12 partnere har sagt ja til at være med i et forprojekt, der skal undersøge elfærgernes design og drift

Ærø: Der er kommet vind i vindmøllen, der skal sætte det grønne færgeprojekt i gang.

Initiativgruppen bag de grønne elfærger har fået ja fra 12 virksomheder og organisationer, der skal være med til at lave et forprojekt.

Dette projekt skal undersøge, hvordan færgerne kan designes, så de får en optimal skrogform, har en lav vægt og en god batteridrift.

- Projektet skal forsøge at designe en standardfærge, der kun sejler på batterier, og som kan sejle i både danske og europæiske farvand, fortæller projektleder på Henrik Hagbarth Mikkelsen fra Marstal Navigationsskole.

Projektet skal også undersøge, hvad det vil koste, og hvad de miljø- og samfundsmæssige konsekvenser kan være.

Partnerne og økonomien

De 12 partnere er fundet inden for de sidste tre måneder.

- Jeg er meget tilfreds med, hvor hurtigt det er gået. Vi mener, at de tilsammen har de absolut bedste kompetencer til at kunne undersøge projektet til bunds, siger Henrik Hagbarth Mikkelsen.

Partnerne er blandt andet Søby Værft, rådgivende skibsingeniør Jens Kristensen, Syddansk Universitet, Søfartsstyrelsen og Ærø Elforsyning.

- Vi forventer at starte op i juli måned, og vi har givet os selv et års tid til at lave forprojektet, forklarer han.

Kommunal opbakning

Borgmester og formand for Udvalget for Bæredygtig Energi i Ærø kommune Karsten Landro er meget positiv over for de grønne færger.

- Det er spændende at se, om den teknologi kan vinde gehør. Økonomisk ser det billigere ud rent driftsmæssigt, fortæller han.

Der er indtil videre fundet 35 ruter, hvor en elfærge kunne bruges i Danmark, og håbet er at kunne producere færgerne på sydfyn.

  • Af: