Log ind

Med højt hævede håndtegn

  • Med højt hævede håndtegn
    Kong Lear (Mads Nørby, stående) lader sig i første omgang forblænde af den retorik spindoktoren (UFO) mester til perfektion. Men forblændelsen varer ikke ved. I baggrunden aner man Cordeila (Natasja Saad).
  • Med højt hævede håndtegn
    Kong Lear (Mads Nørby, stående) lader sig i første omgang forblænde af den retorik spindoktoren (UFO) mester til perfektion. Men forblændelsen varer ikke ved. I baggrunden aner man Cordeila (Natasja Saad).

Artiklen er mere end 30 dage gammel

| Opdateret
RAP: Ungdomsteater med ætsende skildring af det politiske debatniveau

TEATER: "Kampen om Danmark"

Rappen har indtaget de danske teaterscener ridende på ryggen af Brødrende Grimm, Henrik Ibsen og William Shakespeare. Denne sæson har budt på "Slumprinsessen og de syv smalltime hustlers" i Århus, "Gynt" på Betty Nansen og nu "Kong Lear" på BaggårdTeatret.

For at understrege at Shakespeares tragedie kun har været en inspirationskilde, har stykket fået titlen "Kampen om Danmark". Kampen om kongeriget er blevet til en kamp om vælgerne. En kamp, der bryder ud, da en rødbrillet spindoktor kommer til Kong Lears hof fast besluttet for at give "liste Lear" en opblomstring - bygget på kongens forstand og hans tre døtres lækre ydrer.

"De unge - det er dét, de unge vil have" er mantraet, som spindoktoren kaster i ringen, vel vidende at kongen er "so game over". De ældste døtre, Goneril og Regan, overtager showet, fordi de forstår at tale til laveste fællesnævner.

På kanten af sindssygens tåger erkender Lear, at han har tabt. Han har mistet sit land og forstødt yndlingsdatteren Cordelia, der havde forudset og advaret ham om søstrenes blodige rænkespil. Heldigvis sejrer retfærdigheden, omend for sent, da de magtsyge sirener dør under vægten af faderens sværd.

Forfatteren Tommy Bredsted har tyvstjålet citater fra den danske valgkamp og fyndige punchlines fra George Bush Junior. Teksten er en ætsende beskrivelse af tidens politiske debatniveau og et velment opråb til de unge, som forestillingen især henvender sig til.

Tesen er, at hvis man vil have magt, gælder det om at mestre retorikken, at turde se stort på dyder som sandhed og viden og være parat til at trække hver eneste af sine udtalelser tilbage.

"Kampen om Danmark" er ikke teater i traditionel forstand, for instruktøren Lasse Bo Handberg har skabt en hybrid, hvor teatrets unikke evne til at skildre følelser vokser sammen med rappens rimartisteri og freestylens tagen udgangspunkt i øjeblikket.

Mads Nørby er bevægende som Lear, der gradvist mister sin forstand, og UFO er slangesnigende kalkuleret som spindoktoren. Gaia Rosbergs Goneril er sammenbidt magtsyg, mens Signe Anastassia Mannovs ikke alt for begavede Regan klogeligt spiller på "tits & ass".

Rapperen Natasja Saad gør med fuldt overlæg Cordelia mere mut end fortvivlet, for de store følelser er svære at passe ind i et teenageliv anno 2006.

"Kampen om Danmark" beviser, at teaterrappen er kommet for at blive. Ikke som et fast element, men som et forfriskende indspark, et højt hævet håndtegn, der med rimede remser spidder vores samtid.

BaggårdTeatret, Rottefælden, Svendborg: "Kampen om Danmark". Dramatiker: Tommy Bredsted. Instruktør: Lasse Bo Handberg. Scenograf: Nicolaj Spangaa. Komponist: Nage. Medvirkende: Mads Nørby, UFO, Natasja Saad, Gaia Rosberg, Signe Anastassia Mannov og DJ Steen Rock. Spiller på Rottefælden i Svendborg 19., 20., 27. og 28. januar og på Farinen i Odense fra 6. til 18. marts.
  • fyens.dk

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere