Log ind

Stor forskel i priserne

  • Stor forskel i priserne
  • Stor forskel i priserne

Superliga-sæsonen 2017/2018 er i fulde omdrejninger, og derfor har vi taget et kig på de 14 holds hjemme- og udebanetrøjer. De fleste klubber har været relativt konservative i deres design, hvorfor der ikke er de store ændringer i forhold til sidste sæson.

Priserne på de forskellige trøjer varierer meget. FC København har ligaens dyreste trøje, som du kan erhverve for 700 kroner, mens Silkeborg sælger den billigste for 350 kroner.

Det kommer nok bag på de fleste, at Superligaens næstdyreste trøje findes i Lyngby. Det er også en særdeles lækker, kongeblå trøje, som Lyngby spiller i, men 650 kroner er lige i overkanten.

Det skal dog siges, at valget af pris og design af spillertrøjerne delvist ligger hos producenterne. Som regel får klubben leveret 3-5 udkast af trøjen, som de så kan vælge mellem, og priserne ligger relativt fast. Du kan læse meget mere om trøjerne her!

OB har ændret striwerne

  • Øens hold spillede i mange sæsoner i trøjer leveret af Puma, men skiftede i 2016 til Hummel. Det var første gang nogensinde, at OB fik trøjer produceret af det danske firma, og de har i denne sæson valgt at ændre designet en smule.

De klassiske OB-striwer er gjort tyndere, så den har et marginalt anderledes look. Modsat sidste år, så har den nye trøje ikke nogen krave på, og på sidersiden af trøjen har de printet sloganet "Sammen for klubben, for byen, for altid".

Jack Jørgensen, der er kommerciel chef i OB, er stolt af at præsentere trøjen.

  • Det er ikke bare en ny spillertrøje - det er en trøje, der samler klubben og byen. Med den sorte farve viser vi respekt for vores stolte 130-årige historie, mens de nye striber er et kraftfuldt afsæt til de næste 130 år. Det er en trøje, der skal vise vores stærke tilknytning til Odense og samtidig præsentere vores nye talismand - den fynske lindorm, siger Jørgensen til OB.dk

Hummel er ligeledes glade for trøjen.

  • Vi er begejstrede over at stå som medafsender af den nye OB-trøje, og det har været en fornøjelse at arbejde sammen med klubben om den nye spillerdragt. OB har været både modige og kreative i deres ideer til trøjen, og resultatet er en gennemtænkt, moderne og harmonisk fodboldtrøje fyldt med symbolske detaljer, som vi er sikre på, at fansene vil tage godt imod, siger Lars Westergaard, der er Nordic Sponsorship Manager hos Hummel, til OB.dk

AC Horsens har stadig ingen sponsor

AC Horsens har, som det eneste hold i Superligaen, ikke nogen hovedsponsor. Derfor er den gule trøje relativt enkel i sit look, hvilket bestemt ikke er et minut for udseendet. Til gengæld ville den finansielle afdeling i klubben nok foretrække, at klubben havde et firma printet på brystet.

Den sorte udebanetrøje er blandt de mest stilrene og pæne trøjer i årets Superliga. Derudover kan AC Horsens' trøjer købes for 400 kroner, hvilket er langt under ligaens samlede gennemsnitspris på 529 kroner.

Helsingør er nye i Superligaen

Superligaen er i år blevet beriget af en helt ny spillertrøje. FC Helsingør er en del af Superligaen for første gang, og mens de på banen har leveret ganske glimrende, så går spillertrøjerne ikke over i historien.

FC Helsingør har netop indgået en samarbejdsaftale med Nordicbet, som er ny hovedsponsor i klubben. Spillertrøjen har derfor Nordicbet og Helsingør Dagblad printet på fronten, og førstnævnte er den eneste bookmaker i ligaen.

Banker og bryggerier dominerer

Seks ud af 14 Superliga-klubber har hovedsponsorater med bryggerier og banker. FC København har snart haft Carlsberg på trøjen i 20 år, og de to parter forlængede samarbejdet i 2014, så det udløber i 2019. Aftalen siges at indbringe FC København omkring 50 millioner kroner om året, hvilket er det klart mest lukrative sponsorat i Superligaen.

Carlsberg er også på OBs trøjer, mens århusianske Ceres sponsorerer AGF. Fodbold og øl er tæt knyttet, og det har været en stor del af Carlsbergs markedsføring i mange år.

Brøndby indgik i 2014 en aftale med Arbejdernes Landsbank, som overtog pladsen på den gule trøje efter Bet25. Den nordjyske bank Spar Nord pryder fronten af trøjerne hos både AaB og Hobro, og stadfæster dermed positionen i det nordlige Jylland.

Hummel producerer næsten halvdelen af trøjerne

Seks forskellige producenter står bag de 14 Superliga-trøjer, og Hummel er som det eneste danske firma klart mest aktive i Superligaen. Nike og Uhlsport står bag hhv. FC Midtjyllands og Silkeborgs spillertrøjer, mens Diadora, Adidas og Puma producerer to hver.

Brøndby, AGF, AaB, OB, AC Horsens og SønderjyskE har alle partnerskaber med Hummel, som i de senere år har øget deres fokus på fodbolden. Hummel og dansk fodbold har i mange år haft et særligt bånd, hvilket ikke mindst skyldes, at Hummel har stået bag nogle af de mest ikoniske landsholdstrøjer.

Den flotteste trøje

Hvem har så Superligaens flotteste trøje? Svaret på det spørgsmål afhænger nok af afsender, og hvilket tilhørsforhold, man har. Det er så afgjort en smagssag, men de fleste kan blive enige om, at stilrene trøjer som regel er pæne, og derfor hører FCKs og Lyngbys trøjer til blandt de pænere i årets Superliga.

Det blå Carlsberg-logo på FCK-trøjen går fint i spænd med resten af trøjen, hvilket ikke er tilfældet for AGFs trøje, hvor det røde Ceres-logo ikke er en fryd for øjet. AC Horsens sorte udebanetrøje, som ikke indeholder andet end Hummels striber og logo, er ligeledes blandt de stilrene trøjer.

I den tunge ende af trøjeskalaen kigger vi efter FC Midtjyllands lilla udebanetrøje, som bare ikke er en nogen god farve til fodboldtrøjer. Det samme kan siges om FC Helsingørs udebanetrøje, som med sine orange og sorte striber heller ikke vil gå over i fodboldhistorien.

Det engelske medie The Telegraph har kåret Brøndbys hjemmetrøje som en af verdens fedeste fodboldtrøjer i denne sæson, og de begrunder det med, at trøjen indeholder den klassiske gule og blå farvekombination, som vækker minder om Brasiliens landshold.

FC Københavns, Lyngbys og OBs hjemmebanetrøjer er vores tre favoritter til årets flotteste Superliga-trøjer. Hvilken er din favorit?

Om annoncørbetalt indhold på vores nyhedssites

Indholdet i denne artikel er ikke lavet af vores redaktion, men af annoncøren selv eller dennes samarbejdspartner.

Vi er optaget af, at der er en tydelig skillelinje mellem redaktionelt og kommercielt indhold.
Hvis du oplever, at denne eller andre annoncer er utydeligt mærket vil vi gerne høre det fra dig.

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere