Log ind

Mærsk/Seaintel: Containerrederierne styrer mod underskud i å

Artiklen er mere end 30 dage gammel

| Opdateret
Hvis ikke de største containerrederier retter kursen op, så styrer de alle mod underskud i 2011. Den opsigtsvækkende konklusion drager de uafhængige shippinganalytikere i Seaintel på baggrund af en analyse af de aktuelle markedsforhold i sektoren.

Rederierne udkæmper en priskrig, der kan male bundlinjen rød for dem alle, advarer Seaintel. Dermed synes prisdisciplinen i markedet, som rederierne havde håbet på at se efter finanskrisen, at være "forsvundet som dug for solen", lyder det fra Seaintels administrerende direktør.

- Der er nødt til at være noget disciplin i markedet, så rederierne kan fastholde de rater, der er brug for, i stedet for, at man uge for uge skærer 20 dollar af raterne for at hugge markedsandele, siger Lars Jensen til Ritzau Finans.

Han konstaterer videre, at det minder om klassisk spilteori: Alle synes, at de bliver tvunget til det af andre.

- Men det fører kun et sted hen, og det er nedad. De er nødt til at få brudt den onde cirkel, for ellers ser det ikke for godt ud på deres bundlinje, siger Lars Jensen.

Seaintels udregning viser, at de 10 største rederier står til at præstere 13,3 mia. dollar (70 mia. kr.) dårligere i 2011 end året forinden, hvilket vil betyde, at de alle vil komme ud med underskud på bundlinjen.

Dermed er analysen langt fra analytikernes estimater for udviklingen i markedslederen Maersk Line. En rundspørge foretaget af SME Direkt inden 2010-årsregnskabet i midten af februar viste en konsensusforventning om et overskud på 8,6 mia. kr. for A.P. Møller - Mærsks containerforretning.

Det er udtryk for, at analytikerne ikke har forstået alvoren af ratekrisen, lyder det fra den erfarne shippingmand Lars Jensen, der selv har syv år bag sig i Maersk Line med ansvar for markedsanalyse.

- Det har længe undret mig, at der ikke er nogen af analytikerne ude i markedet, der har kigget på det her genreindeks og kigget på, hvad der reelt er sket med raterne de sidste mange måneder, siger Lars Jensen med henvisning til Shanghai Container Freight Index, der har ligget til grund for beregningerne i Seaintels analyse.

Af den fremgår det også, at rateudviklingen i første kvartal var helt klar: Den gennemsnitlige rate på de store ruter er faldet med 723 dollar per fyrrefods container. Maersk Line oplyste i sin årsrapport for 2010, at et udsving på 100 dollar i raterne vil betyde en påvirkning på 800 mio. dollar på bundlinjen.

Seaintel-direktøren understreger, at rederierne stadig kan nå at vende udviklingen og sikre sig overskud i år. Det vil kræve, at de genvinder retten til at sætte priserne, som i øjeblikket i for høj grad ligger hos kunderne, konstaterer Lars Jensen.

- Det pudsige ved det er, at markedsforholdene egentlig ikke er så ringe nu. Der er udmærket gang i efterspørgslen på markederne rundt omkring, siger Lars Jensen.

To begivenheder i de kommende uger vil afgøre, om rederierne kan få vendt udviklingen, vurderer han. På torsdag den 1. april træder bunkertillæg i kraft på Stillehavs-ruterne, og det kan påvirke bundlinjen negativt, hvis ikke rederierne formår at sende hele den stigende brændstofpris over på kunderne.

Næste kritiske punkt bliver 1. maj, hvor de nye kontrakter på Stillehavet, som bliver forhandlet nu, træder i kraft.

A.P. Møller - Mærsk har givet forventning om et overskud i 2011 under det opnåede i 2010. Containerforretningens resultat ventes også mindre end 2010-overskuddet på 2,6 mia. dollar (13,7 mia. kr.).

Niels Overgaard +45 33 30 03 35 Ritzau Finans
      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere