På grund af den store succes og efterspørgsel er oplaget af det såkaldte ø-pas i år steget med ca. 200.000 stk., heraf er 75.000 tysk/engelske.

Ærø og Birkholm: Ø-passet, der præsenterer Ærø og Birkholm og 35 andre danske småøer, er blevet en succes.

Sidste år tog ø-turismeambassadør Britta Leth initiativ til ø-passet, som skulle åbne turistens øjne for det danske ørige. Turisterne har virkelig taget det nye tiltag til sig.

Som et forsøg udkom ø-passet i 2016 i knap 50.000 eksemplarer, der blev revet væk. På grund af den store succes og efterspørgsel er oplaget i år steget med ca. 200.000 stk., heraf er 75.000 tysk/engelske.

Ferien begynder på færgen

Ø-passet blev udviklet i et samarbejde med Færgesekretariatet, og de har nu lavet en lille film: "Ferien begynder på færgen", der kan ses på Youtube.

Her forærer den rare færgemand ø-passet til en familie, og selv den lille bamse ser interesseret med.

Og det er netop på færgeturen, at magien opstår - at sejle til en ø rummer en lille rejse, og oplevelsen af at bevæge sig fra et sted til et andet giver en særlig stemning. Selv en kort sejltur på få minutter påvirker, det får en til at slappe af.

Konkurrencen

Hver ø præsenteres med et kort, faktaoplysninger, samt hvad der kan ses og opleves på øen.

På hver ø-side er der også et blankt felt, og her kan turisten gnide en silhuet af øen over fra den plade, som er opsat på færgen eller på øens havn.

- Turisterne er vilde med at samle på mærker, og på den måde kan familier og venner også konkurrere om, hvem der har besøgt flest øer, siger Britta Leth i en pressemeddelelse. /EXP