20 procent af morgenpendlerne på Svendborgbanen når ikke frem til tiden, viser de nyeste rettidighedstal fra DSB.

Svendborg: Med nytåret kom nye mål for DSBs præstationer på Svendborgbanen, men det har endnu ikke betydet, at der kommer flere tog til tiden.

Siden årsskiftet har DSB ifølge kontrakten med staten skullet formå en kunderettidighed på 82,4 procent. Det lykkes også selskabet, når man gør rettidigheden op pr. døgn. Men ser på morgentrafikken forholder det sig sådan, at lige godt 20 procent af pendlerne, der rejser mellem klokken seks og ni, kommer frem mere end tre minutter forsinket. Kunderettidigheden for morgenpendlerne ligger nemlig på 79,9 procent for året til dato, viser DSBs egen opgørelse.

Når pendlerne skal hjem fra arbejde, er der større sandsynlighed for at nå frem til tiden.

Den samlede kunderettidighed for eftermiddagsafgangene mellem klokken 15 og 18 var i februar på 93,1 procent og for året til dato 95,4 procent.

DSBs informationschef Tony Bispeskov lover i en pressemeddelelse, at DSB ikke har vendt blikket væk fra den fynske regionalbane.

- Der er flere forhold, som DSB ikke selv er herre over, men vi har fuld fokus på det, vi selv kan gøre noget ved, siger han.

Læs mere om Fyns Amts Avis' serie Tog til tiden her.

  • Bødiker_Julie_Ruby_(2015)_022

    Af:

    Jeg er journalist på Fyns Amts Avis' redaktion i Svendborg og skriver om meget forskelligt, men har brugt særligt mange arbejdsdage på at dække sygehusstof, Svendborgbanen og by- og havneudvikling. Mine rødder er jyske, men mit hjerte er tabt til Sydfyn.