SØSIDEN

Per Røssel valgte Nordisk Folkebåd fordi der var otte andre i Faaborg.

Per Røssel fra Thurø er sydfynsk Folkebåds-sejler med stort F - ligesom i bådens sejlmærke. Ganske vist har Per Røssel også en International 806-sejlbåd i Thurø Sejlklub, men i Folkebådens jubelår skal det handle om FD 672 Sofie. Hans 1977-byggede Folkebåd af glasfiber er hjemmehørende i Faaborg Sejlklub, som Per Røssel også er medlem af.:

- Jeg valgte i sin tid Folkebåd, fordi der var otte andre Folkebåde i Faaborg, fortæller Per Røssel til Søsiden.

- Før sejlede jeg Piratjolle, men lige pludselig var der nærmest ikke flere både tilbage i klassen. Så skiftede jeg, siger Per Røssel.

Vi sidder i cockpittet hos konkurrenten og sejlervennen Lars Bræstrup fra Svendborg. Ved broerne i Kerteminde er vi omgivet af tæt på 80 Folkebåde til bådtypens 75 års Gold Cup.

Folkebådenes ejere og skippere er af flere generationer. Overvægten ligger til den grå side. I den tyske Folkebåd ved siden af sidder fx Heino lige ankommet fra kapsejladsbanen. De sydfynske sejlere kan fortælle, at han er midt i firserne. Men der spejdes også ungdom under oplæring.

- En drøm at krydse med

- Folkebåden er forholdsvis tung. Den er svær at få det sidste ud af, selvom man har sejlet den i mange år. Vi har meget at lære endnu. Men hvis du først får den trimmet ind, er den en drøm at krydse derudaf med. Det tog nok en tre-fire år, før jeg fandt ud af, hvordan tingene skulle stå, forklarer Per Røssel.

På Folkebådens plusside nævner Per Røssel også, at den er forholdsvis billig at investere i og at vedligeholde, også med sejl. Sofie får ny garderobe hvert andet år. Fok og storsejl.

- En Folkebåd kan først og fremmest det, at den er en rigtig stor kapsejlads-klasse. Det er reelt set ikke nogen speciel racerbåd at sejle i, men det er fedt at komme ud til stævner med så mange både som her, siger Per Røssel.

Når skipper og hans faste mandskab på to gaster går om bord i Sofie gælder det altid kapsejlads. Per Røssel sejler aldrig på tur i sin Folkebåd. Kapsejladser i flere lande fylder hele sæsonen.

Båden køres rundt på trailer, og der er en fast stok på en 20-25 danske Folkebåde, der gør det samme.

I løbet af en sommer når Per Røssel og gasterne en syv-otte stævner i Skandinavien og Nordeuropa. Senere i år skal den sydfynske Folkebåd fx kæmpe på Wannsee i Berlin.

At der også ofte er bytte til det hjemlige præmieskab fremgår af Dansk Folkebådsklub rangliste. Før starten på sæsonen lå den sydfynske sejler nummer fire.

  • Nielsen_Søren_S

    Af:

    Redaktør og reporter på Fyns Amts Avis’ og FAA.dk’s Søsiden og Koøjet. Tekst, foto, video og web fra den maritime verden - primært ved og i Det Sydfynske Øhav, men også fra nationalt og internationalt farvand. Faglært journalist i 1973. Siden 1976 ansat på Fyns Amts Avis i Svendborg. Redaktionschef i 25 år. Ansvarsområder: Bl. a. redigering, design, redaktionel teknik og avisplanlægning. Debatredaktør 2012-2016. Født i Aalborg, bosat på Langeland. Aktiv i en håndfuld maritime foreninger. Har rundet Kap Horn i verdens største sejlskib. Forfatter til bogen “Øhavsfærger".

Mere om emnet

Se alle
Folkebåden 75 år: Det enkle giver frihed til at nyde sejladsen

Folkebåden 75 år: Det enkle giver frihed til at nyde sejladsen

FAKTA: Nordisk Folkebåd 75 år

FAKTA: Nordisk Folkebåd 75 år

Rudkøbing-sejler har sejlet i samme Folkebåd i 50 år

Rudkøbing-sejler har sejlet i samme Folkebåd i 50 år