleste steder bliver han mødt med opadvendte tommelfingre, når folk får øje på det turkise rugbrød. En sjælden gang er tonen en anden. Som da han lånte mikrobussen ud til en flok mekanikere, der mødte en mand på en tankstation, og han havde andre tanker om 1203'eren.

"Hvad ligner det at køre rundt i sådan noget kommunistisk lort," udbrød manden.

Sådan er der så meget, man må høre på, når man vælger at kaste sin kærlig over Skoda - alt fra vittigheder til vredesudbrud fra en mavesur mand.

Men folk kan sige, hvad de vil. Det rører ikke den fynske Skodamand. Og måske er det i virkeligheden Hans Erik Hansen, der griner til sidst. Med 54 hestekræfter og 37 år på bagen er det i hvert fald tæt på umuligt at få en fartbøde i landets formentlig eneste Skoda 1203 på plader.

  • Journalistpraktikant

    Af:

Mere om emnet

Se alle
Blå bog

Blå bog

Skoda 1203

Blå bog

Blå bog

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere