En af Fyns Amts Avis' journalister tømte sin køleskabshylde og fik indholdet vurderet hos Ærø Kommunes diætist Malene B. Jessen

Marstal: Hos Fyns Amts Avis greb vi chancen for at få helt konkrete råd til sund kost. I forbindelse med en kampagne for nøglehulsmærket havde kommunens diætist Malene B. Jessen sammen med sundhedskoordinator Pernille Rønn Bolding tirsdag taget opstilling i Superbrugsen i Marstal. Her uddelte de nøglehulsmærkede smagsprøver og gode råd om kost.

En af avisens journalister tømte derfor sin køleskabshylde i redadktionens køkken for rejeost, leverpostej, en halv peberfrugt og hvad det ellers gemte sig, for at spørge diætisten: Er min madpakke sund?

Malene B. Jessen roser rugbrødet.

- Det er næsten, det bedste du kan spise. Rugbrød har et højt indhold af fuldkorn og fibre, som er med til at mætte. Og samtidig indeholder det også vitaminer og mineraler, som er med til at beskytte mod sygdomme senere i livet, siger hun.

Det er også godt, at jeg spiser peberfrugt til min forkost, men jeg havde måske ikke behøvet at gemme halvdelen til næste dag. Man skal spise så mange grøntsager, man kan, siger Malene B. Jessen. Diætisten er noget forbeholden over for den grovhakkede leverpostej, jeg har taget med. Den findes også i en nøglehulsmærket version, som havde været sundere og med mindre fedt og salt.

Fisk og andet fra havet er godt. Så hvad med rejeosten?

- Det er rigtigt nok, at det er godt, men der er ikke særlig mange rejer i rejeosten. Osten er også ret fed. Hvis du vil have omega 3, så skal du hellere putte for eksempel noget laks på brødet.

Når sulten melder sig senere på arbejdsdagen har jeg altid boller klar. Derfor har jeg taget en pose boller med til diætisten. De er lyse, javist, og nøglehulsmærket mangler. Men det er jo gulerodsboller, og de er fulde af grøntsager, tænker jeg. Eller?

- Det er sundere med nogle boller med flere fibre og fuldkorn. Og så er der ikke så mange gulerødder i, fortæller diætisten.

Hvis dagen er lang, mine artikler skal være færdige, og der snart ikke er mere koncentration og energi tilbage i mig, kan jeg godt finde på at give mig selv et skud sukker. Derfor har jeg også et lille stykke chokolade - en p-tærte - med.

- Det giver dig ingen mæthed, hvis du spiser det, fordi du er sulten. Spiser du meget sukker og meget fedt, så er du i øget risiko for at udvikle sygdomme, siger Malene B. Jessen.

Nuvel, rådene er modtaget. Og hermed givet videre.

  • fyens.dk

Mere om emnet

Se alle
Hvordan har du det-kampagne sætter slutspurten ind

Hvordan har du det-kampagne sætter slutspurten ind

Sundheden halter på Ærø: Kampagne for fibre og fuldkorn

Sundheden halter på Ærø: Kampagne for fibre og fuldkorn