Log ind

Verdens største bådmesse er skrumpet

  • Verdens største bådmesse er skrumpet
  • Verdens største bådmesse er skrumpet
  • Verdens største bådmesse er skrumpet
  • Verdens største bådmesse er skrumpet
    4 / 6
    HEROVER: Med to gange 2400 hestekræfter fra MTU-motorerne kan den 97 ton tunge Princess 98, bygget i England, sejle lidt over 30 knob, men vær lige opmærksom på, at superyachten bruger 800 liter diesel i timen, og selve dieseltanken er på 11.000 liter. Men drop bare pengesnakken, for i forvejen har den russiske ejer smidt 70 millioner kroner for den kongeblå Princess 98. En båd, som MAN:D fik en eksklusiv guidet tur ombord på under messen. - Det er den største superyacht på udstillingen hernede. Hos Princess måtte man helt konkret veje den ned, så den kom under 100 ton, som kranen på udstillingen kan klare, for normalt vejer båden 106 ton, siger den danske Princess-importør, Peter Vinther. Og han fortæller, at det med vægten skal man tage seriøst, da en superyacht blev ødelagt på Boot for nogle år siden, da kranen kollapsede, fordi båden var for tung. Der er i øvrigt ikke sparet noget på denne Princess 98. Blandt andet har ejeren fået opgraderet interiøret fra det franske modehus Findi for 1,5 millioner kroner. Superyachten kan sejles af to personer, men typisk er der tre-fire mand til det. Rigmænd bliver i øvrigt heller ikke søsyge så let, for båden har hydrauliske bølgestabilisatorer, så Princess 98eren ikke vipper. Læs mere: www.princess-danmark.dk
  • Verdens største bådmesse er skrumpet
    5 / 6
    Delphia 31 er et frisk pust til sejlerne. Prisen er bund for den polsk-producerede båd: 580.000 kroner sejlklar, og hvis man vil have den med svingkøl, fordi man gerne vil ind på lavt vand, koster det 56.000 kroner ekstra. Med svingkøl stikker båden fra 0,75 meter til 1,90 meter, mens den med fast køl, hvad de fleste i Danmark vil vælge, stikker 1,85 meter. Men selv om prisen er i bund og kan måle sig med priserne på Bavaria 33 og Hanse 325, så er kvaliteten i orden. Javel, der er lige nogle glasfibermoduler nogle steder, for eksempel på toilettet, som er set mere charmerende. Ifølge tests har Delphia 31 klaret sig godt, og den opnåede i år at blive nomineret til Årets Båd i Europa, men tog dog ikke prisen. Læs mere: en.delphiayachts.eu
  • Verdens største bådmesse er skrumpet

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Den tyske bådmesse Boot har stadig en bunke nyheder, når 1650 udstillere viser deres nye både og produkter frem foran op mod 240.000 besøgende i Düsseldorf

Annonce

Boot-udstillingen i Düsseldorf foregår i 17 haller med 1650 udstillere fra 50 lande. Udstillingen har kørt siden forrige weekend, men den er også åben i dag og i morgen.

Tager man til Boot, er man garanteret de mest hotte nyheder i verden for lystbåde-sejlere. Det er nemlig her, at værfterne ”breaker” deres nyheder, netop fordi Boot er verdens største yacht- og søsportsmesse.

I den første weekend besøgte 73.500 udstillingen, mens tallet i 2012 var oppe på 79.300 besøgende. I år forventer arrangørerne, at 240.000 vil besøge udstillingen. Dermed burde Boot 2013 kunne følge i de succesrige forgængeres fodspor.

Man bliver noget træt i benene, men man er sikret masser af oplevelser med 1700 motor- og sejlbåde, og i år er der for eksempel ekstra fokus på flerskrogsbåde. Ifølge flere udstillere, som vi talte med, er der blevet mere plads mellem bådene, især i superyacht-hallen, hvor den største båd dog var på 98 fod - en båd, som vi besøgte.

Den danske producent af flerskrogsbådene Dragonfly, Jens Quorning, udstiller på Boot for 21. gang, selv om han skal bruge 250.000 kroner på at betale for at vise sin Dragonfly 28 og 32 frem.

- Det er bare stedet, man skal være. Folk fra hele verden er her, og jeg har aftaler med kunder fra USA her på messen, siger Jens Quorning.

Den svenske producent fra Hallberg-Rassy, Magnus Rassy, har også ros til udstillingen.

- Selv om der er lidt færre både end tidligere, er det stadig den bådmesse i verden, der klarer sig bedst. Det er her, at sejlerne kan se mest, siger han til MAN:Ds udsendte, der var om bord på den nye Hallberg-Rassy 55 til 8,5 millioner kroner.

  • Fyens Stiftstidende

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere