Log ind

Skolen. Når undervisningen er det, du husker

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Skolen. Når undervisningen er det, du husker
Af: Ginie Pedersen, Borchsvej 8, Odense V

Jeg vil gerne ønske alle elever en god første skoledag, men endnu vigtigere ønsker jeg, at alle elever får en masse undervisningstimer med undervisere som Inger, der formår at gøre undervisning levende og tryllebindende.

Facebook fyldes i disse uger med utallige billeder af børn i alle aldre, der har første skoledag. Måske ikke første første skoledag, men første skoledag i dette skoleår og det er da også en ganske særlig dag. Mine første skoledage var fra før Facebooks oprindelse og er derfor ikke dokumenteret på de sociale medier, men det er måske meget godt, da jeg både i 1. klasse og i gymnasiet kom susende ind fra sidelinjen, efter alle andre var kommet godt i gang.

Ja, mine første skoledage var ret specielle, men særlige - det tror jeg ikke. Derimod husker jeg tydeligt den første gang, jeg havde Inger som vikar - det var noget helt særligt. Det var i 1. klasse. Inger var lærer på den folkeskole, hvor jeg gik, men havde ingen timer i min klasse. Inger var høj og havde mørkt pagehår og mindede ret meget om min yndlingspædagog tilbage i børnehaven. Hvorfor er det, at jeg særligt husker den time ud af de utallige lektioner, som jeg har haft i den danske folkeskole?

Jo, Inger kunne nærmest trylle i sin undervisning, hun havde i hvert fald evnen til at tryllebinde mig. Vi skulle have kristendom, og Inger kom ind i klassen. Hun hilste venligt på os 18 forventningsfulde elever i 1.B. Timen startede med en fælles salmesang, og det var ikke altid lige populært. Men så var det, at Inger fandt kridtet frem. Ikke bare det hvide, men også alle de kulørte. Så sang hun "I Østen stiger solen op" mens hun tegnede solen på tavlen. "Den spreder guld på sky" - guldkridt fandtes ikke, så hun skraverede og blandede den gule og den røde. Tavlen blev fyldt med vand, bakker, marker og huse, mens de sidste linjer i første vers blev sunget. Så skulle vi sammen synge sangen, og jeg tror at vi alle skrålede med i vilden sky, mens Inger fulgte med på tavlen med pegepinden, så vi kunne se, hvor langt vi var nået i verset.

I dag hedder det at tegne, mens der forklares, grafisk facilitering, og stod Inger i dag ved tavlen, ville hun nok være grafisk facilitator. Dengang var hun en lærer, der forstod sig på, hvordan man tryllebandt eleverne, i hvert fald i min folkeskoleklasse. Jeg er selv pædagog på en stor folkeskole i Odense, og selvfølgelig håber jeg, at alle vores elever må få en god første skoledag.

Jeg glæder mig selv til første skoledag til at se alle de elever, der komme tilbage efter ferien og til at møde en masse nye skoleelever. Men det vigtigste for mig er alligevel, at alle elever i den danske folkeskole må få en masse magiske oplevelser i deres skoleliv, som de vil tænke tilbage på med glæde. Oplevelser, som vi voksne i løbet af deres skolegang forhåbentlig er med til at påvirke og skabe. Oplevelser, de husker for livet.

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere