Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:

Billigt på
gule plader

Artiklen er hentet i arkivet

SPØRGSMÅL: Vi overvejer at købe en bil på gule plader, og derfor vil vi gerne have redaktionen til at oplyse om, hvilke fordele og ulemper der er ved sådan et køb.

Hvor tit skal bilen synes, hvor meget er den billigere end en bil på hvide plader?

Er der et tidspunkt på året, hvor det er mest fordelsagtigt at købe bilen? Kan det betale sig at købe en bil, der er et eventuelt to år? Poul K Nielsen

SVAR: Fordelen ved en gulpladebil ligger i en mindre registreringsafgift. Den største ulempe er, at der kun må være forsæder i bilen. Der må altså højst transporteret to-tre personer i en stationcar eller varebil på gule plader.

En varebil på gule plader skal til periodisk syn hvert andet år, når den er ældre end fire år. Reglerne er her nøjagtig som for personbiler. Ja, faktisk har netop varebiler været omfattet af periodiske syn i mange år.

Hvor stor en besparelse, der er ved at købe en bil på gule plader, er nærmest umuligt at svare på. Registreringsafgiften er som nævnt betydeligt mindre, momsen kan også fratrækkes, hvis bilen brugs til erhvervskørsel.

Til gengæld skal ejere af gulpladebiler, der bruges til privatkørsel, betale en tillægsafgift på cirka 1000 kroner, hvis bilen vejer under to ton og cirka 5000 kroner, hvis den vejer mellem to og fire ton.

Der er faktisk kun en ting at gøre: Find den bil, du har lyst til, og få prisen oplyst som stationcar og som varebil. Varebilerne betegnes ofte Van i modelbetegnelsen. Ved de populære multibiler, MPV'er, er der meget at spare ved at købe på gule plader. For eksempel Toyotas Sportsvan er meget populær.

Et par eksempler kan måske illustrere besparelsen:

Ford Escort Van, 1,8 CLX, 115 hestekræfter: Kostede i 1997 162.000 kroner.

Som Ford Escort 1,8 Monaco stationcar med 115 hestekræfter: 191.000 kroner. Som brugt koster de to biler i dag 105.800 kroner og 141.000 kroner.

VW Sharan Van, 1,8 Turbo Comfort tiptro, aut., stationvan, 150 hestekræfter: nypris 2001: 225.000 kroner.

Som VW Sharan 1,8 Turbo Comfortnine tiptro, aut. stationcar, 150 hestekræfter: Nypris 2001: 453.000 kroner.

Især ved store biler, som den danske registreringsafgift gør uopnåelige for de fleste, kan en gulplade-model være løsningen.

At købe brugt bil rummer en stor besparelse. Værditabet på en ny bil er størst de første par år, så her kan let spares mange tusind kroner - men man risikerer også at købe en bil, der ikke har været behandlet så godt. Årstiden for bil spiller ikke den store rolle i øjeblikket. Der er flest bilkøbere i forår- og sommermånederne, hvilket kan hæve brugtpriserne en smule. Men i øjeblikket kan brugtpriserne ikke komme længere ned. Nypriserne ligger fast, og ændrer sig kun ved modelskifte og eventuelt reguleringer ved årsskiftet.

Læs mere på mitfyn.dk

Abonnement fra kun 49 kr. pr. md.

Start din første måned for en krone her

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70
Nyhedsbrev