Kommunalbestyrelsen på Ærø har besluttet at godkende, at Ærøexpressen skal have 4,6 mio. kr. af det statslige tilskud til nedsættelse af færgetakster i 2019. Dog er det den nye kommunalbestyrelse, som skal træffe endelig beslutning, og så er der pt. et krav om, at Ærøexpressen også skal sejle enkelte afgange, der ikke nødvendigvis tjenes penge på.

Ærø: Kommunalbestyrelsen på Ærø har for lukkede døre godkendt en fordelingsnøgle for det statslige tilskud til nedsættelse af færgetakster mellem det private initiativ Ærøexpressen og det kommunale Ærøfærgerne fra 2019, hvor håbet er, at Ærøexpressen begynder at sejle mellem Marstal og Rudkøbing.

Kommunens administration har foretaget en detaljeret beregning, som viser, at Ærøexpressen efter et retfærdighedsprincip af fordelingen af de såkaldte landevejsprincippenge fra staten er berettiget til godt 4,6 millioner kroner af Ærø Kommunes forventede tilskud på 19,1 millioner kroner i 2019.

Kommunalbestyrelen har truffet en beslutning om, at fordelingsprincippet dog først skal endeligt godkendes af den nye kommunalbestyrelse, der tiltræder 1. januar 2018, hvilket borgmester Jørgen Otto Jørgensen (S) selv synes giver bedst mening.

Derudover er kommunalbestyrelsen blevet enig om, at for at fordelingsprincippet skal kunne vedtages i sin nuværende form, at Ærøexpressen og det kommunale færgekontor bliver nødt til at samarbejde om færgebetjeningen af øen, og at der også skal være ruter mellem Marstal og Rudkøbing, som der ikke vil være mange passagerer på.

- Retfærdighedsvis bliver det nødt til at være sådan, at der også skal være afgange, som der enkeltvis ikke nødvendigvis vil blive tjent penge på. Det handler om, at der skal være en rimelig færgebetjening også for pendlere, og dette skal Ærøexpressen og kommunen finde en løsning på, siger Jørgen Otto Jørgensen til avisen.

Udregningen er blevet foretaget ud fra Ærøexpressens forventede passagerer i forhold til passagerer (både biler og gående) på de kommunale færger i 2019.

Derudover vil Ærøexpressen få lidt færre midler pr. passager, da der er færre kilometer at sejle mellem Marstal og Rudkøbing.

Vi har forsøgt at få en kommentar fra formanden for Ærøexpressen, Christian Holm, men det lykkedes ikke tirsdag eftermiddag.

  • Dornwirth_Alexander

    Af:

    Oprindeligt sjællænder, uddannet på journalistuddannelsen i Odense og har nu arbejdet på Langeland i over seks år. Inden da brugte jeg halvandet år på TV 2/Bornholm i praktik. Så ø-livet må tilsyneladende tiltale mig.