Log ind

Efter dødsulykken i Bred: Banedanmark kigger stadig på sikkerheden

  • Efter dødsulykken i Bred: Banedanmark kigger stadig på sikkerheden
    Signalanlægget på Bred Station blev ødelagt ved ulykken i juli, hvor en 17-årig dreng mistede livet. Nu kigger Banedanmark på, om der skal gøres mere for sikkerheden på stationen. Arkivfoto: Nina Vibe Petersen
  • Efter dødsulykken i Bred: Banedanmark kigger stadig på sikkerheden
    Signalanlægget på Bred Station blev ødelagt ved ulykken i juli, hvor en 17-årig dreng mistede livet. Nu kigger Banedanmark på, om der skal gøres mere for sikkerheden på stationen. Arkivfoto: Nina Vibe Petersen

Efter togulykken i Bred er der ikke gjort noget for at øge sikkerheden på stationen. Men Banedanmark undersøger, om man kan gøre noget langsigtet for sikkerheden på landets stationsovergange.

Bred: Stationen i Bred ligner sig selv. Efter togulykken hvor 17-årige Anders Frederiksen blev dræbt af et gennemkørende tog ved stationsovergangen i Bred på Vestfyn 28. juli i år, har Banedanmark ikke gjort noget for at forbedre sikkerheden på stationen.

Stationsovergange på Fyn

Efter to dødsulykker på stationsovergangene i Tjæreborg og Bred har transportminister Ole Birk Olesen (LA) bedt om en redegørelse af Banedanmark.Der er 78 mindre togstationer i Danmark, hvor passagerne skal krydse skinnerne via stationsovergange.

På Fyn er der stationsovergange ni steder - Kauslunde, Gelsted, Bred, Skalbjerg, Fruens Bøge, Højby, Aarslev, Kværndrup og Stenstrup.

De er på de stationer, Banedanmark kigger på, om en ændring af køreplanen kan gavne sikkerheden. 

 

Det er på trods af, at der allerede to uger efter en lignende dødsulykke ved Tjæreborg Station 10. august, hvor en 15-årig dreng mistede livet, blandt andet blev sat ekstra advarselsskilte op.

- Vi har ikke gjort noget i Bred endnu, men vi er ved at kigge på hændelsen og diskutere, hvad man kan gøre for sikkerheden, siger Martin Harrow, chef for kvalitet og sikkerhed i Banedanmark.

Ifølge sikkerhedschefen er det ikke, fordi ulykken i Bred er glemt. Et ekstra skilt vil bare ikke gøre stor forskel.

- Vi ved, at advarselslyd og -lys virkede. Og vi ved, at drengens venner stod der, og at de var opmærksomme på, at der kom et tog. Derfor har synligheden ikke været udfordringen. Men vi kan ikke udelukke, at han (den 15-årige, red.) i Tjæreborg af en eller anden grund ikke var opmærksom på, at der kom tog - men det kan vi i Bred, siger Martin Harrow.

Få minutter kan gøre en forskel

Derfor kigger Banedanmark nu på den nye køreplan, der kommer i midten af december, for at se, om den kan indrettes, så risikoen for lignende ulykker minimeres.

Det er især på de mindre togstationer som i Bred, hvor passagerer skal gå til og fra tog ved at krydse skinnerne umiddelbart samtidig med, at der kommer et gennemkørende tog, som Banedanmark kigger på. Det sker to gange i døgnet i Bred.

- Jeg kan godt forstå, at folk er frustrerende og måske tænker: "Hvorfor har de ikke gjort noget endnu?", men hvis vi kan, så gør vi det.

Banedanmark arbejder derfor på at optimere køreplanen, så der i alt kommer færrest mulige situationer, hvor passagerer skal krydse skinnerne, mens der kommer gennemkørende tog.

Det betyder, at køreplanen ikke bliver ændret, så faren minimeres i Bred, hvis det til gengæld skaber flere farlige situationer i Kauslunde eller Gelsted.

- Vi har mulighed for at rykke køreplanen et-to minutter i den ene retning, men der er 250 tog i døgnet bare på Vestfyn, så vi har meget små frihedsgrader, siger Martin Harrow.

Bom er ikke løsningen

- Gør I det så godt nok?

- Vi gør det sikkerhedmæssigt godt nok. Der har kun været den ene hændelse i Bred. Men hvis du spørger, om vi kan blive bedre, så kan vi altid arbejde på at minimere risikoen, siger Martin Harrow.

- Så I kan ikke love, at køreplanen er ændret, så der ikke sker passagerudveksling samtidig med gennemkørende tog?

- Nej, det kan jeg ikke. For kabalen skal gå op, og vi kan ikke bare ændre i Bred, hvis det går ud over andre. Men jeg kan love, at vi vil optimere, så vi får så få af de her situationer som muligt.

- Nogle har nævnt, at en bom kunne være løsningen?

- Det har vi også kigget på, men en bom vil ikke være verdens bedste løsning. Man kan risikere at blive fanget mellem bommene, og med bomme vil der også altid være folk, der tager chancen og går ned på skinnerne for at krydse. Der er mange ting, der gør, at det ikke er helt så nemt, siger Martin Harrow.

Den nye køreplan kommer i december 2017.

  • fyens.dk

Mere om emnet

Se alle
Transportministeren underrettet

Transportministeren underrettet

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere