SØSIDEN

Med tonsvis af glødende kul under kedlerne og sorte røgfaner fra skorstenene kæmpede smukke gamle dampere i Flensborg Fjord. En Svendborg-damper var med.

Kan dampskibe sejle kapsejlads? Hvis de skal dyste efter ringbind-tykke regelsæt, som de kendes i sejlsport, er svaret selvfølgelig nej. Men derfor kan man godt - med et glimt i øjet - præsentere en spektakulær begivenhed i Flensborg Fjord som et dampskibskapløb. Eller på tysk - Dampferrennen.

Kapsejlads eller ej. Synet af op mod en halv snes store, dampdrevne fartøjer i parade på den dansk-tyske fjord er øjefryd for nostalgikere: Aftensolen stråler, fjorden er blank og de kæmpende veteraner trækker tykke, sorte dampfaner efter sig. Det er som et kik ud over et trafikeret farvand for 100 år siden. Før diesel dræbte damp.

Fra en position i passende afstand er denne dampdrevne kapsejlads nærmest ikke hørbar. Kun lyden af skum omkring bovene og hyppige stød i de hæse dampfløjter bryder stilheden, mens damperne på vej til start passerer de danske Okseøerne. Imens skovler fyrbødere hundreder af kilo kul ind i gløderne under skibenes kedler.

Artiklen fortsætter under billederne...

Suveræne Stettin

Startlinjen er et godt stykke ude i fjorden. I kontrast til de kulfyrede veteraner er startmærket en signalflag-førende lystbåd af glasfiber. Om bord observerer vi gemytlighed i samme tilbagelænede stil som kapsejladens ånd. Mærkebåden ligger for anker på startlinjen mellem den tyske halvø Holnis og ud for danske Rinkenæs.

Næsten spurtende fra start 19.00 kommer Stettin. Røgen vælter op af dens vældige, sort-gule skorsten. I dette felt er den bugsvære, sorte damper ikke en hvemsomhelst. Stettin er intet mindre end verdens største kulfyrede dampskib i drift. Den blev bygget som isbryder i 1933 og er i dag veteranskib med hjemsted i Hamborg.

Søsiden skal i en senere artikel vende tilbage til vores sejlads om bord i denne imponerende kæmpe. Lige nu kan det blot fastslås, at Stettin i aftenens kapsejlads aldrig fik set agterspejlet af sine stønnende konkurrenter.

Svendborg-damper med

Tyskerne er gode til at holde liv i dampskibe. De fleste af kapsejladsens dampere bærer det tyske flag på hækken.

Et enkelt Dannebrog spejder vi også i aftenens røg og damp. De rød-hvide farver blafrer fra Skjelskør bygget på Ring-Andersens stålskibsværft for over 100 år siden. Skjelskør er en af kapsejladsens mindste deltagere.

Passagerdamperen fik første gang vand under kølen i Svendborgsund i 1914. Siden 1963 har den været veteranskib med hjemhavn i Frederikssund.

- Den er generelt i god stand. Næste store projekt bliver en ny kedel. Vi sejler stadig med den originale kedel fra værftet i Svendborg, fortæller reder og formand Kirsten Pontoppidan til Søsiden.

En Flensborgs Helge

De fleste dampere i aftenens parade er sorte. Sådan var det også, da de kulfyrede fartøjer bandt Det Sydfynske Øhav sammen på kryds og tværs. For eksempel var alle dampere under D/S Ærø og Sydfyenske malet med kulsorte skrog.

I aften stikker en enkelt hvidmalet svane ud fra den sorte flok. Det er den elegante, hvide Schaarhörn. Damperen har en fortid som arbejdsbåd og repræsentationsfartøj for havnen i Hamborg. Efter et længere mellemspil udenfor Tyskland kom denne klassiske skønhed fra 1908 tilbage til sin oprindelige hjemby og er i dag veteran-skib.

I det prustende felt spejder vi også arrangør-byens maritime øjesten, damperen Alexandra. Hun er for Flensborg, hvad Helge er for Svendborg. Alexandra fra 1908 har i øvrigt nogenlunde samme størrelse som Sydfyenskes legendariske og sejlivede Agnete bygget tre år senere.

Som en slags bagtrop til de racende dampere så vi fra Søsidens følgebåd en god håndfuld dieseldrevne fartøjer. Alle af ældre model.

Veteran-coasteren Samka af Marstal var nede og vise de ærøske farver, og fra Norge kom det store, klassisk smukke passagerskib Sandnes.

Men diesel-skib var ældst

I en parade af overvejende kulslugende skibe kunne man tro, at det ældste skib også var en damper. Forkert. Paradens alderspræsident var det 1888-byggede og i dag dieseldrevne veteran-fyrskib Elbe 3. Sammen med to andre Elbe-fyrskibe udgjorde den en lille, rødmalet klasse for sig.

Efter præsentations-kapløbet fredag tilbød damperne og en del af de øvrige fartøjer kajens tusind-tallige publikum fjord-sejladser lørdag og søndag. Fem kvarter for en hund, 13 euro.

Næste og 14. Flensburger Dampf Rundum med verdens måske eneste dampskibs-kapsejlads er om to år - i juli 2019.

  • Nielsen_Søren_S

    Af:

    Redaktør og reporter på Fyns Amts Avis’ og FAA.dk’s Søsiden og Koøjet. Tekst, foto, video og web fra den maritime verden - primært ved og i Det Sydfynske Øhav, men også fra nationalt og internationalt farvand. Faglært journalist i 1973. Siden 1976 ansat på Fyns Amts Avis i Svendborg. Redaktionschef i 25 år. Ansvarsområder: Bl. a. redigering, design, redaktionel teknik og avisplanlægning. Debatredaktør 2012-2016. Født i Aalborg, bosat på Langeland. Aktiv i en håndfuld maritime foreninger. Har rundet Kap Horn i verdens største sejlskib. Forfatter til bogen “Øhavsfærger".

Mere om emnet

Se alle
Guld-skinnende damp-klenodie og en gammel, fynsk skurvogn

Guld-skinnende damp-klenodie og en gammel, fynsk skurvogn