Den 60-årige coaster fra Marstal er nu på vej Vendsyssel rundt

60 år gammel - og så flot at skue, som nybygningen fra H. C. Christensens skibsværft i Marstal i november 1956. Dengang blev coasteren Samka leveret til en skipper i Nørresundby ved Limfjorden. Nu er den tilbage i samme farvand i nogle etaper af en seks uger lang hyre.

Sejladsen, hvor Samka uofficielt skifter navn til M/s Bibiana, indledtes i sidste uge, og det bliver 1. oktober, før den foreningsejede coaster igen retter sin nymalede stævn mod Marstal.

Bibiana præsenterer sig som en sejlende udstillings- og læringsplatform for børnekunst og -kultur. Projektet er igangsat af foreningen Bibiana Danmark med støtte fra Nordea-fonden. Ud over at tilbyde danske børn kunstoplevelser, vil M/s Bibiana i år bidrage til, at Danmarks havne udvikles til nye, rekreative blå områder, oplyser foreningen. M/s Bibiana sætter i denne sæson fokus på arkitektur og børnebrugerinddragelse med sigte på at skabe liv og inspiration til kultur i de danske havne.

Samkas sejlads er onsdag nået til Thisted, og torsdag fortsætter den til Nykøbing Mors. Ved Limfjordens vestlige udmunding holder Samka styrbord og runder derefter bl. a. Hirsthals, Skagen og Hals, inden kultur-sejladsen afsluttes i Aalborg. Undervejs bemandes Samka af skiftende, frivillige besætninger fra skibets bevaringsforening tæt koblet til søfartsmuseet i Marstal.

Som Samka fremstår i sit jubilæumsår, er caroliner-coasteren den flottest tænkelige repræsentant for sin generation af mindre fragtskibe. Op til 60-året har Samkas nittede stålplader fået den helt store tur. Års lag af gammel maling er sandblæst af på Marstal Værft. Med spandevis af sponsorhjælp fra Hempel har Samka fået et helt nymalet skrog. Dertil kommer overhaling af bl. a. maskineri samt anskaffelse af nye stole og borde for - som foreningsformand og musemsleder Erik Boye Kromann udtrykker det - de gamle var blevet forkridtede, så siddende folk om bord kunne risikere at ryge i dækket eller ind i garneringen.

Samka og Svendborg-coasteren Caroline S er de eneste tilbageværende, originale caroliner-coastere. Gennem 1950'erne blev der bygget i alt 23 små fragtskibe af denne type på værfterne i Marstal, Svendborg og Korsør.

  • Nielsen_Søren_S

    Af:

    Redaktør og reporter på Fyns Amts Avis’ og FAA.dk’s Søsiden og Koøjet. Tekst, foto, video og web fra den maritime verden - primært ved og i Det Sydfynske Øhav, men også fra nationalt og internationalt farvand. Faglært journalist i 1973. Siden 1976 ansat på Fyns Amts Avis i Svendborg. Redaktionschef i 25 år. Ansvarsområder: Bl. a. redigering, design, redaktionel teknik og avisplanlægning. Debatredaktør 2012-2016. Født i Aalborg, bosat på Langeland. Aktiv i en håndfuld maritime foreninger. Har rundet Kap Horn i verdens største sejlskib. Forfatter til bogen “Øhavsfærger".