Nogle er glade, mens andre tvivler mere på effekterne af to færger fra Søby. Fyns Amts Avis har spurgt fire ærøboer, der kan komme til at mærke effekterne af kommunalbestyrelsens beslutning, om deres mening, før politikerne stemmer om forslaget onsdag aften.


Karin Korup, bruguddeler, Dagli'brugen i Søby: Vi har virkelig armene i vejret over udsigten til ekstra afgange. Det det er meget positivt for Søby, for jo flere vi får over her, jo mere vil det gavne handlen, livet på havnen og forretningerne. Det vil selvfølgelig også gavne os. Vi kan mærke, at da vi fik billige billetter, steg vi med 10-20 procent, så vi vil mærke sådan noget markant. Tilsvarende, hvis færgen er i dok, falder salget. Vi mangler også generelt mere liv på havnen, og vi løfter byen og havnen, hvis vi får flere folk til. Jeg tænker da at tage forbi kommunalbestyrelsesmødet, og så håber jeg meget, at det går igennem.

Karin Korup, bruguddeler, Dagli'brugen i Søby: Vi har virkelig armene i vejret over udsigten til ekstra afgange. Det det er meget positivt for Søby, for jo flere vi får over her, jo mere vil det gavne handlen, livet på havnen og forretningerne. Det vil selvfølgelig også gavne os. Vi kan mærke, at da vi fik billige billetter, steg vi med 10-20 procent, så vi vil mærke sådan noget markant. Tilsvarende, hvis færgen er i dok, falder salget. Vi mangler også generelt mere liv på havnen, og vi løfter byen og havnen, hvis vi får flere folk til. Jeg tænker da at tage forbi kommunalbestyrelsesmødet, og så håber jeg meget, at det går igennem.


Morten Peter Brixtofte Petersen, fuldmægtig i landbrug- og fiskeristyrelsen og pendler fra Ærø til Als:  Det vil være rigtig dejligt, hvis det bliver til noget. Som det er nu, er muligheden for at komme over kun 14.20 eller 19.30, og jeg kunne godt bruge en midt imellem. Nogle dage tager jeg fra min arbejdsplads klokken 14, men andre dage tager jeg den sene færge 19.30, og det er svært at arbejde effektiv til så sent, når man møder tidligt. Og jeg vil mene, at der er rejsende nok til flere afgange, for der er ofte mange med, og skal man med om torsdagen 14:30, så skal man sørge for at reservere, hvis man vil med.

Morten Peter Brixtofte Petersen, fuldmægtig i landbrug- og fiskeristyrelsen og pendler fra Ærø til Als: Det vil være rigtig dejligt, hvis det bliver til noget. Som det er nu, er muligheden for at komme over kun 14.20 eller 19.30, og jeg kunne godt bruge en midt imellem. Nogle dage tager jeg fra min arbejdsplads klokken 14, men andre dage tager jeg den sene færge 19.30, og det er svært at arbejde effektiv til så sent, når man møder tidligt. Og jeg vil mene, at der er rejsende nok til flere afgange, for der er ofte mange med, og skal man med om torsdagen 14:30, så skal man sørge for at reservere, hvis man vil med.


Bent Hvolbøl, næstformand, Ærø Golfklub: Jeg tror ikke, det vil give os det store, men det er svært at udelukke. Jeg tror ikke, det vil gavne os meget, for man skal have bil med alligevel, da der jo ikke er busforbindelse til golfbanen fra Søby. Så om det ligefrem giver flere golfspillere, tror jeg ikke. Det er hovedsageligt danskere, der kommer og spiller alligevel. Der er selvfølgelig bedre muligheder for at komme herover, og jeg vil håbe, at det gavner os, og det kan jo ikke skade at få nogle ekstra afgange.

Bent Hvolbøl, næstformand, Ærø Golfklub: Jeg tror ikke, det vil give os det store, men det er svært at udelukke. Jeg tror ikke, det vil gavne os meget, for man skal have bil med alligevel, da der jo ikke er busforbindelse til golfbanen fra Søby. Så om det ligefrem giver flere golfspillere, tror jeg ikke. Det er hovedsageligt danskere, der kommer og spiller alligevel. Der er selvfølgelig bedre muligheder for at komme herover, og jeg vil håbe, at det gavner os, og det kan jo ikke skade at få nogle ekstra afgange.


Peer Søndermark, Vognmand, Søby: Det er fint, men problemet med Skjoldnæs er, at der er et hængedæk, som mange lastbiler ikke kan komme under. Plus det kniber med vægten. Hver morgen hele vinteren klokken 4 er vi med, og der er to kornbiler,  en fragtbil og mig, og det kan ikke være der på grund af vægten. Lastbiler er steget fra 40 tons til 56 tons, siden Skjoldnæs blev bygget. Man har købt noget, der ikke dur. Men det vil da være en fordel for alle med ekstra afgange, og så må vi se, om de vil godkende det. Jeg har ikke meget tiltro til politikerne mere. Det er overstået.

Peer Søndermark, Vognmand, Søby: Det er fint, men problemet med Skjoldnæs er, at der er et hængedæk, som mange lastbiler ikke kan komme under. Plus det kniber med vægten. Hver morgen hele vinteren klokken 4 er vi med, og der er to kornbiler, en fragtbil og mig, og det kan ikke være der på grund af vægten. Lastbiler er steget fra 40 tons til 56 tons, siden Skjoldnæs blev bygget. Man har købt noget, der ikke dur. Men det vil da være en fordel for alle med ekstra afgange, og så må vi se, om de vil godkende det. Jeg har ikke meget tiltro til politikerne mere. Det er overstået.

  • fyens.dk

Mere om emnet

Se alle
Flere færgeafgange: Søbys færgekiggere får mere at se til

Flere færgeafgange: Søbys færgekiggere får mere at se til