Skibsreder Niels Højlund, Rederiet Stevns, kan ikke skjule, at der også er følelser bag købet af Kogtved Søfartsskole
KOGTVED. - Kogtved Søfartsskole har haft en uvurderlig betydning for udviklingen i dansk søfart, og jeg har i mange år fulgt den tæt.

Den ene af køberne af Kogtved Søfartsskole, skibsreder Niels Højlund, kan ikke skjule, at der er også er følelser bag købet af Kogtved Søfartsskole. Naturligvis er der tale om forretning, men veneration for en traditionsrig skole, som har gjort Svendborg kendt over hele verden, spiller også ind.

Selv har den unge Niels Højlund ikke gået på Kogtved Søfartsskole. Han havde ikke realeksamen, så han kunne ikke blive optaget på Rederiet J. Lauritzens berømte søfartsskole. I stedet kom han på skoleskibet Danmark i 1956 for at begynde sin karriere som først navigatør og siden skibsreder med mange forskellige fartøjer i søen.

- Jeg kan huske, at vi lå for anker ud for Kogtved Søfartsskole i et par dage. Eleverne fra skolen kom om bord i skoleskibet, og vi kom op på skolen. Vi byttede simpelthen vagt, fortæller Niels Højlund.

Hvert femte år har Niels Højlund taget initiativet til at mødes med sine kammerater fra skoleskibet - og sammenkomsterne er holdt på Kogtved Søfartsskole, indtil den lukkede.

En opfordring

De 2200 kvadratmeter er nu helt tømt, og Niels Højlund har en opfordring:

- Er der nogen, som har gode minder fra skolen og har effekter, så er de velkomne til at komme med dem. Vi skal nok passe godt på dem, siger Niels Højlund.

Skibsreder Knud Lauritzen, Rederiet J. Lauritzen, købte midt under den tyske besættelse af Danmark en Odense-rigmands sommervilla i Kogtved og åbnede i 1942 søfartsskole på stedet.

Målet var, ud at unge mennesker at skabe gode søfolk og gentlemen. Her var den legendariske danseundervisning et led, og mangen et pigehjerte blev sat i brand, når de mødte op som dansepartnerne for de vordende søfolk, og talrige ægteskabsalliancer blev indgået.

På skolen fik de unge mænd, og langt senere også piger, den grundlæggede uddannelse, som var deres ballast, når de skulle læse videre til navigatører m.v.

Med årene blev der bygget kraftigt til rigmandsvillaen med ny værelsesfløj, værksteder m.v. Der blev taget to hold ind - et i januar og et i juli. I mange år var det skolens forkvinde, Lise Loft Lauritzen, der overrakte eleverne deres afgangsbeviser, og hun havde personlige ord til hver af dem.

A.P. Møller redningsmand

I slutningen af 1980?erne var søfarten inde i en alvorlig bølgedal, og det betød, at skolen med forstander Ejgil Larsen i spidsen begyndte en kursændring, der ville have betydet, at skolen skulle fungere som et almindeligt kursuscenter.

Sådan gik det ikke. A.P. Møller besluttede, at sende sine aspiranter til Kogtved Søfartsskole, og det betød en god saltvandsinsprøjtning til den gamle skole, der nu klarede skærene i flot stil.

I 2000 blev Svendborg International Maritime Acdemy. SIMAC, skabt gennem en fusion mellem Svendborg Maskinmesterskole, Svendborg Navigationsskole og A.P. Møllers værkstedsskole. SIMAC fik adminstrativt sæde i forstanderboligen, og A.P. Møller havde på det tidspunkt overtaget formandsposten i Kogtved Søfartsskoles bestyrelse .

Indtil 1. januar 2005 var Kogtved således en del af SIMAC.

Uvis fremtid

Efter den dato var der ikke mere krav om, at basisuddannelsen skal finde sted på en kostskole. Det ønskede A.P. Møller at fastholde for sine aspiranter og købte skolen. På et tidspunkt i løbet af 2005 var der planer om at udvide skolen, men de blev aldrig til noget.

I første halvår af 2008 gik det sidste hold på Kogtved Søfartsskole - og en stolt dansk maritim tradition var slut.

Nu er kursen for bygningerne sat for en helt ny - og foreløbig uvis fremtid.
  • fyens.dk