200.000 kroner vurderer brugsuddeler Hardy Overlund, at postkontoret koster Superbrugsen i Marstal, men postkontoret i butikken yder en vigtig service, og det bliver den ved med, siger han.

Superbrugsen i Marstal havde i 2016 et overskud på 170.000, hvilket er mindre end det beløb, det koster at drive postkontoret. Ved brugsforeningens årsmøde fortalte brugsuddeler Hardy Overlund nemlig, at driften af posthuset løber op i 200.000 kroner, men det er ikke helt så simpelt, og det er en vigtig opgave, som Superbrugsen varetager, siger han.

- Vi syntes, at det var vigtigt, at vores medlemmer havde et sted at hente pakker, og vi drøftede det meget i bestyrelsen, men besluttede, at det var nødvendigt, siger han om beslutningen om at overtage opgaven fra boghandlen i 2015.

- Vi blev spurgt af Postdanmark, og vi ville ikke stå i vejen, hvis andre ville have det. Men det kneb med at få andre til at tage sig af det, siger Hardy Overlund.

Skønnet om de 200.000 kroner er ikke en præcis udregning, men Hardy Overlund forklarer, at tiden, de ansatte bruger på posten, løber op.

- Vi får fire kroner for at udlevere en pakke, men vi bliver nødt til at have det stående på kontoret. Så personalet skal ind og have fat i dem der, og det tager vel omkring fem minutter hver gang, og det koster jo nogle penge i timen i løn, siger han.

200.000 kroner set i forhold til et overskud på 170.000 kan virke som meget, men Hardy Overlund er ikke bekymret for at udgiften til postkontoret går hårdt ud over forretningen.

- Det er et lidt specielt år, hvis man kigger tilbage i regnskaberne for tidligere år, og vi skylder ingen penge, så vi er en sund forretning, siger han.

- Men jeg håber, at folk sætter pris på det, og man kan være sikker på, at vi vil fortsætte med det, slutter Hardy Overlund.

  • fyens.dk