Log ind

Nyd bilerne og drop blomsterne

  • Nyd bilerne og drop blomsterne
    1 / 3
    Arkitekten Dan Ljungar og kunstneren Steffan Herrik savnede pladser uden blomsterkummer og fandt én på Klingenberg.
  • Nyd bilerne og drop blomsterne
    2 / 3
    Hvis pladsen skal udnyttes optimalt, så skal Fisketorvet og I. Wilhelm Vernes Plads bindes sammen ved hjælp af flisebelægningen, og så skal de mange blomsterkummer øverst i billedet fjernes, mener kunstneren og arkitekten.
  • Nyd bilerne og drop blomsterne
    3 / 3
    Her er pladserne, som blev vurderet.

Artiklen er mere end 30 dage gammel

| Opdateret
Det ville klæde Odense med færre blomster-kummer og mere storby-stemning, mener kunstner og arkitekt
ODENSE: Lidt pussenussede med et touch af farmors nipsfyldte vindueskarm, sådan er mange af Odenses pladser ifølge arkitekten Dan Ljungar og kunstneren Steffan Herrik, som vi har taget med på en spadseretur for at se på byens pladser.

- Det er typisk Odense, at hvis man har en åben plads, så sørger man straks for at stille en skulptur eller en blomsterkumme op for at pynte, siger Dan Ljungar.

- Det giver et lilleputpræg, det bliver lidt købstadsagtigt, siger Steffan Herrik.

På vandringen rundt i byen ser de to herrer sig især gale på de mange wokformede blomsterkummer, der står på mange af byens pladser.

- Ja, det bliver sådan lidt pussenusset med alle de blomster over det hele, mener Dan Ljungar.

Suset af storby

I det hele taget bør odenseanerne i langt højere grad række ud efter og omfavne det storbypræg, som byen visse steder har, mener de to.

På Fisketorvet for eksempel kunne man vælge at se trafikken på Thomas B. Thriges Gade som et plus i stedet for et minus.

- Det her er et af de få steder med storbystemning i Odense, man har højhuset ved Danske Bank og kirken som indrammer pladsen, her kunne man få lidt af det storbysus, som der for eksempel er på rådhuspladsen i København, siger Dan Ljungar.

De to byvandrere mener, at Fisketorvet og I. Vilhelm Werners Plads tilsammen kunne blive en fantastisk plads for Odense, men som det er nu, hænger pladsen ikke sammen.

- Det er jo en rodebutik, siger Steffan Herrik.

- Hvis man fik pladsen til at hænge sammen, så er jeg sikker på, at man kunne få en café til at løbe rundt derinde, siger Dan Ljungar og peger på den nu lukkede Vestergade 1.

Som det er nu, er den samlede plads delt i en parkeringsplads i hver ende og to små torve, delt af en stor bred cykelsti, i stedet burde man blandt andet ved hjælp af ens fliser få pladsen til at hænge sammen, mener de to.

Nyd vejstøjen

Den trafikerede Thomas B. Thriges Gade er ikke nogen forhindring for at få liv på pladsen, mener Dan Ljungar.

- Jeg ved jo ikke, om odenseanerne ikke kan lide bilstøjen, men i storbyer rundt om i verden sidder man jo på pladser med store veje ved siden af, siger han.

I det hele taget er arkitekten, der tidligere har boet midt i København, ikke nær så fokuseret på den store gades fortrædeligheder, som mange lokale har været det gennem årene.

- Den skærer jo lige igennem, burde man så ikke lave en gangbro over til Overgade, spørger Steffan Herrik.

- Nej, gangbroer er forfærdelige. Det er jo altså også en stor by, og i store byer er der biler, og man krydser vejen i fodgængerfelter, siger Dan Ljungar.

Hysteriske hensyn

For at få pladserne til at hænge sammen, kunne det også være fornuftigt at sløjfe den store udfletning af cykelstier ned mod Vestergade, der skærer gennem pladsen.

- Det er rigtigt fint, at Odense tager meget hensyn til cyklisterne, men her er det jo nærmest hysterisk, siger Dan Ljungar.

De to herrer bliver heller ikke lige frem formildet af, at cykelstien er omkranset af flere af de store blomsterkummer.

- Det er sikkert for at undgå, at bilerne parkerer der, men så står de store klumper der så i stedet for, de ville egentlig være mere egnede som bålsteder, mener Steffan Herrik.
  • Fyens Stiftstidende

Mere om emnet

Se alle
Bevar mig vel

Bevar mig vel

Bedre indvendigt end udvendigt

Bedre indvendigt end udvendigt

Ung arkitekt: Hold havnen rå

Ung arkitekt: Hold havnen rå

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere