KOØJET

M/f Tycho Brahe på Øresund er flere måneder bagud for planen, og Norges pioner-færge havde 300 aflysninger sidste år.

At skabe stabil trafik med en bilfærge i ren batteri-drift er ikke bare at sætte stikket i - og så sejler den. Det er en kendsgerning, som alle tre nyskabende projekter med rene batteri-færger på Ærø, Øresund og i Norge må se i øjnene. To af projekterne skulle have været i drift nu i denne sommer. De er begge udsat. Det tredje projekt har en nu to-årig driftsstatistik, som er en strøm af aflysninger.

Da Ærøs elfærge-projekt i sin tid blev præsenteret, var planen en start på daglig drift nu i denne sommer. I bedste fald vil batterifærgen nu være ti måneder forsinket, da det senest opdaterede tidspunkt for start på Søby-Fynshav nævnes som foråret 2018.

I øjeblikket befinder færgens skrog sig på værft i Polen. Koordinator på projektet, Trine Heinemann fra Ærø Kommune oplyser til Koøjet, at skroget ventes at ankomme til Søby Værft for færdiggørelse i den første uge i september. Dato ligger endnu ikke fast. Efter bl. a. installation af det tekniske skal færgen, m/f Ellen, prøvesejles og mandskab uddannes og færgelejer samt ladegrej testes.

På Øresund skulle HH Ferries på Helsingør-Helsingborg have haft sin m/f Tycho Brahe i ren batteridrift for et par måneder siden. En festlig indvielse blev aflyst i sidste øjeblik. Nu er trafikstart udsat til slutningen af august.

Driftsdirektør Jens Ole Hansen forklarer til Koøjet, at hovedproblemet har været at få robot-ladesystemerne til at fungere upåklageligt indenfor meget snævre tidsrammer og under alle tænkelige forhold - for eksempel også under høj- og lavvande.

- Det helt afgørende for os i dette projekt er at kunne holde fartplanen. Vi sejler 46 ture på 24 timer. Derfor skal koblingen til ladesystemet i havnene virker under alle tænkelige scenarier, siger Jens Ole Hansen.

Når Tycho Brabe er i stabil drift, tages den lignende m/f Aurora, ud af trafikken i løbet af efteråret for endelig ombygning til batteri-sejlads. De to færger er verdens største i ren batteri-drift.

I Norge blev verdens første batterifærge, m/f Ampere, sat i drift i 2015. Sidste år måtte den aflyse 300 afgange. I år er aflyst omkring 175 afgange, oplyser norske medier.

Problemerne på den norske fjord-overfart er bl. a. ladesystemet og afkølingen af batterierne. Uventet vækst af alger og tang under alu-skroget har også medført større strømforbrug end ventet - dermed også længere ladetid og efterfølgende aflysninger.

 

  • Nielsen_Søren_S

    Af:

    Redaktør og reporter på Fyns Amts Avis’ og FAA.dk’s Søsiden og Koøjet. Tekst, foto, video og web fra den maritime verden - primært ved og i Det Sydfynske Øhav, men også fra nationalt og internationalt farvand. Faglært journalist i 1973. Siden 1976 ansat på Fyns Amts Avis i Svendborg. Redaktionschef i 25 år. Ansvarsområder: Bl. a. redigering, design, redaktionel teknik og avisplanlægning. Debatredaktør 2012-2016. Født i Aalborg, bosat på Langeland. Aktiv i en håndfuld maritime foreninger. Har rundet Kap Horn i verdens største sejlskib. Forfatter til bogen “Øhavsfærger".