I Marstal foreslår en arbejdsgruppe at renovere en bedding og tilbyde skonnerter og fiskekuttere at booke sig ind for selv at reparere og vedligeholde skibene. Noget tilsvarende gør man allerede hos Vestkajens Maskinværksted i Hirtshals - med succ

Hirtshals: Et arbejdsgruppe-forslag til fremtidens brug og udvikling af Marstal Havn, går på at renovere en ufunktionel bedding og leje den ud til skonnert- og kutterindehavere, som så selv kan reparere deres skibe i Marstal.

Arbejdsgruppen, som blandt andet består af museumsleder Erik Kromann, værftsleder Poul Sækmose og indehaver af Ebbes Bådebyggeri Monica Fabricius, vurderer, at nedlæggelse af beddinger i Nordtyskland kan være med til at skabe det nødvendige kundegrundlag.

Noget tilsvarende har man gjort i flere år hos Vestkajens Maskinværksted i Hirtshals, som har fire "løb" af forskellige størrelse, og hvor man kan tage skibe på op til 600 ton.

Mangel på beddinger i Norge skaber job i Danmark

Hovedparten af de tankbåde og kuttere, der anløber den nordjyske havn for at blive slæbt på bedding hos Vestkajens Maskinværksted, er norske fartøjer.

Tilbage i 2012 udgjorde de norske skibe cirka 75 procent af de årlige 300 til 350 årlige anløb hos Vestkajens Maskinværksted.

Det skyldes til dels, at beddingerne i Norge bliver nedlagt, forklarer værkfører Brian Sproegel.

- Der er ikke mange danske skibe tilbage, men vi har stadig fuld beskæftigelse. I kraft af, at de ikke har nogen beddinger i Norge, trækker de norske skibe til os. Det er en udvikling, der har stået på i de 25 år, jeg har været ansat her, siger Brian Sproegel.

Ifølge Brian Sproegel er procentdelen af norske anløb større end nævnt i en artikel på Nordjyske.dk tilbage i 2012. Han kan dog ikke på stående fod svare på udviklingen i procent, men procentdelen er vokset, og hovedparten af de skibe, der anløber smedevirksomhedens fire beddinger, er norske kuttere og tankskibe, forklarer han.

- Det er norske kuttere, der trækker herned, men i al den tid, jeg har været her, har vi også altid serviceret norske rejebåde og tankbåde, siger han og tilføjer, at også skonnerter finder vej til Hirtshals.

- Dem har vi tre fire stykker af om året, og de kommer her fast, siger Brian Sproegel.

  • Af:

    Journalist på Fyns Amts Avis på Langeland og Ærø. jeg er født og opvokset i Svendborg og har som tidligere dekoratør og fængselsbetjent boet rundt om i landet gennem de sidste 20 år. Jeg er uddannet journalist fra Center for Journalistik, SDU, i 2014. Og jeg skriver bredt om lokale forhold på de to øer.

Mere om emnet

Se alle
Nye havneplaner på bedding: Men det koster

Nye havneplaner på bedding: Men det koster