SØSIDEN

Prøve-affyringer af pyro-teknik, da Rudkøbing Sejlklub holdt SejlSikkert-aften om at tilkalde hjælp i nødsituationer til søs.

Vejret er perfekt til formålet. Vindstille og stjerneklart omkring den nordligste mole i Rudkøbings lystbådehavn.

Et par snese medlemmer af Rudkøbing Sejlklub står klar til at opleve affyring af søens nødsignaler. Nogle af medlemmerne har selv medbragt raketter og nødblus til denne demonstration. Formålet med aftenen er at lære lystsejlere, hvordan nødsignaler virker i praksis, og hvordan de skal håndteres, når der skal signaleres efter hjælp til søs.

Fem SejlSikkert-råd

1. LÆR AT SEJLE Før du tager på havet, er det vigtigt, at du lærer at sejle. Alle på vandet har brug for at træne sejladsfærdigheder, og som ny sejler bør du tage et duelighedsbevis. Du skal blandt andet have styr på båden eller jollen og kende reglerne til søs.


2. HOLD DIT GREJ I ORDEN Inden du tager ud at sejle, skal du sørge for at holde dit grej i orden. Det rigtige grej og vedligeholdelse af udstyr kan stoppe mange ulykker. Det er samtidigt vigtigt at vide, hvad en førstehjælpskasse skal indeholde, og hvilke raketter og nødblus det ville være klogt at tage med på sejlturen.


3. PLANLÆG DIN TUR Du skal planlægge din tur grundigt, inden du tager ud på havet. På den måde kan du komme mange potentielle problemer i forkøbet. Det handler om at kende til navigation, sørge for forsyninger, rigtig påklædning samt have styr på vind og vejr.


4. HAV EN LIVLINE TIL LAND Du skal selv kunne kalde på hjælp, hvis du får problemer eller kommer i nød. Ofte bliver en redningsaktion sat for sent i gang på grund af forsinket nødmelding. Du kan fx bruge din mobiltelefon, lyd- og lyssignaler, men den sikreste forbindelse til land er en VHF-radio.


5. BRUG VESTEN Du skal altid sørge for, at der er rednings- eller svømmeveste til alle, når du skal ud på havet. Det er ikke bare sund fornuft, men også et lovkrav. De fleste sejlerulykker med dødelig udgang sker, fordi sikkerhedsudstyret ikke bliver brugt.


–-
Hent app og læs mere: Respektforvand.dk

SejlSikkert-instruktøren taster nu politiets nummer på sin mobiltelefon:

- Det er Brian Capion fra Søsportens Sikkerhedsråd, præsenterer han sig og melder til vagthavende, at lige om lidt indledes den tidligere anmeldte og godkendte demonstration af nødsignaler.

Sådan er den formelle procedure. Den skal forhindre, at det store rednings-apparat alarmeres, hvis raketterne observeres og meldes. Forinden har demonstrationen fået tilladelse fra Værnsfælles Forsvarskommando, som de tidligere SOK-funktioner nu hører under.

Nu er formaliteterne på plads. Affyringen kan indledes.

Christian Gammelgaard fra Rudkøbing har medbragt skyts. Christian Gammelgaard har mange års sejlerfaring i bl. a. Drage, Bianca 101 Aphrodite og i dag LM 28. Til aftenens demonstration har han medbragt et rødt, håndholdt nødblus.

- Lyste mere end ventet

Før demonstrationen har SejlSikkert-instruktør Brian Capion holdt foredrag i sejlklubhuset om de såkaldte pyro-tekniske nødsignaler plus hvad der i en nødsituation kan bruges af elektronik og af bølgende armbevægelser. Instuktøren betonede også, at egen sikkerhed er vigtig, så nødsignaleringen ikke resulterer i brand om bord eller i ødelagte øjne.

- Allerede når I køber nye nødsignaler, er det vigtigt at læse vejledningen grundigt. Når der er nød og måske også panik om bord, er det ikke sikkert, at der er tid til det, sagde Brian Capion.

Affyringerne denne aften finder sted fra ydermolens badebro. Christian Gammelgaard klapper nødblussets bøjle-håndtag ud, så hænderne ikke bliver forbrændt.

Nødblusset tændes. I mere end et minut klæder det badebro og omgivelser i rødt lys. Styrken er så kraftig, at lyset i følge specifikationerne kan ses omkring to sømil (små fire km) væk.

- Det lyste noget mere, end jeg havde forventet, sagde Christian Gammelgaard efter den vellykkede affyring.

Dette røde håndblus signalerer nød om bord. Brug af en hvid variant signalerer, at der ønskes kontakt.

Vandt lakridspiber

Afsted mod den stjerneklare aftenhimmel flyver også flere nødraketter. Når de kommer omkring 300 meter op, udløses en faldskærm. Det røde lys tændes og i et lille minut daler blusset langsomt nedad. Faldskærmsraketterne lyser dobbelt så kraftigt som håndblus, og de kan ses fem sømil (ca. 9 km) væk - også om dagen.

- Husk, at det ikke er nok at have nødraketter og andet om bord. Det skal opbevares i en tør beholder og sidste dato, må ikke være overskredet. Gamle raketter afleveres til politiet, lød det fra Brian Capion.

SejlSikkert-aftenen afsluttes med en kvik konkurrence. Vinderen kunne tage glad hjem og sætte fyr på en pakke lakridspiber.

  • Nielsen_Søren_S

    Af:

    Redaktør på Fyns Amts Avis’ Søsiden og Koøjet. Arbejder med tekst, foto, video og web fra den maritime verden - primært ved og i Det Sydfynske Øhav, men også nationalt og internationalt. Faglært journalist og har i mere end 40 år virket på Fyns Amts Avis i Svendborg. Redaktionschef og medlem af redaktionsledelsen gennem 25 år. Født i Aalborg, bosat på Langeland. Aktiv i en håndfuld maritime foreninger. Har rundet Kap Horn i verdens største sejlskib. Forfatter til bogen “Øhavsfærger”.

Mere om emnet

Se alle
Konklusion af nedslående tal: Kvinder i sejlbåde er bedst til vest

Konklusion af nedslående tal: Kvinder i sejlbåde er bedst til vest