Søby Værft har netop skrevet kontrakt med tre norske rederier om at bygge tre sterntrawlere. Dermed når værftet op på fem nybygningsordrer inden for meget kort tid.

Ærø: Søby Værft har netop underskrevet en kontrakt med tre norske rederier om levering af tre helt nye sterntrawlere på 15 meter stykket.

Med ordren når værftet op på ikke mindre end fem nybygninger inden for meget kort tid, hvilket efterhånden er en sjældenhed i den danske værftsbranche. 

Værftet er lige nu i fuld gang med at bygge en ny el-færge til Ærø Kommune, der er delvist finansieret af EU-udviklingsmidler. Færgen forventes søsat ved årsskiftet og skal sejle mellem Søby og Fynshav.

Værftet er også i gang med at bygge en ny hybridfærge til Thyborøn-Agger overfarten, og ligesom el-færgen skal den også leveres i begyndelsen af 2018.

Værftsdirektør Roar Falkenberg er glad for ordren fra Norge, som fylder godt i værftets ordrebog.

- Samlet set kan værftet se frem til en periode, hvor ordresaldoen er ny rekord for værftet, og at fortsatte forespørgsler fra kunder i alle segmenter viser en positiv stabilitet på markedet, siger Roar Falkenberg.

De tre nye trawlere skal leveres i slutningen af 2018, og Roar Falkenberg håber, at alt arbejde kan udføres på værftet i Søby.

- Trawlerne er ikke så lange som for eksempel el-færgen, og det gør, at vi forhåbentlig selv kan bygge skrogene i vores haller, siger Roar Falkenberg.

De mange ordrer betyder, at medarbejderne får sikret deres job.

- Sidste år, da vi var længst nede, var vi lidt over 50 fastansatte. Med så mange nye ordrer vil jeg anslå, at vi fremover skal være 75-80 fastansatte, siger Roar Falkenberg.

Værftet har lige nu opslået fem ledige stillinger, og allerede i næste uge vil der blive slået en stilling mere op, fortæller direktøren.

Søby Værft kom ud af 2016 med et underskud på over syv millioner kroner. Den trælse tendens ser nu ud til at være vendt, siger værftsdirektøren.

- Vi anser 2016 som en enlig svale. I hvert fald ser det meget bedre ud i år, slutter Roar Falkenberg.

  • Af: