Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:
Stor forskel på prisen for dækskifte

Stor forskel
på prisen
for dækskifte

Annonce:

Charterferie med FLY

Se alle vores destinationer og tilbud her!

Vinterdæk er en nødvendighed, hvis du ikke lader bilen stå, når det sner gennem vinteren. Det mener Færdselsstyrelsen.

Artiklen er hentet i arkivet

Mange hundrede kroners forskel på at få skiftet fra sommer- til vinterdæk
Et hjulskift er ikke bare et hjulskift. En rundringning til en række dækcentre og bilforhandlere viser, at der kan være mange hundrede kroner i forskel på prisen for at få skiftet fire sommerdæk på fælge ud med fire vinter ditto på en standard mellemklassebil. En forskel der øges, fordi man nogle steder anbefaler en afbalancering, andre steder ikke.

Og hvis hjulene skal på dækhotel frem for at stå hjemme i garagen, løber der også ekstra penge på.

Men når vi bare taler hjulskift, er forskellen godt 250 kroner, hvis vi sammenligner mellem den billigste og den dyreste i vores rundringning.

Nu er der geografiske timeprisforskelle, og nogle har også et fastpris-system, mens andre ser på den forbrugte tid. Men det er i alle tilfælde noget, som kan løbe op, når vi snakker to gange dækskift om året, og hvis der oven i købet er to biler i husstanden.

Tingene skal dog tages med et gran salt. Godt nok var Superdæk med sine 245 kroner billigst.

Men her anbefaler man samtidig en afbalancering, og så er vi oppe på 610 kroner. A/S Mogens Frederiksen Automobiler Toyota i Odense er med sin 325 kroner ikke blandt den dyreste, men når en afbalancering kommer med, så er vi oppe på 725 kroner. Til gengæld koster dækhotellet kun 25 kroner ekstra. Enkeltstående dyrest for et hjulskift var Carepoint Glostrup med godt 500 kroner - uden afbalancering. Men her kostede dækhotellet kun 180 kroner per halvår.

Er De forvirret? Det er der ikke noget at sige til. Vi prøver først at skære ind til benet.

Unødvendig afbalancering

Jørgen Jørgensen, der afdelingsleder i hos FDM's rådgivning, mener at en afbalancering ved hver hjulskift er overflødig.

- Hjulene ikke har været udsat for skader, så er det kun nødvendigt en gang midtvejs i dækkenes levetid, lyder det.

Og for normalt kørte dæk, der typisk kan klare 40.000 kilometer, er det altså ved de 20.000 kørte kilometer.

Det er ikke ukendt, at værkstederne tilbyder at opbevare kundernes dæk. Men begrebet dækhotel er ligesom tilbud om dækvask til de, der tager dækket med hjem, noget, der gør livet lettere, og som de seneste år er blevet sat mere i system og markedsført. Men det koster, som alt andet her i livet.

Fordelen er, at man ikke behøver bøvlet med at slæbe dækkene frem og tilbage, og at dækkene kan stå hurtigt klar, når behovet melder sig - forudsat altså, at værkstedet har styr på sagerne.

Derhjemme er kravet til opbevaringen klar: Dækkene skal stå mørkt, tørt og køligt. Og så skal de stables oven på hinanden, så ingen trykkes flade på slidbanen. De behøver ikke at have overtryk.

Læs mere på mitfyn.dk

Abonnement fra kun 49 kr. pr. md.

Start din første måned for en krone her

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70
Nyhedsbrev