Log ind

Kontrol for tillidens skyld

Artiklen er mere end 30 dage gammel

At Se og Hør er et sølle, snuskende sladderblad, der lever på de laveste instinkter og snylter på kendte menneskers privatliv er ikke en nyhed. I årtier har mange berettiget undret sig over bladets evindelige og pubertære trang til at træde på kendtes privatlivsgrænser, men det har kunnet sælge. Og endda sælge rigtig godt. Det er ikke Se og Hørs skyld, at der er et blad med de intentioner, det er markedets - altså vores fælles skyld og ansvar.

At gøre den nuværende sag om bladets igennem en årrække mulige indkøb af ulovligt tilvejebragte oplysninger om kendte og kongelige til en generel sag om journalistisk etik, er da heller ikke det væsentlige i sagen. Her er alene, må man formode, tale om en sag, der angår de etiske fordringer i og omkring Se og Hørs redaktion i mediekoncernen Aller. Og det er således også bare på sin plads nøgternt at konstatere glædeligt, at koncernen har iværksat en undersøgelse, ligesom i hvert fald en af bladets tidligere chefredaktører på forkant har påtaget sig sin del af ansvaret for, hvad der allerede er kommet frem.

Det principielt vigtige er dog noget helt andet og meget mere alvorligt. Nemlig det fokus som sagen sætter på de sikkerhedsbrister, der øjensynligt eksisterer i de organisationer, der modtager, opbevarer og behandler vores private data. Sagen handler således om, at en medarbejder hos Nets angiveligt har videresolgt oplysninger om kendte personers brug af kreditkort.

Det er helt uantageligt, og man må meget håbe, at sagen alene begrænser sig til at være en sag om enkelte Se og Hør-medarbejderes nedbarberede moral samt en Nets-medarbejders ditto. I så fald må sagen gå sin retlige gang.

Der er dog meget, der tyder på, at netop denne sag mest af alt er en alarmklokke til os alle sammen om, at den fagre nye verden indeholder mange faldgruber, som vi bør være langt mere opmærksomme på. Når overvågning er mulig, er der tilsyneladende altid nogen, der kan få noget ud af det. Personoplysninger er fremtidens - ja nutidens - brandvarme handelsvare, og det mindste vi hver især kan gøre er at styrke vores bevidsthed om, hvilke oplysninger, vi giver fra os.

Det ville være trist, hvis sager som denne sammen med de mange andre overvågningsskandaler, der vælter ud af skabene i det meste af verden i disse år, alene bidrog til at skabe mistillid mellem mennesker. Mistillid mellem borgere og myndigheder, mellem forbrugere og virksomheder. Mistillid bringer os ikke fremad, tværtimod.

Vi efterlader os alle sammen dagligt digitale spor, når vi er på internettet, svinger Dankortet eller sender en sms. Og det er et område, som politisk må reguleres både strammere og bedre.

Mange steder er der brug for mere frihed og mindre styring, men lige netop her har vi brug for, at der politisk tages initiativ til mere kontrol. Til gavn for os alle og til gavn for tilliden.

  • Mylenberg_Troels_(2015)_014

    Af:

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere