Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:
Marstal Værft er stadig i stort minus

Marstal
Værft er
stadig
i stort minus

Annonce:

Rejs billigt til Menorca

Oplev den smukke ø. Se alle vores tilbud her!

Driftsleder på Marstal Værft Poul Sækmose besvarer et opkald fra en mulig kunde. Dem har der desværre været for lidt af i regnskabsåret 2015.
Foto: Catarina Nedertoft Jessen

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Hovedaktionær har måttet poste 2,7 millioner kroner i værftet, men driftslederen er fortrøstningsfuld.

Mågerne flyver rundt over dokken på havnen. De har haft lidt for god plads at boltre sig på det seneste år. Årsrapporten fra Marstal Værft viser nemlig, at dokken lidt for ofte har stået tom. Der har kort og godt været for få opgaver.

Marstal Værft er 1.090.775 kroner fra at ramme et nul på bundlinjen, når perioden fra 1. oktober 2014 til 30. september 2015 bliver gjort op.
Underskuddet kommer ikke som en overraskelse for driftsleder Poul Sækmose.

- Vi har jo ikke tjent penge. Den daglige drift kører fint, men det dræner os, at vi kører ind i nogle døde perioder. Det er svært at tilpasse mandskabsstyrken, når man pludselig har fjorten dage uden noget at lave, siger han.

Den rigtige vej

De seneste fire-fem år har Marstal Værft haft røde tal på bundlinjen, men Poul Sækmose prøver at se det positive i det seneste underskud og glæder sig dog over, at det ikke er lige så stort som de 1,6 millioner i regnskabsåret 13/14.

- Det går den rigtige vej. Der bliver mindre og mindre underskud hvert år. På et tidspunkt når vi vel op over stregen igen. Jeg er fortrøstningsfuld, siger han og taler om projekterne, som værftet har haft i slutningen af 2015 og i begyndelsen af 2016.

Grimt med tom dok

I øjeblikket er der også aktivitet ved dokken. Skibet Samka er ved at skifte klæder, som en af værftsarbejderne siger, mens han sandblæser skibets køl.

Poul Sækmose hilser på en af de polske arbejdere, som han bliver nødt til at hyre ind, når der pludselig bliver meget at lave. Han trasker hen over de afskallede flager af bundmaling i et par skinnende lædersko.

- Lad være med at tage skoene med på billederne, det ligner ikke noget, at jeg render rundt hernede i sådan noget stads, siger driftslederen, der plejer at tage den daglige runde i mere praktisk fodtøj. Poul Sækmose kan heller ikke lide, at der bliver taget billeder af de tomme havnepladser og stiller sig strategisk foran Samka.

- Der er ikke noget grimmere end en tom dok, siger han og har svært ved at holde tonen helt munter.

Nye ordrer

I årsrapporten for værftet er det noteret, at selskabets fortsatte drift er afhængig af yderligere kapitaltilførsel for at ”den lovpligtige egenkapital er reetableret”. Redningen kom fra selskabets hovedaktionær Cai Edelbo Larsen Holding A/S, som inden regnskabsårets udløb foretog en kapitaludvidelse på 2,7 millioner kroner i værftet. Avisen ville gerne have spurgt direktør Cai Edelbo Larsen, hvor længe han har tænkt sig at holde Marstal Værft kørende, men han har ikke ønsket at udtale sig.

Poul Sækmose er tryg ved sin direktørs støtte.

- Han har ikke fundet anledning til at fyre mig endnu. Jeg synes, der er forståelse for tiderne. Vi gør jo alt, hvad vi kan, for at få solgt nogle opgaver, siger han, idet hans telefon ringer. Et containerskib har brug for reparation og melder sin ankomst få dage senere. Poul Sækmose nikker begejstret med røret i hånden.

- Se, nu får vi travlt.

Fra forsiden

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70