Log ind

En gave for landsbyen: - Det er verdens bedste købmand

  • En gave for landsbyen: - Det er verdens bedste købmand
    Ørsted købmandsbutik.
  • En gave for landsbyen: - Det er verdens bedste købmand
    Ørsted købmandsbutik.

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Siden 1901 har man kunnet handle i brugs- og købmandsbutikken midt i Ørsted. Forretningen er et vitalt omdrejningspunkt for både kunder og ansatte.

Hvis man aldrig har boet i en dansk landsby og på egen krop oplevet, hvor signifikant betydning en købmand kan have for mange facetter af livet, bør man køre forbi Ørsted. Og træde ind i Let-Køb, hvor servicen og omsorgen på ingen måde er letkøbt.

Familien Webers købmandsbutik er ikke blot en række hylder med havregryn, rugbrød og dåsemad. Det er en butik med Fyns bedste kartofler, friske blomsterbuketter og et kendskab til den enkelte kunde, som vækker opsigt.

Hver gang klokken ringer, og døren går op, drejer Jette, Lene eller Frede Weber sig og byder smilende velkommen. Hver gang med et:

”Hej Vagn, hej Bente eller hej Henriette”.

En tilfældig tirsdag eftermiddag er avisens udsendte på besøg i butikken, hvor tre trofaste kunder hyggesludrer ved køledisken. Da de finder ud af, hvad vores ærinde er, står de nærmest i kø for at rose Weber-klanen.

- Det er verdens bedste købmand. Så enkelt er det. Jeg har handlet her i samtlige 50 år, siden jeg flyttede til byen. Jeg handler typisk tre-fire gange om ugen. Nogle gange handler jeg to gange samme dag bare for at komme ned og snakke lidt, siger Grethe Skytte.

Bente Stenskrog, der har en pose plastikkamme og barberskum i kurven, kunne ikke være mere enig.

- Jette og resten af familien Weber er en gave for Ørsted. Vi skal støtte op om butikken, fordi den har så mange kvaliteter. Udefra syner den ikke af meget, men kig dig rundt. Du kan jo få alt. Friske grøntsager, kød og mejerivarer. Hvis man mangler noget, de ikke har på hylder eller på lager, skaffer de det. Ofte allerede dagen efter. Jeg gør meget ud af at opfordre lokale til at handle her, da tanken om Ørsted uden en købmand er ubærlig, siger Bente Stenskrog, der er født og opvokset i byen.

Den tidligere borgmesterfrue remser de mange funktioner op, købmandsbutikken udfører i dag:

- Det er både apotek, postkontor, socialkontor og et fast mødested for de mange ældre beboere i byen. Et sted at lette hjertet og få et gratis kram, når livet føles trist og uoverskueligt.

Lenes mesterværker

- Uden købmanden ved jeg ikke, hvad jeg havde gjort. Min søn Johnny døde sidste år under en fodboldkamp, og jeg blev ramt af stor sorg. Det har betydet alverden for mig, at jeg kunne komme herned og snakke med Jette og Lene. De ved, hvad jeg er gået igennem, og der er mange andre, som har fået uvurderlig støtte her i butikken gennem svære tider, siger Grethe Skytte.

Da hendes søn blev begravet, købte hun bårebuketten i butikken. Lene Weber har en baggrund som blomsterbinder, hvilket købmandsfamilien ifølge de tre kvinder slet ikke udnytter nok.

- Jeg siger dig, hun er en kunstner uden lige. Giv hende en krukke, så laver hun de smukkeste dekorationer, du kan forestille dig. Hendes adventskranse er også en foræring i forhold til kvaliteten.

Hvis hun havde butik i København, havde dekorationerne kostet det tredobbelte, roser Bente Stenskrog.

Joan Møller Hansen, der køber ind til en salat, glæder sig over, at hendes børnebørn kan gå med ned i butikken og hjælpe med at handle ind.

- Mit barnebarn Nora på to år har ofte kun været hos os i 10 minutter, før hun spørger, om vi ikke nok skal til købmanden. At få lov til at lægge varerne op på kassebåndet og betale er en stor oplevelse for hende. Om to-tre år kan hun selv gå herned og handle. Det ville aldrig gå inde i Odense, konkluderer Joan Møller Hansen.

Hendes glæde ved Let-Køb drejer sig retfærdigvis ikke kun om glade børnebørn.

- At have en købmand er ufatteligt vigtigt for en by som Ørsted. Uden den ville det være sværere at sælge husene, det er der ingen tvivl om.

-Det kan godt være, der kun er fem kilometer til Aarup, men for en bys selvbevidsthed skal man ikke undervurdere, at det er muligt at handle uden at skulle starte bilen og bruge en masse benzin. Vi skal beholde købmanden, understreger Joan Møller Hansen.

Deler glæder og sorger

Jette, Lene og Frede Weber har ikke haft tid til at lytte til al rosen. Jette har siddet ved kassen, Lene har fyldt varer op på hylderne, mens Frede har stået for frostvarerne. Men da de får tid til eftermiddagskaffe i baglokalet gengældes rosen.

- Lenes blomsterbinding understreger på en måde, at vi er en del af folks liv på godt og ondt. Der står både bryllups- og kistebuketter ude på lageret. Vi kerer os om kunderne på en måde, som man sjældent ville opleve i en kædebutik eller større by. At vores kunder deler glæder og sorger med os illustrerer den enorme tillid, der er mellem os, siger Jette Weber.

Hun kender ikke bare navnene på stamkunderne. Hun ved, hvor de arbejder eller har arbejdet. Hun kender deres adresse. Og eksempelvis navnene på samtlige af Bente Stenkrogs 11 børnebørn.

- Hvis jeg kommer ind i en butik, hvor jeg bliver mødt af et ”hej Jette”, føler jeg allerede en større tillid. Derfor er det bidende nødvendigt, at vi kender vores kunder godt, siger Jette Weber.

Mens hun skænker kaffe, fortæller hun om de mange tegninger i frokoststuen. De er ikke lavet af hendes eller søsterens børn. Det er gaver fra kundernes børn og børnebørn. Eller fra ungerne i den lokale børnehave tæt på. Jette bliver helt rørt af at fortælle om en stor planche med fotos af børnene, som butikken har fået foræret.

At gøre en forskel

- På samme måde som den private børnehave, er vi her på trods. Vi ved godt, at inden for dagligvarebutikkerne er det alles kamp mod alle. Men vi har valgt at spille med åbne kort. To gange om året holder vi fyraftensmøde, hvor vi fortæller om økonomien. Vi kunne aldrig finde på at tvinge nogen, men vi gør folk opmærksomme på, at hvis de bruger få hundrede kroner mere om måneden, kan de hjælpe med at holde butikken kørende. Den tilgang handler om respekt for kunderne, siger Jette Weber.

Når familien Weber kører ud med varer, holder de øjne og ører åbne. Bliver varerne ikke taget ind, eller er der andet, der vækker mistanke, tager de affære.

- Det handler ikke om at snage i folks privatliv. Vi bekymrer os om kundernes ve og vel. Derfor har vi indimellem ringet til en sygeplejerske og fortalt, at en beboer muligvis var alvorligt syg. Den dimension af vores arbejde betyder meget. At vide, man gør en forskel, siger Jette Weber.

I de fire år, hun har ejet butikken, har hun både hjulpet kunder med at kontakte Skat, bestille tid ved lægen og købe fyringsolie.

- Det er ikke noget, vi tjener en krone på. Men det er en menneskelig investering i vores kunder. Og måske en årsag til, at vi er her endnu, vurderer Jette Weber.

Klokken bimler igen. Hun stikker instinktivt hovedet ud for at se, hvem der træder ind.

- Hej Vagn, siger hun til den tidligere formand for forsamlingshuset.

Endnu en trofast kunde.

erhverSimon

Mere om emnet

Se alle
Våde skud i fugtig kælder: Vandskader sender forening i knæ

Våde skud i fugtig kælder: Vandskader sender forening i knæ

Kroppen som lærred: Få et varigt minde på Tylle Kro

Kroppen som lærred: Få et varigt minde på Tylle Kro

Behøver ikke alkohol: Evigglade mariehøns i Sneglehuset

Behøver ikke alkohol: Evigglade mariehøns i Sneglehuset

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere